اقتصاد حمل‌ونقل ایران بیمار است

    کد خبر :43760

مدیرعامل اسبق راه‌آهن گفت: ما برای ایمنی حاضر نیستیم در کشور هزینه کنیم، بنابراین مزیت‌های راه‌آهن عملا نادیده گرفته می‌شود.

اقتصاد آنلاین – سمانه برمخ‌شاد؛ محسن پورسیدآقایی در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین درباره وضعیت بخش حمل‌ونقل اظهار داشت: اقتصاد حمل‌ونقل ایران بیمار است. ما در راه‌آهن دو مزیت بسیار مهم داریم. یکی این‌که راه‌آهن سوخت بسیار کمی مصرف می‌کند و دوم این‌که ایمنی بسیار بالایی دارد و به محیط‌زیست آسیب نمی‌رساند.

وی افزود: در کشور از نظر اِلمان‌های اقتصادی، گازوییل را به یک‌هفتم قیمت می‌فروشند، پس دیگر کم مصرف کردن مزیت نیست. تازه هر کس بیشتر مصرف کند، به نفعش است، چون عملا از سوبسید بیشتری بهره برده است.

مدیرعامل اسبق راه‌آهن تصریح کرد: ما برای ایمنی حاضر نیستیم در کشور هزینه کنیم، بنابراین مزیت‌های راه‌آهن عملا نادیده گرفته می‌شود. از سوی دیگر، کسی کاری به کار محیط‌زیست ندارد. یعنی کسی بابت این‌که به محیط‌زیست صدمه می‌زند، عوارض نمی‌دهد.

پورسیدآقایی عنوان کرد: شما وقتی این‌طوری شرایط را فراهم می‌کنید، عملا شرکتی که می‌خواهد واگن جدید برای قطار مسافری بخرد، دیگر انگیزه‌ای ندارد. هزینه خرید هر یک قطار مسافری که 10 واگن، یک رستوران و یک لوکوموتیو داشته باشد، حدود 45 میلیارد تومان است. این پول به‌هرحال باید برگردد.

وی متذکر شد: درآمد قطار باید چقدر باشد که 45 میلیارد تومان برگردد. کسی که می‌خواهد 45 میلیارد تومان بدهد و قطار بخرد، به جای این قطار می‌تواند 40 اتوبوس بخرد. بعد شما به عنوان یک فرد اقتصادی باید مقایسه کنید و ببینید این 45 میلیارد تومان را اتوبوس بخرید، کرایه بیشتری خواهید گرفت تا قطار.

مدیرعامل اسبق راه‌آهن گفت: حتما در شرایط فعلی جواب این است که اتوبوس بخرید، درآمد بیشتری خواهید داشت. همین اتفاق متاسفانه در بخش باری هم می‌افتد. کسی که بخواهد واگن باری بخرد و قطار باری راه بیاندازد، شرایط خود را با کسی مقایسه می‌کند که کامیون می‌خرد. شما به همین دلیل می‌بینید که هر سال در کشور 10، 12 هزار کامیون جدید وارد می‌شود، ولی کسی واگن باری نمی‌خرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید