جدیدترین اخبار
4 تیر 1396 ساعت 12:29 اقتصادی کد خبر :43760

اقتصاد حمل‌ونقل ایران بیمار است

مدیرعامل اسبق راه‌آهن گفت: ما برای ایمنی حاضر نیستیم در کشور هزینه کنیم، بنابراین مزیت‌های راه‌آهن عملا نادیده گرفته می‌شود.

اقتصاد آنلاین – سمانه برمخ‌شاد؛ محسن پورسیدآقایی در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین درباره وضعیت بخش حمل‌ونقل اظهار داشت: اقتصاد حمل‌ونقل ایران بیمار است. ما در راه‌آهن دو مزیت بسیار مهم داریم. یکی این‌که راه‌آهن سوخت بسیار کمی مصرف می‌کند و دوم این‌که ایمنی بسیار بالایی دارد و به محیط‌زیست آسیب نمی‌رساند.

وی افزود: در کشور از نظر اِلمان‌های اقتصادی، گازوییل را به یک‌هفتم قیمت می‌فروشند، پس دیگر کم مصرف کردن مزیت نیست. تازه هر کس بیشتر مصرف کند، به نفعش است، چون عملا از سوبسید بیشتری بهره برده است.

مدیرعامل اسبق راه‌آهن تصریح کرد: ما برای ایمنی حاضر نیستیم در کشور هزینه کنیم، بنابراین مزیت‌های راه‌آهن عملا نادیده گرفته می‌شود. از سوی دیگر، کسی کاری به کار محیط‌زیست ندارد. یعنی کسی بابت این‌که به محیط‌زیست صدمه می‌زند، عوارض نمی‌دهد.

پورسیدآقایی عنوان کرد: شما وقتی این‌طوری شرایط را فراهم می‌کنید، عملا شرکتی که می‌خواهد واگن جدید برای قطار مسافری بخرد، دیگر انگیزه‌ای ندارد. هزینه خرید هر یک قطار مسافری که 10 واگن، یک رستوران و یک لوکوموتیو داشته باشد، حدود 45 میلیارد تومان است. این پول به‌هرحال باید برگردد.

وی متذکر شد: درآمد قطار باید چقدر باشد که 45 میلیارد تومان برگردد. کسی که می‌خواهد 45 میلیارد تومان بدهد و قطار بخرد، به جای این قطار می‌تواند 40 اتوبوس بخرد. بعد شما به عنوان یک فرد اقتصادی باید مقایسه کنید و ببینید این 45 میلیارد تومان را اتوبوس بخرید، کرایه بیشتری خواهید گرفت تا قطار.

مدیرعامل اسبق راه‌آهن گفت: حتما در شرایط فعلی جواب این است که اتوبوس بخرید، درآمد بیشتری خواهید داشت. همین اتفاق متاسفانه در بخش باری هم می‌افتد. کسی که بخواهد واگن باری بخرد و قطار باری راه بیاندازد، شرایط خود را با کسی مقایسه می‌کند که کامیون می‌خرد. شما به همین دلیل می‌بینید که هر سال در کشور 10، 12 هزار کامیون جدید وارد می‌شود، ولی کسی واگن باری نمی‌خرد.

Ad

Ad
Ad

روی خط خبر

  • پشت پرده تشویق حریری به استعفا چیست؟
  • واگذاری املاک به اعضای شورای شهر تهران در دوره گذشته صحت ندارد
  • درخواست پلیس فتا از دادستانی تهران برای تعیین‌تکلیف سایت‌های دیوار و شیپور
  • سقوط ۲۵۰ واحدی داوجونز با سقوط سهام بوئینگ و جانسون اند جانسون
  • اهداف تعیین شده در اقتصاد کلان چین قابل تحقق است
  • مخالفان برگزیت در لندن تظاهرات کردند
  • نیروهای کرد: ترکیه اجازه تخلیه غیرنظامیان را از مناطق جنگی نمی‌دهد
  • راهپیمایی در کلن آلمان علیه عملیات ترکیه در شمال سوریه
  • جمع آوری روزانه ١٠٠ تن زباله در نجف
  • فیلم سروش صحت به جشنواره تالین راه یافت
  • علی مطهری: نفاق تمام حرکت‎های انقلابی را تهدید می‎کند
  • گفتگوی تلفنی جهانگیری با نخست‌وزیر عراق در جریان زیارت حرم امام حسین
  • ادعای منامه: ایران به بحرین سلاح و مواد منفجره ارسال کرده
  • وزیر اتحادیه اوراسیا: آماده تجارت گسترده با ایران هستیم
  • حمله شدید مفتی سعودی به بن سلمان
  • همکاری آمریکا با چین برای رفع نگرانی دو طرفه
  • ۱۸ زن در فهرست جدید مجرم‌های تحت تعقیب یوروپل
  • قیمت دلار ۲۷ مهر ۱۳۹۸
  • روند صدور اسناد تک برگی تغییر می‌کند
  • ظرفیت‌ زیادی برای گسترش مناسبات اقتصادی با انگلیس وجود دارد
  • توصیه رییس سابق بانک مرکزی
  • دلیل طولانی شدن صدور مجوزهای کسب و کار
  • بارش باران در شهرهای مرزی ایران و عراق
  • یک ادعا؛ آیا عملیات ترکیه در شمال سوریه با هماهنگی مخفیانه آمریکا و روسیه انجام می شود؟
  • واکنش نصرالله به ناآرامی های لبنان: هیچ کس نباید کنار بکشد یا استعفا دهد
  • افزایش انتقادها از برگزاری اجلاس آتی سران جی۷ در املاک شخصی ترامپ
  • «سمفونی نهم» آبان ماه به سینماها می‌آید
  • فرانسیس فورد کاپولا در جشنواره لومیر تجلیل شد
  • نظر موافقان و مخالفان درباره انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی
  • بازگشت لاک پشت‌های کمیاب پوزه عقابی به کیش
  • Ad