افزایش ۲۰ درصدی تولیدات کشاورزی در روستاهای حاشیه دریاچه ارومیه

    کد خبر :437498

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به اجرای طرح‌های کشاورزی پایدار در ۷۳ روستای حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: بر اثر اجرای طرح‌های مربوط به کشاورزی پایدار ۲۰ درصد افزایش تولید داشته‌ایم.

اسمعیل کریم زاده در افتتاحیه نمایشگاه پروژه احیای دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار که امروز در شهرستان میاندوآب استان آذربایجان غربی با حضور حمید ظهرابی – معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست و مدیر پروژه بین‌المللی تالاب‌ها برگزار شد، اظهار کرد: کشور ما یک کشور خشک و نیمه خشک به حساب می‌آید که تنها یک سوم متوسط بارش دنیا را دارد. از سوی دیگر تبخیر و تعرق در کشور ما سه برابر دنیاست.

وی با اشاره به استفاده بی‌رویه از آب و بی‌دقتی در بهره برداری از منابع طبیعی گفت: استفاده نادرست از منابع آبی در حوزه‌های مختلف از جمله مصارف خانگی، کشاورزی و صنعتی باعث خشکی تالاب‌ها و خشکی دریاچه ارومیه شده است. لازم است که در بررسی دلایل خشکی دریاچه ارومیه عوامل مختلف در نظر گرفته شود.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه باید همه بخش‌ها و دستگاه‌ها در کنار هم با جدیت بیشتر برای توسعه کشاورزی پایدار تلاش کنند، اظهارکرد: باید ضمن اصلاح روش‌های مدیریتی در کنار هم قرار گرفته و برای احیای دریاچه ارومیه تلاش کنیم و وضعیت گذشته را تغییر دهیم و در صدد جبران آن برآییم.

وی با اشاره به تفاهمنامه سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی در سال ۹۳ گفت: از سال ۹۳ اقدامات متعددی به منظور رونق کشاورزی پایدار در حوزه آبریز دریاچه ارومیه و در استان آذربایجان غربی صورت گرفته است که نتایج این اقدامات از سوی برنامه عمران ملل متحد، سازمان محیط زیست، دانشگاه ارومیه، دانشگاه تربیت مدرس و مرکز تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی مورد پایش قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، کریم زاده با اشاره به اینکه در کل حوزه آبریز دریاچه ارومیه بیش از ۲۰۰۰ روستا وجود دارد،اظهارکرد: مسائل مربوط به توسعه کشاورزی پایدار را باید در همه این روستاها اجرایی کنیم. طی سال‌های ۹۴ تا ۹۷ در ۷۳ روستای واقع در حوزه دریاچه ارومیه اقدامات مربوط به کاهش مصرف، تغییر الگوی کشت به منظور توسعه کشاورزی پایدار اجرایی شد.

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه هدف اصلی از ترویج کشاورزی پایدار بازگرداندن حیات به دریاچه ارومیه است، گفت: شاید نتوانیم به تراز ۳۰ میلیارد متر مکعب برای دریاچه ارومیه دست یابیم اما باید بتوانیم تراز اکولوژیک را در دریاچه ارومیه محقق کنیم تا دریاچه به شرایط احیاء برسد.

وی با اشاره به اینکه از چهار سال پیش متوجه شدیم که امکان احیای دریاچه ارومیه وجود دارد، گفت: طی چند سال اخیر حرکت‌هایی برای احیای دریاچه ارومیه صورت گرفته است اما برای توسعه کشاورزی پایدار با هدف کاهش مصرف آب حتما باید آموزش‌های مردمی و ترویج و فرهنگسازی به‌طور جدی انجام شود.

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: از سال ۹۴ موفق شدیم بدون ایجاد هیچ نوع سازه‌ای در زمینه کاهش مصرف آب اقدام کنیم و به نتیجه برسیم. از سوی دیگر در این مدت تغییراتی در مصرف کود و سموم کشاورزی ایجاد شده است. همه این اقدامات باعث افزایش ۲۰ درصدی تولیدات کشاورزی شد.

کریم زاده با بیان اینکه باید از اعتبارات ملی و استانی برای استقرار کشاورزی پایدار استفاده کنیم، گفت: ما برای احیای دریاچه ارومیه هر جا که لازم بود دست نیاز دراز کردیم اما متاسفانه وضعیت مالی کشور مناسب نیست.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی تاکید کرد: مسلما در وضعیت نامناسب محیط زیست صرفا جهاد کشاورزی مقصر نیست و باید بدانیم که طی ۴۰ سال گذشته سرمایه گذاری لازم برای امور زیرساختی صورت نگرفته است که حوزه کشاورزی یکی از این بخش‌ها به حساب می‌آید. مسلما اگر کشاورز امکانات لازم برای قطره‌ای کردن زمین‌های زراعی را داشته باشد به سمت آبیاری غرقابی حرکت نمی‌کند.

وی با اشاره به ضرورت لایروبی انهار اظهار کرد: در صورت لایروبی انهار، آب بدون هدر رفت وارد مزارع کشاورزی می‌شود اما در شرایط حاضر ۲۰ درصد تلفات آبی در این حوزه داریم.

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه برای توسعه کشاورزی پایدار برنامه‌های مختلفی داریم، گفت: همه این برنامه‌ها نیازمند اعتبارات است.

وی در پایان اظهار کرد: در چهار ساله ابتدایی فعالیت ستاد دریاچه ارومیه قرار بود که صرفا کار تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه صورت گیرد که خوشبختانه از سال ۹۳ که دریاچه ارومیه ۷۴۰ میلیون متر مکعب آب داشت به بیش از یک میلیارد متر مکعب رسیده که علاوه بر تثبیت مسیر احیاء تا حدی پیش رفته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید