زیان‌آور بودن مشاغل آتش‌نشانی با تصویب کمیته‌های استانی است

    کد خبر :43740

برخی از مشاغل در قوانین مختلف به عنوان سخت و زیان آور نامیده می شوند و برای کسانی که در این مشاغل کار می کنند، امتیازاتی قائل می شوند.

به گزارش بازتاب به نقل از خبرآنلاین ، مشاغل صنعتی مرتبط با ذوب فلزات در قانون کار یا مشاغل پزشکی و پیراپزشکی مرتبط با اشعه های زیان آور در مصوبات وزارت بهداشت و درمان، به عنوان سخت و زیان آور شناخته شده اند.

یکی از مخاطبان اینطور درباره شغل خود سئوال کرده: قانون شغل سخت و زیان آور آتش نشانان از چه زمانی به مرحله اجرا در می آید؟

واقعیت این است که تطبیق مصوبه مجلس درباره مشاغل سخت و زیان آور با شغل آتش نشانی، ابهاماتی دارد. مجلس در برنامه ششم توسعه، دولت را مکلف کرده مشاغلی که از توان آدمی بیرون است را جزو مشاغل سخت و زیان آور محسوب کند. مشکل اینجاست که برخی از آتش نشان ها در برخی شهرداریهای کشور، طبق قانون کار، با سازمان مربوط به خود همکارند و برخی دارای نظام استخدامی خاصی مانند شهرداری تهران هستند.

یکی از اولین مشکلات اینجاست که سخت و زیان آور بودن شغل آتش نشانی مربوط به آتش نشان های کارگر است یا شامل آتش نشان های کارمند که تحت قانون خاص استخدامی هم کار می کنند، خواهد شد.

مشکل اینجاست که طبق مصوبه ای که دولت در سالهای گذشته به تصویب رسانده بود باید به صورت استانی برای مشاغل سخت و زیان آور از جمله آتش نشانی تصمیم گیری می شد. در تهران، وزرای مرتبط با مسئله آتش نشانهای مستخدم سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران، یعنی وزرای کشور، دادگستری و همچنین رئیس سازمان امور اداری و استخدامی (معاون سابق توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور) در سال 92، آتش نشانهای مزبور را مشمول قانون سخت و زیان آور قرار دادند. طبعا مجری این مصوبه، سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران است و در صورت عدم اجرای این مصوبه، مسئله قابل طرح در مراجع قانونی و نظارتی است.

از سوی دیگر برای سایر استانها نیز کمیته مشابهی باید تصمیم گیری کند که ظاهرا برای اصفهان، این کمیته استانی، آتش نشانها را جزء مشاغل سخت و زیان آور قلمداد کرده ولی هنوز در مرحله تصویبهای نهایی برای اجرایی شدن است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید