دعوای لفظی ترامپ و تیلرسون به فحاشی کشید / دیپلمات سابق در توالت از اخراجش آگاه شد!

    کد خبر :437318

روز جمعه و تنها یک روز بعد از آنکه رکس تیلرسون، اعلام کرد، در زمان خدمت در کاخ سفید بارها به رئیس‌جمهور در مورد اقداماتی که تخطی از قانون تلقی می‌شود، هشدار داده است، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، وزیر امور خارجه سابق خود را «مثل یک سنگ کندذهن» و «به شکل جهنمی وار، تنبل» نامیده.

ترامپ در توییتر خود نوشت: مایک پامپئو اقدامات بزرگی انجام می‌دهد، من به او بسیار افتخار می‌کنم. سلف او، رکس تیلرسون، ظرفیت ذهنی مورد نیاز را نداشت. او مثل یک سنگ کندذهن بود و من نتوانستم بموقع از شر او خلاص شوم. او به شکلی جهنمی وار تنبل بود. در حال حاضر یک شرایط کاملاً جدید در دولت حاکم است، روحیه اینجا عالی است!

تیلرسون در ماه مارس پس از یکسری از اختلاف‌نظرهای عمومی با ترامپ در رابطه با سیاست‌های آمریکا در قبال کره شمالی، روسیه و ایران اخراج شد. علاوه بر اختلافات سیاسی، گزارش‌هایی مبنی بر این ‌که تیلرسون در محافل خصوصی ترامپ را «کندذهن» نامیده است بر تنش بین این دو افزوده بود.

تیلرسون، که در ماه مارس اخراج شد، در یک مصاحبه در پنج‌شنبه‌ شب به ‌عنوان بخشی از شام خیریه در میان بومیان تگزاس، هیچ تلاشی برای انکار رابطه ضعیف خود با ترامپ نکرد.

تیلرسون به باب شیفر، روزنامه‌نگار CBS که گلچینی از مصاحبه را پخش کرده، گفت: من فکر می‌کنم بخشی از این مسأله، این بود که مسلماً ما سبک‌های کاری کاملاً متفاوت داشتیم. ما یک سیستم ارزشی مشترک نداشتیم.

در این مصاحبه، تیلرسون ترامپ را بسیار بی‌نظم، بی‌میل برای خواندن، بی‌میل برای خواندن گزارش‌های مختصر … و کسی که نمی‌خواهد جزئیات بسیاری از چیزها را بداند، تشریح کرد.

تیلرسون در این‌ باره که چگونه رابطه او با ترامپ از ریل‌ خود خارج شد گفت؛ احتمالاً این امر نتیجه آن بوده که او به رئیس‌جمهور گفته، نمی‌تواند برخی کارهای خاص را انجام دهد چون این کارها غیرقانونی بوده و یا معاهدات بین‌المللی ایالات‌متحده را نقض می‌کنند.

تیلرسون گفته: من باید به او می‌گفتم آقای رئیس‌جمهور، من می‌فهمم که شما چه می‌خواهید، اما شما نمی‌توانید این کار را انجام دهید. این کار قانون و معاهدات ما را نقض می‌کند.

او واقعاً از دست من خسته شده بود. من فکر می‌کنم او هر روز بیشتر از من خسته می‌شد که چرا می‌گفتم شما نمی‌توانید این کار را انجام دهید و بگذارید درباره آنچه می‌توانیم انجام دهیم صحبت کنیم.

تیلرسون پیش ‌از این هیچ تجربه دولتی نداشته و هرگز تا قبل از آن‌که نامزدی وی توسط حلقه داخلی حزب جمهوری‌خواه تأیید شود، ترامپ را ملاقات نکرده بود.

اما بلافاصله بعد از ورود به دولت برای هماهنگ شدن با کاخ سفید دچار مشکل و مجبور شد به ‌جای موضوعات گسترده‌تر سیاست خارجی بر موضوعات داخلی وزارت خارجه متمرکز شود و از آنجایی‌ که رویکردش با ترامپ مخالفت داشت، سعی می‌کرد از دست مطبوعات فرار کند.

وی در هیوستون گفت: برای من چالش‌برانگیز بود که از نظم و انضباط و روندهای شفاف اکسان موبایل وارد کار با مردی شوم بسیار بی‌نظم است، دوست ندارد بخواند، گزارش‌های مختصر روزانه را نمی‌خواند، دوست ندارد وارد جزئیات بسیاری از امور شود.

ترامپ با افتخار ضداطلاعات است و خود را فردی می‌داند که با پیروی از غرایز خود موفق می‌شود و بهتر از کارشناسان امور را می‌داند.

وی در مصاحبه‌ای که کمی بعد از تصدی سمت ریاست جمهوری داشت، در پاسخ به پرسشی در مورد عادات کتاب‌خوانی خود گفته بود، کتابی را برای خواندن در نظر دارد اما هر بار که تلاش می‌کند، شروع به خواندن کند، تماس‌های تلفنی مزاحم خواندن او می‌شوند.

زمانی که ترامپ تیلرسون را انتخاب کرد، ارزیابی بسیار متفاوتی از او نسبت به آنچه روز جمعه در موردش گفته داشت و گفته بود “استقامت، تجربه گسترده و درک عمیق ژئوپلیتیک از او یک «انتخاب عالی» ساخته است.

اما به‌زودی مشخص شد که دو نفر هماهنگی کمی دارند. به‌ محض این‌ که تیلرسون در سال گذشته به آسیا سفر کرد و از خطوط ارتباطی با کره شمالی سخن گفت، ترامپ توییت کرد که او زمان را بیهوده هدر می‌دهد.

اما پامپئو هیچ‌گاه با موارد مشابهی از سوی ترامپ مواجه نشده و تاکنون چهار بار به پیونگ‌یانگ سفر کرده است.

ترامپ همچنین از توییتر برای اعلام اخراج وزیر خارجه سابق خود استفاده و در آخرین بی‌احترامی به تیلرسون، کاخ سفید اعلام کرد که دیپلمات بلندپایه آمریکایی در هنگام آگاهی از خبر اخراج خود در توالت بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید