۱۲ علت خستگی و خواب آلودگی مداوم

    کد خبر :436604

به احتمال زیاد، علت خستگی و خواب آلودگی مداوم، یکی از عوامل گوناگون فیزیکی و بیماری‌هایی مانند آنمی، کم‌کاری تیروئید، وقفه تنفسی در خواب، سلیاک و… و نیز عوامل روانشناختی مانند افسردگی، اضطراب و… است.

به گزارش بهداشت نیوز: چرا همیشه احساس خستگی می‌کنیم؟ شاید این سوال بسیاری از کسانی باشد که از این مشکل رنج ‌می‌برند. در پاسخ باید گفت مجموعه‌ای از عوامل روانشناختی و فیزیکی باعث ایجاد خستگی و خواب‌آلودگی مزمن در شما می‌شود. ‌هر بیماری مهمی مانند سرطان و یا سکته مغزی و یاحتی ریکاوری پس از درمان پزشکی ممکن است شما را خسته کند. در این مقاله به بررسی علت خستگی و خواب‌ آلودگی خواهیم پرداخت.

همه ما گاهی خواب آلود می‌شویم که به کمک استراحت و خواب می‌توان آن را مرتفع کرد. خستگی به زمانی گفته می‌شود که این بی حالی بسیار زیاد بوده و با خواب استراحت رفع نشود. در ادامه با ۱۲ علت خستگی و خواب آلودگی آشنا می‌شوید:

۱. آنمی
آنمی یا کمبود آهن ممکن است اولین علت خستگی و خواب‌ آلودگی معمول باشد. خانم‌هایی که پریود سخت دارند و یا باردار هستند بیشتر در معرض آنمی قرار می‌گیرند. همچنین آنمی می‌تواند بر روی مردان و زنان پس از دوره یائسگی تأثیر بگذارد. از طرف دیگر، مشکلاتی مانند بیماری‌های معده و روده از جمله زخم معده نیز می‌تواند در اثر آنمی بوجود بیاید. علاوه بر این، خوردن داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی نیز می‌تواند به تشدید شرایط کمک کند. در شرایط آنمی شما احساس می‌کنید که هیچکاری نمی‌توانید انجام دهید و ماهیچه‌‌هایتان احساس سنگینی می‌کند و به زودی خسته می‌شوید.

همچنین ممکن است شما آهن بیش از حد داشته باشید که آن هم باعث خستگی می‌شود. به این اختلال، هموکروماتوز یا سرریز زیادی آهن گفته می‌شود. این بیماری نادر و ارثی است که در مردان و زنان بین ۳۰ تا ۶۰ ساله بروز پیدا می‌کند.

۲. وقفه تنفسی در خواب
وقفه تنفسی در خواب شرایطی است که در آن گلوی شما باریک و یا بسته می‌شود و به طور مکرر در تنفس شما اختلال ایجاد می‌کند. نتیجه این مشکل، خروپف بلند و کاهش سطح اکسیژن خون شماست. این مشکل تنفسی باعث می‌شود شما در شب مکررا بیدار شوید و روز بعد احساس خستگی کنید. این موضوع بیشتر در افراد میانسال و چاق دیده می‌شود. نوشیدن الکل و مصرف دخانیات این موضوع را تشدید می‌کند. بنابراین این وقفه‌ها در خواب ممکن است علت خستگی و خواب آلودگی مکرر شما باشد.

۳. بیماری سلیاک
بیماری سلیاک یک بیماری لاعلاج است که به وسیله واکنش سیستم ایمنی بدن به گلوتن به وجود می‌آید. گلوتن یک پروتئین است که در نان، کیک و غلات یافت می‌شود. از هر ۱۰۰ نفر یک نفر در انگلستان مبتلا به این مشکل می‌شود، اما طبق تحقیقات تعداد زیادی از آن‌ها از این مشکل باخبر نیستند. نشانه دیگر بیماری سلیاک جدا از خستگی می‌تواند اسهال، نفخ، آنمی و کاهش وزن باشد. پزشک شما می‌تواند با آزمایش خون بررسی کند که آیا شما بیماری سلیاک دارید یا خیر.

۴. کم کاری تیروئید
مشکلات غده تیروئید نیز می‌تواند به عنوان علت خستگی و خواب آلودگی شناخته شود. کم‌ کاری غده تیروئید به این معناست که شما هورمون تیروئیدی (تیروکسین) کمی در بدنتان دارید. این باعث می‌شود شما احساس خستگی کنید. در این حالت شما وزنتان افزایش می‌یابد و نیز ماهیچه‌هایتان دچار درد شده و پوستتان خشک می‌شود. این اختلال بیشتر در زنان دیده می‌شود و بیشتر در سنین بالا اتفاق می‌افتد. پزشک شما می‌تواند کم کاری تیروئید را با گرفتن آزمایش خون تشخیص دهد.

۵. سندروم خستگی مزمن
سندروم خستگی مزمن نوعی خستگی شدید و از کار اندازنده است که حداقل برای ۴ ماه ادامه می‌یابد. همچنین این سندروم ممکن است علام دیگری نیز مانند درد ماهیچه و یا درد مفاصل داشته باشد.

۶. دیابت
یکی از مهمترین علائم دیابت که یک بیماری حاصل از قند بالا (گلوکز) در خون است، احساس خستگی شدید است. نشانه‌ مهم دیگر دیابت احساس تشنگی شدید، رفتن به توالت بیش از اندازه و کاهش وزن است. این بیماری نیز می‌تواند به کمک آزمایش خون تشخیص داده شود.

۷. مونونوکلئوز عفونی
مونونوکلئوز یک بیماری معمول ویروسی و عفونیست که باعث ایجاد خستگی همراه با تب، گلودرد و تورم غدد می‌شود. این بیماری بیشتر در نوجوانان و جوانان شایع است. علائم این بیماری بین ۴ تا ۶ هفته ادامه می‌یابد، اما خستگی آن می‌تواند تا چندین ماه ادامه داشته باشد.

۸. افسردگی
افسردگی همانطور که شما را بسیار غمگین می‌کند، می‌تواند باعث شد شما احساس عدم داشتن انرژی کنید. افسردگی باعث می‌شود شما نتوانید به خواب عمیق بروید و یا باعث می‌شود صبح‌ها زودتر از خواب بیدار شوید که نتیجه اش احساس خستگی بیشتر در طول روز است.

۹. سندروم پاهای بیقرار
این سندروم باعث ایجاد حس ناخوشایند در پاهای شما در هنگام حرکت دادن پاهایتان در هنگام خواب می‌شود که نتیجه آن بیداری در شب است. همچنین شما ممکن است حس گزگز و یا درد عمیق در پاهایتان را احساس کنید. همچنین تکانهای شدید و پی در پی پایتان در خواب را به خاطر وجود این سندروم تجربه می‌کنید. علائم شما هرچه باشد، خوابتان تحت تأثیر منفی قرار خواهد گرفت و کیفیتش پایین خواهد آمد که نتیجه آن احساس خستگی شدید در طول روز است.

۱۰. اضطراب
احساس اضطراب گاهی کاملا طبیعی است، اما می‌تواند علت خستگی و خواب آلودگی باشد. در برخی از افراد این حس بسیار غیرقابل کنترل و مداوم است و به شدت زندگی روزانه‌شان را تحت تأثیرات منفی قرار می‌دهد. پزشکان به این مشکل، اختلال اضطراب فراگیر می‌گویند. این یک اختلال معمول است که بیشتر زنان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. علاوه بر احساس نگرانی و کج‌خلقی، خستگی نیز یکی از نتایج اختلال اضطراب فراگیر است.

۱۱. هپاتیت
هپاتیت یک نوع التهاب در کبد است که به دلایل مختلف از جمله عفونت و چاقی به وجود می‌آید. کبد نقش‌های بسیار مهمی در بدن از جمله تجزیه‌کردن توکسین، تولید پروتئین‌هایی که لخته‌شدن خون را کنترل می‌کنند، متابولیزه کردن و ذخیره کربوهیدرات‌های ذخیره شده و … دارد. زمانی که کبد ملتهب می‌شود، این عملیات‌ها با اختلال مواجه می‌شوند. علاوه بر خستگی، برخی دیگر از علائمی که ممکن است شما آن را به سبب وجودهپاتیت تجربه کنید شامل یرقان، درد شکم، تهوع، ادرار تیره و یا زرد و مدفوع روشن خواهد بود. آزمایش عملکرد کبد در بسیاری از کلینیک‌ها انجام می‌شود و اگر موضوع غیرعادی وجود داشته باشد، پزشک شما آن را بررسی خواهد کرد.

۱۲. عارضه قلبی
عارضه قلبی به خصوص نارسایی قلبی می‌تواند باعث شود که شما در بیشتر اوقات احساس خستگی کنید و تحمل این شرایط برایتان سخت شود. در نارسایی قلبی، قلب شما در انتشار اکسیژن و پمپاژ آن به ماهیچه‌ها و دیگر اندام‌های بدن ضعیف عمل می‌کند. حتی کارهای روزانه شما مانند راه رفتن و یا حمل مواد غذایی به خودرو نیز ممکن است در اثر این موضوع تحت تأثیرات منفی قرار گیرد. دیگر علائم بیماری‌های قلبی شامل درد سینه، ضربان قلب بالا، سرگیجه، غش و تنگی نفس است.

علت خستگی و خواب آلودگی مداوم چیست؟
تحقیقات در سالهای اخیر نشان داده است که علائم بیماری قلبی در زنان معمولا با مردان متفاوت است و می‌تواند نامحسوس‌تر باشد به عنوان مثال این بیماری خودش را در قالب خستگی بیشتر نشان می‌دهد تا درد سینه. به نظر می‌رسد این نامحسوس بودن بیماری در زنان باعث شده تا زنان بیشتر از مردان به دلیل عارضه قلبی جانشان را از دست بدهند.

مهم است که با پزشکتان راجب این علائم صحبت کنید و سوابق خانوادگی خود و شا سوابق پزشکیتان را با او در میان بگذارید. بر اساس این اطلاعات شما و پزشکتان می‌تونید راجب آزمایشات بعدی برای ارزیابی شرایط قلبیتان تصمیم بگیرید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید