هشدار درخصوص تاخیر در احیای «دریاچه ارومیه»

    کد خبر :436069

رئیس انجمن علوم خاک آذربایجان غربی گفت: تاخیر در احیای دریاچه ارومیه شوری خاک منطقه را بدنبال خواهد داشت.

سپهر در مراسم روز جهانی خاک که درسالن اجتماعات اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ارومیه برگزارشد بابیان اینکه آلودگی خاک یکی از چالش های بشری است که بصورت سونامی خاموش عمل می کند باتاکید بر اینکه آلودگی موجود در خاک با وارد شدن به آب های زیرزمینی وارد چرخه غذایی انسان شده و بیماری های همچون سرطان و نازایی را بدنبال خواهد داشت تصریح کرد: برای زندگی سالم باید کود دهی به خاک براساس آزمون خاک انجام شود و به آلودگی خاک توجه شود.

رئیس انجمن علوم خاک آذربایجان غربی با اشاره به اینکه خاک برعکس آب غیر قابل تصفیه است خاطرنشان کرد: باید در تصفیه پساب ها و فاضلاب ها دقت شود زیرا اگر وارد خاک شوند غیر قابل تصفیه خواهند شد و مشکلات غذایی زیادی به دنبال خواهند داشت.

سپهر ادامه داد: برای کاهش پسماند و آلایندگی نیازمند فرهنگ سازی و کمک شهرداری ها برای تفکیک زباله ها هستیم.

وی تغییرات اقلیمی و فرسایش خاک را از دیگر چالش های پیش روی جامعه دانست و باتاکید بر اینکه فرسایش خاک دراستان بیشتر از تولید خاک است اظهارکرد: در کل کشور مشکل فرسایش خاک وجود دارد و در جنوب آذربایجان غربی شاهد فرسایش بیشتر خاک هستیم بطوری که از متوسط کشوری نیز بیشتر است.

رئیس انجمن علوم خاک آذربایجان غربی احیای دریاچه ارومیه را برای حفظ حیات در منطقه لازم دانست و افزود: عدم توجه به منابع خاکی و آبی باعث خشک شدن دریاچه ارومیه شده که اگر احیاء به تاخیر بیافتد با پدیده شوری خاک در منطقه روبرو خواهیم شد.

به گزارش ایسنا، سپهر تصریح کرد: تغییر الگو کشت، آبخوان داری، اصلاح الگوی کاشت، روش های نوین آبیاری و کشاورزی حفاظتی از راههای احیای دریاچه ارومیه است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید