اعزام ناو جنگی آمریکا به دریای سیاه همزمان باتنش روسیه با اوکراین

    کد خبر :435891

آمریکا در حال آماده سازی اعزام یک ناو جنگی به دریای سیاه همزمان با افزایش تنش میان روسیه و اوکراین است.

به گزارش بازتاب به نقل از سی.ان.ان، سه مقام رسمی آمریکا که نامشان فاش نشده گفته‌اند که وزارت دفاع این کشور تصمیم به اعزام ناو جنگی پیشرفته به دریای سیاه دارد.

براساس این گزارش اعزام ناو جنگی آمریکا به دریای سیاه در واکنش به تنش اخیر در روابط روسیه و اوکراین صورت می‌گیرد و در همین ارتباط نیز پنتاگون از وزارت خارجه خواسته است تا ترکیه را در جریان این تصمیم قرار دهد.

اطلاع رسانی به ترکیه برای اعزام ناوهای آمریکایی به دریای سیاه بدلیل لزوم عبور این ناوها از تنگه‌های “بوسفور” و “داردانل” در ترکیه است و براساس «کنوانسیون مونترو» که در سال 1936 تصویب شده، هرکشوری که تصمیم به عبور ناوجنگی از این تنگه را دارد، باید به کشوری که مسئولیت عبور و مرور کشتی‌ها در این تنگه را برعهده دارد، یعنی ترکیه اطلاع رسانی کند. این تنگه‌ها، دریای مدیترانه را به دریای سیاه وصل می‌کنند.

تنش میان مسکو و کی‌یف از چهارم آذرماه بدلیل نقض حریم دریایی روسیه توسط کشتی‌های اوکراینی بالا گرفت و نیروی دریایی روسیه چندین ناوچه اوکراینی و ملوانان آنها را در تنگه کرچ که دریای آزوف را به دریای سیاه وصل می کند، به اتهام ورود «غیرقانونی» توقیف کرد.

تنش اخیر با روسیه با نگرانی گسترده اوکراین روبرو شده و «پیتر پروشنکو» رئیس جمهوری این کشور از زمان آغاز تنش‌ها در چند نوبت خواستار حمایت غرب و حضور نیروهای نظامی ناتو در دریای سیاه شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید