توافقات با آمریکا در زمینه نابودی تسلیحات مرگبار روبه نابودی است

    کد خبر :435888

رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق در یادداشتی در یکی از مجلات آمریکایی، جهان را در لبه مسابقات تسلیحات مرگبار توصیف کرده است.

به گزارش بازتاب به نقل از اسپوتنیک، میخائیل گورباچف، رهبر اتحادجماهیر شوروی سابق در یادداشتی که خطاب به جرج بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا نوشته است، از تلاش‌های گذشته رهبران سیاسی آمریکا و شوروی برای پایان دادن به رقابت تسلیحاتی سخن گفت که در حال حاضر آن تلاش‌ها در حال اضمحلال است.

گورباچف گفته است که در گذشته برای نابودی هزاران سلاح هسته‌ای مرگبار تاکتیکی و استراتژیکی با آمریکا توافق شده بود، اما حال آن توافقات روبه نابودی است.

رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق همچنین با اشاره به سایر توافقات پیشیین با آمریکا از جمله توافق مالت تاکید کرده امروز فقط دستیابی به یک توافق مشترک است که می‌تواند جهان را از نابودی نجات دهد و در غیر این صورت باید در انتظار یک وضعیت به شدت خطرناک بود.

یادداشت گورباچف که در هفته‌نامه تایم منتشر شده اگرچه خطاب به بوش و به مناسبت درگذشت جرج بوش پدر انتشار یافته اما در واقع انتقاد مستقیمی از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی آمریکاست که از تصمیم کشورش برای خروج از«پیمان منع کاربرد تسلیحات هسته‌ای میانبرد» خبر داده است.

دونالد ترامپ ماه گذشته اعلام کرد که از پیمان منع استفاده از موشک‌های هسته ای میان برد که در زمان جنگ سرد میان این کشور و اتحاد جماهیر شوروی سابق به امضاء رسیده بود خارج می شود.

این پیمان میان رونالد ریگان و میخائیل گورباچف رؤسای جمهوری اسبق آمریکا و شوروی سابق در سال ۱۹۸۷ به امضا رسید و بر اساس آن تولید، خرید یا آزمایش موشک‌های زمینی با بُرد ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ کیلومتر از سوی این کشورها ممنوع شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید