جمع‌آوری دام و تورهوایی شکار پرندگان در فریدونکنار

    کد خبر :435395

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این سازمان در سال جاری با همکاری مسئولان دستگاه قضائی، حمایت استانداری مازندران و پشتیبانی نیروهای انتظامی، جمع کردن دام‌های هوایی و حذف روش‌های غیر مجاز صید پرندگان در شهرستان‌های محمود آباد، فریدونکنار و بابلسر را آغاز کرده و تاکنون نیز چند صد رشته دام و تور هوایی جمع‌آوری شده است.

این روزها لاشه رهاشده پرندگان در تورهای هوایی، اعتراض علاقه‌مندان محیط‌ زیست به کُشتار بی‌رحمانه و فروش پرندگان در بازارهای محلی، به مخاطره افتادن زیستگاه‌ها و نگرانی مردم از انقراض پرندگان مهاجر خبرساز شده است. عیسی کلانتری با اشاره به اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه مقابله با صید و شکار غیرمجاز گفت: بعد از سال‌ها مطالبه‌گری به دغدغه‌ها و دلواپسی‌های مربوط به شکار و صید غیرمجاز پرندگان مهاجر در شمال و جنوب کشور، در سال جاری، سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری و هماهنگی مسئولان دستگاه قضائی، حمایت استانداری مازندران و پشتیبانی نیروهای انتظامی، جمع کردن دام‌های هوایی و حذف روش‌های غیر مجاز صید پرندگان در شهرستان‌های محمود آباد، فریدونکنار و بابلسر را آغاز کرده و تاکنون نیز چند صد رشته دام و تور هوایی جمع‌آوری شده است.

وی افزود: این اقدام قانونی و خداپسندانه، با خرد جمعی و هماهنگی با دستگاه‌ها، به فرماندار فریدونکنار محول شده است تا در انجام کارها تسریع شود و عملیات اجرایی به صورت فراگیر صورت پذیرد. انتظار داریم، فرماندار با حمایت بیشتر به انجام درست کارها کنترل و نظارت دقیق داشته باشد. اصولا نباید با غفلت برخی مسئولان در گذشته و نهادینه شدن تخلفات در یک منطقه، از آن چشم پوشی کرد.

معاون رئیس جمهوری درباره عوامل موثر در گسترش صید بی‌رویه پرندگان مهاجر و کنترل نکردن آن گفت: این روش‌های غیر گزینشی صید پرندگان مهاجر به قداست سازمان متولی، کشور و منطقه لطمه خواهد زد. تعجب می‌کنم چرا متولیان محیط زیست و مسئولان استان مازندران در سال‌های گذشته اجازه داده‌اند تا این موضوع غیر قانونی بدین صورت ادامه یابد و امروز به معضلی تبدیل شود البته بنا بر بر گزارش‌های موجود، این نابسامانی از نبود همکاری و حمایت مقامات محلی در گذشته حکایت دارد. به‌طور قطع سازمان حفاظت محیط زیست، جمع‌آوری دام‌های غیرمجاز و پس از آن، جمع‌آوری روش‌های غیرگزینشی مانند کرس و گذر را در برنامه خود خواهد داشت.

وی تاکید کرد: تنها روش صید پرندگان مورد تائید سازمان حفاظت محیط زیست، روش صید دوما است و بقیه روش‌ها باید با هماهنگی درون استانی و بر اساس مدل مورد توافق، جمع‌آوری شود.

کلانتری در پاسخ به این پرسش که آیا در حال حاضر اقدامات انجام شده را موثر می‌دانید،گفت: خوشبختانه در حال حاضر هماهنگی و اراده جدی در مجموعه دستگاه قضایی و سایر دستگاه‌های اجرایی و مرتبط در استان مازندران برای برخورد با متخلفان زیست‌محیطی به وجود آمده است. تاکید سازمان حفاظت محیط زیست نیز برخورد قاطع با متخلفان است. زمان نیز برایمان بسیار مهم است. الان بیش از دو ماه است که فصل صید آغاز شده است و حجم کار بسیار گسترده خواهد بود.

وی در ادامه گفت: مردم بهتر می‌دانند که پرندگان مهاجر سرمایه‌های ملی و زیستی هستند و این روش‌های برداشت انبوه بی‌تردید جمعیت پرندگان را در سنوات آینده به شدت کاهش خواهد داد. بسیاری از تالاب‌های داخلی کشور که محل زیست و زمستان گذرانی پرندگان مهاجر بوده‌اند بر اثر خشکسالی پی در پی به کلی خشکیده شده و این پرندگان به منطقه شمال پناه آورده‌اند.

به گزارش ایسنا رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: این استدلال که تالاب‌ها و آبگیرهای شمال کشور مسیر مهاجرت پرندگان از کریدورهای شمالی برای زمستان گذرانی است، صحیح نیست و باید تالاب‌های شمال کشور مامنی برای پرندگان مهاجر باشد. مطمئن هستیم که عمده مردم شمال کشور از کشتار بی رحمانه پرندگان ناراحت هستند. افکار عمومی هم قطعا حامی سازمان محیط زیست است البته شاید افرادی بخواهند کارشکنی کنند یا در مقابل اجرای قانون مقاومت نشان دهند که تعدادشان بسیار اندک است و قانون برای آن‌ها مجازات در نظر گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی محیط زیست، کلانتری در پایان درباره معیشت جایگزین صیادان پرنده گفت: در خصوص معیشت جایگزین برای آن دسته از افرادی که امرار معاششان وابسته به این کار است باید تمام دستگاه‌های اجرایی استان با سازمان حفظ محیط زیست برای نسل کنونی و آیندگان هم اندیشی داشته باشند. به عنوان مثال به جای پرنده‌کشی می‌توانند پرنده‌نگری را جایگزین کنند. امروزه یکی از اهداف تعیین شده در مسیر اشتغال پایدار، گردشگری طبیعی است که این سرمایه‌گذاری از هر سرمایه‌گذاری دیگری، کم‌
هزینه‌تر و پایدارتر خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید