همسویی بن سلمان با تحریم ایران با منافع ملی عربستان در تضاد است

    کد خبر :435326

مرکز پژوهشی امنیتی وابسته به دانشگاه تل آویو ضمن ناکارآمد توصیف کردن تحریم های آمریکا علیه ایران؛ همسویی ولیعهد سعودی با آمریکا در این زمینه را به زیان منافع ملی عربستان دانست.

به گزارش مهر، رای الیوم در مطلبی با اشاره به همسویی میان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و اسرائیلی ها آورده است: اخیرا اهتمام اسرائیل به سرنوشت محمد بن سلمان ولیعهد سعودی افزایش پیدا کرده است و به سیاستگذاران، کارشناسان، شرق شناسان و مراکز پژوهشی اسرائیل هم منتقل شده است و تل آویو روی بن سلمان برای اجرای سیاست عادی سازی روابط با کشورهای عربی و پایان موضوع فلسطین از طریق معامله قرن حساب ویژه ای باز کرده است.

این رسانه می نویسد: بر اساس آنچه مرکز پژوهشهای امنیتی وابسته به دانشگاه تل آویو منتشر کرده، آمده است که سازوکاری که بن سلمان دنبال می کند و می کوشد که تحریم های آمریکا علیه ایران موفق شود به شکل کامل با منافع ملی عربستان در تضاد است زیرا به منابع درآمدی عربستان ناشی از نفت بسیار ضربه می زند و این در حالی است که تضمینی برای موفقیت این تحریم ها در تحقق اهدافش وجود ندارد.

طبق این پژوهش به عمل آمده از سوی مرکز وابسته به دانشگاه تل آویو؛ همه شواهد گواه بر این است که ترامپ از موضوع ترور خاشقجی برای باج گیری از ریاض و سوق دادن آن به افزایش صادرات نفت عربستان برای جبران کمبود ناشی از کاهش یا توقف صدور نفت ایران برای تضمین عدم افزایش قیمت انرژی، سوء استفاده می کند.

بر اساس این پژوهش؛ تهران در گذشته موفق به پشت سرگذاشتن فشارهای وارده علیه خود شده بدون اینکه تاثیری از تحریم ها بپذیرد. بعید است که تحریم ها واشنگتن ضد تهران بتواند تحولی در سیاست های تهران ایجاد کند. حتی اگر واشنگتن همه ابزار را برای تحقق هدف خود از تحریم ها به کارگیرد این نیازمند گذشت زمان زیادی است. بعید است که این تحریم ها راه به جایی ببرد به ویژه که آمریکا مجبور شد به هند، ترکیه، چین، ژاپن، تایوان، کره جنوبی، ایتالیا و یونان اجازه ادامه خرید نفت از ایران را برای مدت محدودی بدهد که به تهران اجازه صدور یک میلیون بشکه نفت در روز را می دهد. ایرانی ها از بابت ادامه صدور نفت مطمئن هستند.

در این پژوهش آمده است: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از طریق اعمال تحریم ها به دنبال وادار کردن ایران برای گفتگوی جدید نیست بلکه از طریق تحریم ها به دنبال فراهم آوردن شرایط داخلی برای براندازی نظام ایران است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید