لایحه مشارکت عمومی – خصوصی تصویب شد

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ ۱۳:۵۵
    کد خبر :435229

هیئت وزیران در جلسه امروز (چهارشنبه) خود به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، لایحه مشارکت عمومی – خصوصی را تصویب و به مجلس فرستاد.

به گزارش بازتاب به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، هیئت وزیران در جلسه امروز (چهارشنبه) خود به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، لایحه مشارکت عمومی – خصوصی را تصویب و به مجلس فرستاد.

این لایحه با هدف استفاده از ساز و کار مشارکت عمومی – خصوصی به عنوان روشی کم هزینه و کارآمدتر در مقایسه با شیوه سنتی تملک دارایی های سرمایه ای و نیاز به بستر قانونی مستحکم برای اجرای طرح ها به این نوع مشارکت به تصویب رسید.

لایحه فوق به تشریح اصول و مبانی حاکم برای تبیین و تفسیر قانون مشارکت عمومی – خصوصی می پردازد که شامل مواردی همچون فرصت برابر و ایجاد رقابت، رفتار برابر، تناسب در تسهیم مسئولیت و ریسک و استفاده کارآمد از منابع مالی بخش عمومی و ظرفیت فنی و مدیریتی بخش خصوصی است.

همچنین اولویت بخشی برای انجام مشارکت عمومی – خصوصی در پروژه های جدید، نیمه تمام و در حال بهره برداری به عنوان سیاست توسعه مشارکت عمومی – خصوصی خواهد بود.

بررسی ساختار و فرآیند اجرایی برای توسعه مشارکت، از دیگر مواد لایحه یاد شده است. این ساختار متشکل از شورای راهبری مشارکت عمومی – خصوصی، وظایف سازمان برنامه و بودجه کشور، وظایف و تعهدات طرف عمومی، کارگروه توسعه مشارکت عمومی – خصوصی و تسهیلگر مشارکت است.

انواع روش ها و قراردادهای مشارکت، چگونگی تأمین مالی دوره احداث و بهره برداری پروژه، ریسک ها و تضامین و مقررات عمومی از جمله مواد دیگر لایحه مشارکت عمومی – خصوصی است.

دولت اساسنامه صندوق توسعه حمل و نقل را تصویب کرد

دولت با هدف ایجاد ساز و کار تجهیز و تأمین منابع مالی پایدار برای توسعه زیرساخت ناوگان حمل و نقل کشور و ارتقای ایمنی و افزایش سطح خدمات حمل و نقل کالا و مسافر، اساسنامه صندوق توسعه حمل و نقل را به تصویب رساند.

تشویق، حمایت و مشارکت در تأمین مالی و سرمایه گذاری داخلی و خارجی در ساخت، توسعه، تجهیز، بهسازی، نوسازی، نگهداری، بهره برداری زیرساخت های شبکه ناوگان حمل و نقل کشور، اعطای تسهیلات به متقاضیان سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل از طریق بانک های عامل، حمایت و تشویق صنایع و شرکت های دانش بنیان مرتبط با حوزه حمل و نقل از جمله فعالیت های صندوق یاد شده است.

از دیگر فعالیت های صندوق توسعه حمل و نقل می توان به بیمه سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل و ارایه تضامین به متقاضیان، حمایت از تهیه و ارایه بسته های سرمایه گذاری، ارایه خدمات از طریق بانک های عامل به شرکت های لیزینگ جهت فروش اقساطی ناوگان حمل و نقل عمومی به منظور نوسازی ناوگان و مشارکت در شرکت پروژه های زیرساختی حمل و نقل اشاره کرد.

اساسنامه شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به تصویب رسید

هیئت وزیران در راستای ارتقای ایمنی و کیفیت خدمات حمل و نقل هوایی، ناوبری هوایی و فرودگاهی، اساسنامه شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) را تصویب کرد.

اهداف، مدت فعالیت و سرمایه شرکت، وظایف، اختیارات و ارکان شرکت، از جمله مواد اساسنامه یاد شده است.

گردهمایی بین المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی در سال ۱۳۹۷ برگزار می شود.

دولت با توجه به اهمیت برگزاری گردهمایی بین المللی فارابی به عنوان یکی از رویدادهای تقویمی ثابت و مهم علوم انسانی طی دهه گذشته در کشور، با صدور مجوز برگزاری دهمین گردهمایی بین المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی در سال ۱۳۹۷ موافقت کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید