دیپلمات‌های اروپایی:موضع محکم ایران درخصوص برنامه موشکی، اروپا را مستأصل کرده است

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ ۸:۵۵
    کد خبر :434754

دیپلمات‌های اروپایی با بیان اینکه موضع محکم ایران درخصوص برنامه موشکی، اروپا را مستأصل کرده است، می‌گویند احتمال بازگرداندن گزینه تحریم ایران به دستور کار اتحادیه اروپا وجود دارد.

بعد از اظهارات ضد ایرانی «برایان هوک» رئیس گروه اقدام علیه ایران، دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند که اجماع بر سر تحریم ایران به‌دلیل برنامه موشکی دشوار اما محتمل است.

دیپلمات‌های اروپایی به خبرگزاری «رویترز» گفتند که با گذشت بیش از یک سال از مذاکرات اتحادیه اروپا با ایران، موضع تهران اما محکم و استوار بوده و تاکید کرده که برنامه موشکی بالستیک آن دفاعی است و قابل مذاکره هم نیست.

سه کشور آلمان، بریتانیا و فرانسه از زمان خروج دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» از توافق هسته‌ای ایران در سال 2017، مذاکراتی را با مقاماتی ایران درباره موضوع برنامه موشکی بالستیک و فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده‌اند.

به نوشته رویترز، این موضع ایران، اروپایی‌ها را مستأصل و فرسوده کرده است. فرانسه به نوبه خود با ابراز تاسف از سرعت توسعه و ترویج موشک‌های ایران، از تهران خواسته تا باب مذاکره درباره برنامه موشکی‌اش را باز کند.

یک دیپلمات اروپایی در توضیح این موضوع می‌گوید: «طی یک ماه گذشته، وزیر خارجه بریتانیا و هیأت‌های عالی‌رتبه‌ای از فرانسه و آلمان به تهران سفر کرده تا در این‌باره صحبت کنند. آنها (ایران) اما می‌گویند که درباره (برنامه موشکی) بالستیک هیچ مذاکره‌ای نمی‌کنند».

دیپلمات دیگری به رویترز گفت که لندن، پاریس و برلین کار دشواری در حصول اجماع برای تصویب تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران دارند اما اگر موضع محکم ایران پابرجا بماند، شاید بتوان گزینه تحریم را به دستور کار اروپا برگرداند.

این دیپلمات‌ها می‌گویند که بعد از گزارش‌های ادعایی درباره تلاش ایران برای اجرای عملیات‌های بمب‌گذاری در کشورهای اروپایی، وزیران خارجه اتحادیه این قاره در تاریخ 19 نوامبر حمایت محتاطانه‌ای از تحریم‌های اقتصادی احتمالی جدید علیه ایران نشان دادند.

آنها اما تاکید می‌کنند که فعلا نتایج قاطعی برای تحریم ایران در موضوع موشکی به‌دست نیاورده‌اند.

فرانسه، انگلیس و آلمان روز دوشنبه با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت خواستار نشست این شورا درباره ادعاهای مربوط به انجام آزمایش موشکی توسط ایران شده‌اند. نماینده‌های انگلستان و فرانسه در سازمان ملل متحد بعد از نشست شورای امنیت درباره ادعاهای مربوط به آزمایش موشکی ایران در اینکه چنین آزمایشی نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت باشد ابراز تردید کردند.

برایان هوک شامگاه سه‌شنبه در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت: «ما خواستار این هستیم که اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را تایید کند که افراد و سازمان‌های مرتبط با آزمایش‌های موشکی و توسعه (برنامه) موشکی ایران را هدف قرار دهد».

این اظهارات پس از آن مطرح شد که «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه در توئیترش مدعی شده بود ایران یک موشک میان‌برد بالستیک آزمایش کرده که قادر است کلاهک‌های متعدد حمل کند. وی مدعی شد که آنچه او ادعا می‌کند آزمایش شده، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض می‌کند.

هوک پیشتر با اجرای شوی تبلیغاتی و به نمایش گذاشتن آهن‌پاره‌هایی با ادعای اینکه سلاح‌های ارسالی ایران به یمن هستند، تهدید کرده بود گزینه نظامی علیه ایران روی میز است اگر منافع ایالات متحده تهدید شود، برای استفاده از گزینه نظامی علیه تهران تعلل نمی‌کنند.

این در حالی است که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت با لحنی غیر الزام‌آور تنها از ایران خواسته، موشک‌هایی را که برای داشتن قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند، آزمایش نکند. ایران تصریح کرده که هیچ‌کدام از موشک‌هایش برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید