کمبود کیت‌های آزمایشگاهی/ تخصیص ارز دولتی آسان شود

    کد خبر :434440

دبیر اجرایی هفدهمین کنگره ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی، گفت: تاخیر در پرداخت ارز دولتی آزمایشگاه‌ها را با مشکل تامین کیت مواجه می‌کند.

به گزارش مهر، علی صادقی تبار، با اشاره به اینکه تاخیر در پرداخت ارز دولتی آزمایشگاه‌ها را با مشکل تامین کیت مواجه می‌کند، افزود: پیشنهاد ما به اداره کل تجهیزات پزشکی و اداره سازمان غذا و دارو این بوده که فرایند اختصاص ارز دولتی و حمایت از شرکت‌ها را بهتر انجام دهند و با همکاری انجمن‌ها برای شرکت‌های مورد تأیید تسهیلات فراهم شود.

وی در ارتباط با برگزاری هفدهمین کنگره بین‌المللی و دوازدهمین کنگره ملی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی و تشخیص پزشکی، اظهار داشت: این کنگره با حضور اساتید و صاحبنظران برجسته آزمایشگاهی ۳۰ فروردین تا ۲ اردیبهشت ۹۸ به مدت ۴ روز در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار می‌شود که مقارن با روز آزمایشگاهیان در کشور است.

صادقی تبار ادامه داد: محورهایی همچون علوم پایه، علوم بالینی، ارتباط علوم پایه و بالینی در حوزه ‌آزمایشگاه، تجهیزات و کیت‌های آزمایشگاهی، مسائل مدیریتی، حقوق و اخلاق پزشکی از جمله موضوعات مورد بحث در این کنگره بوده و جدیدترین دستاوردهای علمی نیز در حوزه آزمایشگاه در این کنگره ارائه خواهد شد و در واقع بزرگ ترین همایش جامعه آزمایشگاهیان کشور و خاورمیانه را خواهیم داشت. همچنین جدیدترین اخبار روز در حوزه آزمایشگاه در این کنگره بیان می‌شود.

دبیراجرایی کنگره ارتقاء کیفیت هدف از برگزاری هفدهمین کنگره بین‌المللی و دوازدهمین کنگره ملی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی را انتقال دانش جدید، مباحث استانداردسازی آزمایشگاه‌ها و ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی برشمرد و افزود: در کشور ما تلاش شده است جدیدترین و پیشرفته‌ترین خدمات آزمایشگاهی به مردم ارائه شود و موفقیت‌های خوبی در این زمینه حاصل شده است.

صادقی تبار در مورد تاثیر نوسانات ارز و تحریم‌ها در حوزه آزمایشگاه، گفت: خوشبختانه دولت با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کیت‌های آزمایشگاهی تا حدودی به رفع مشکلات در این زمینه کمک کرد ولی این حمایت‌ها به دلیل اینکه دیر به دست شرکت‌ها رسیده و گاهی با دشواری های بوروکراسی اداری مواجه است، با مشکل مواجه می‌شوند.

وی گفت: همچنین برخی از این خدمات جامع نبوده و تست‌های مولکولی و ژنتیکی ارز دولتی به آن اختصاص نیافته است و شرکت‌ها باید آن را با ارز آزاد یا مبادله‌ای تهیه کنند و این مسئله سبب گران شدن خدمات آزمایشگاه می‌شود. همچنین به دلیل تحریم‌های پیش آمده امکان تنوع در تست‌ها و استفاده از تکنولوژی‌های جدید وجود ندارد و تأخیر در پرداخت ارز دولتی نیز گاهی آزمایشگاه‌ها را با مشکل در تأمین کیت مواجه می‌کند.

دبیر اجرایی هفدهمین کنگره ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی، تاکید کرد: برخی از کیت‌ها همچون تست‌های انعقادی به علت کمبود در همه آزمایشگاه‌ها موجود نبوده و گاهی بیمار باید تعداد زیادی آزمایشگاه را برای انجام این آزمایش بررسی کند. پیشنهاد ما به اداره کل تجهیزات پزشکی و سازمان غذا و دارو این بوده که فرایند اختصاص ارز دولتی و حمایت از شرکت‌ها را بهتر انجام دهند و با همکاری انجمن‌ها برای شرکت‌های مورد تایید تسهیلات فراهم شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید