مایکروسافت با ویندوز لایت درصدد رقابت مجدد با کروم بوک‌ ها است

  • آرشیو
  • سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ ۱۴:۲۱
    کد خبر :434427

مایکروسافت ظاهرا برای چندمین بار قصد دارد با هدف رقابت با سیستم‌عامل کروم، نسخه‌ای سبک و مجزا از ویندوز را به نام ویندوز لایت معرفی کند.

براساس گزارش تازه‌ای از نشریه‌ی فناوری Petri، مایکروسافت در حال کار روی رقیبی جدید برای سیستم‌عامل محبوب Chrome OS با نام احتمالی ویندوز لایت یا صرفا لایت است. در صورتی که ردموندی‌ها واقعا درصدد ساخت چنین سیستم‌عاملی باشند، این چندمین تلاش آن‌ها برای ساخت نسخه‌ای مجزا و سبک از ویندوز محسوب می‌شود.

همان‌طور که احتمالا بسیاری از خوانندگان می‌دانند، مایکروسافت از سال‌ها پیش در تلاش برای فرار از دردسرهای ویندوز سنتی بوده است. ردموندی‌ها ۶ سال پیش به همراه ویندوز ۸ دست به معرفی Windows RT زدند و پس از ناکامی آن، دستگاه‌های مجهز به ویندوز ۱۰ اس را با هدف به زیر کشیدن کروم‌بوک‌ها روانه‌ی بازار کردند. به‌نظر می‌رسد لایت عملکردی به همان سبک و سیاق ویندوز ۱۰ اس داشته باشد و صرفا بتواند نرم‌افزارهای پلتفرم یونیورسال ویندوز و وب اپلیکیشن‌های پیشرو را اجرا کند.

به گزارش زومیت، با این حال، ظاهرا مایکروسافت با نسخه‌ی لایت، هدف‌هایی فراتر از قبل را در سر دارد. به گزارش پتری، در نسخه‌های اینسایدر اخیر ویندوز و کیت‌های توسعه‌ی نرم‌افزاری، ارجاعات مختلفی به Lite OS وجود دارد. این اشارات به ترسیم تصویری از آنچه مایکروسافت احتمالا قصد انجام آن را با لایت دارد، کمک می‌کنند.

گزارش پتری اشاره می‌کند که ویندوز لایت نسخه‌ای نیست که افراد قادر به خریداری یا مشاهده‌ی آن در بخش تجاری یا سازمانی باشند. لایت در اصل با هدف اجرا در دستگاه‌های سبک‌وزن و همیشه روشن طراحی می‌شود و مایکروسافت با ارائه‌ی یک رابط کاربری کاملا متفاوت، آن را از مسیر اصلی ویندوز متمایز می‌کند.

در حقیقت، گزارش اخیر نشان می‌دهد که نسخه‌ی جدید ویندوز احتمالا اصلا ویندوز نامیده نخواهد شد. مایکروسافت در حال خلق محصولی کاملا متفاوت است و احتمال می‌رود که در دستگاهی به نام پروژه‌ی قنطورس (Project Centaurus)‌ شاهد معرفی آن باشیم؛ محصولی که به‌نظر می‌رسد نسخه‌ای بزرگتر از سرفیس فون پررمز و راز تاشدنی است و احتمالا در پاییز ۲۰۱۹ به بازار عرضه خواهد شد. سرفیس فون (پروژه‌ی اندرومدا) که از مدت‌ها پیش شایعات آن به‌صورت مکرر منتشر می‌شود، ظاهرا همچنان در دست توسعه است؛ اما تاریخ معرفی آن به‌طور دقیق مشخص نیست.

در حال حاضر، هیچ جزئیات دقیقی از زمان انتشار احتمالی اطلاعات بیشتر درباره‌ی سیستم‌عامل جدید مایکروسافت در دست نیست؛‌ اما می‌توان انتظار داشت که در مراسم بیلد ۲۰۱۹ که احتمالا در اردیبهشت سال آینده برگزار خواهد شد، ردموندی‌ها از پروژه‌ی نرم‌افزاری جدید خود جزئیات بیشتری ارائه دهند. از آنجایی که امسال بیلد ۲۰۱۸ جذابیت چندانی نداشت؛ امید می‌رود که مایکروسافت سال آینده از غافگلیری خوشایندی برای طرفداران خود رونمایی کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید