بازگشت تحریمی ثانویه که جان می‌گیرد، اما غیررسمی‌ست!

    کد خبر :434398

آیا در تحریم‌ها حرفی از تحریم دارو به میان آمده است؟ این سوالی است که اگرچه به ظاهر پاسخش منفی است، اما شواهد و قرائن از مثبت بودن جواب آن حکایت دارد. شواهدی که امروز یک نمونه شاخص آن از زبان وزیر بهداشت کشورمان بیان شد.

به گزارش تابناک، دکتر قاضی‌زاده هاشمی که در مراسم رونمایی از چهار داروی ایران سخن می‌گفت، با تاکید بر دروغ بودن ادعا‌های خارجی‌ها در خصوص تحریم نبودن دارو، گفت: اگر قرار است با تحریم مقابله کنیم، نمی‌توان این کار را با شعار انجام داد و باید عمل کرد؛ تحریم ‏نوعی جنگ و حمله به منافع یک ملت است و در حوزه‌هایی مانند دارو به دروغ می‌گویند که تحریم وجود ندارد. ‏

وی برای اثبات این مدعا افزود: طی یک ماه گذشته هیچ شرکتی این امکان را نداشته است که پول خود را منتقل کند. رئیس ‏جمهوری آمریکا به دنبال فریب افکار عمومی است. باید جلوی تحریم‌ها ایستاد؛ هیچ نشانی از ضعف در مردم ایران وجود ندارد و مردم به رفتار ظالمانه دشمنان تن ‏در نمی‌دهند.

بدین ترتیب مشخص می‌شود که تحریم دارویی کشورمان واقعی است و حتی در یک ماه اخیر بروز و نمود یافته و قابل اثبات است. اینکه شرکت‌های دارویی کشورمان به دلیل تحریم‌های بانکی نمی‌توانند به شرکت‌های خارجی پول بپردازند و در نتیجه، قادر به خرید دارو و مواد اولیه دارویی و واردات آن به کشورمان نیستند.

محرومیتی که اگرچه در متن تحریم‌ها نیامده، اما مشمول آن هستیم و از این رو شاید بتوان آن را تحریم جانبی کشورمان خواند. تحریمی که مخاطبان آن نه عموم ایرانیان، که بیماران ایرانی هستند. رویدادی که اگرچه با همه موازین انسانی و حقوق بشر در تناقض است، اما هیچ واکنشی را در جامعه جهانی به دنبال نداشته است تا مشخص شود که این ترحیم ثانویه و جانبی، مورد تایید ایشان است.

اتفاقی که البته برخلاف تصور برخی، مسبوق به سابقه هم هست. کافی است چند سال به عقب بازگردیم تا دریابیم تحریم دارویی در دوران اوج گیری تحریم‌ها علیه کشورمان در دولت دهم نیز اعمال می‌شد و مشکلات زیادی برای بیماران و خانواده‌های ایشان به دنبال داشت. تحریم‌هایی به شدت ظالمانه که حتی منجر به شکل گیری کمپینی برای نشان دادن اعتراض ایرانیان به این تحریم‌ها به سازمان ملل هم شد.

کمپینی که ظاهرا راه به جایی نبرد تا جایی که شاهد بازگشت دوباره این تحریم جانکاه به عرصه تحریم‌ها هستیم. تحریمی که جان می‌گیرد، اما غیررسمی است و از این رو، مقامات غربی منکر وجودش هستند؛ افرادی که اگرچه ظاهرا طرفدار حقوق بشر هستند، اما در باطن از هیچ اقدام ضد حقوق بشری‌ای ابایی ندارند، ولو مساله دارو و بیمار باشد.

امثال آمریکایی‌ها که مدعی هستند در تحریم‌های اعمال شده توسط ایشان علیه ایرانیان، حرفی از تحریم دارویی به میان نیامده، اما در عمل مانع از هرگونه نقل و انتقال پول میان شرکت‌های دارویی ایرانی و خارجی می‌شوند و در نتیجه، رقم زننده تحریم دارویی کشورمان هستند. تحریمی که تمامی جهانیان با آن همراهی می‌کنند تا جایی که می‌بینیم یک ماه از اعمال تحریم‌های جدید نگذشته، به کل مبادلات شرکت‌های ایرانی در حوزه دارو با جهانیان قطع شده و به صفر رسیده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید