بررسی گردش مالی قاچاقچیان برای مقابله با پولشویی

    کد خبر :433975

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به خسارت‌های جبران‌ناپذیر پولشویی بر اقتصاد کشور نسبت به پولشویی در بخش قاچاق مواد مخدر هشدار داد.

پرویز افشار در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ارتباط پولشویی و قاچاق مواد مخدر افزود: بحث پولشویی یا «پول کثیف» خسارت‌های جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد می‌کند به طوری که کسانی که قاچاق مواد مخدر را انجام می‌دهند برای این کار، پولشان را در بخش‌های مختلف چرخش می‌دهند تا بتوانند از آن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه منشاء و سررشته درآمدهای کلان مواد مخدر در ایران نیست، افزود: عمده منشاء این اقدامات در مبداء تولید یعنی افغانستان یا در کشورهای مقصد و اروپایی است و باندهای قاچاقچی به اصطلاح آنجا پول‌هایشان را “تطهیر” می‌کنند. در کشور ما هم قطعا نمی‌توان چنین چیزی را نادیده گرفت و قاچاقچیانی که از راه مواد مخدر درآمد دارند معمولا پول‌هایشان را به املاک و مستغلات تبدیل می‌کنند، یا ممکن است این پول را وارد برخی تجارت‌ها کنند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: املاک و دارایی قاچاقچیان معمولا به نام خودشان نیست و به همین دلیل همکاری بسیار خوبی بین ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت اقتصاد و دارایی انجام می‌شود که در آنجا مرکزی برای بررسی وضعیت مالی قاچاقچیان و رصد آنها وجود دارد. برای مثال اگر در شهری فردی تا دو سال پیش هیچ گردش مالی نداشته و الان گردش مالی‌اش 10 برابر شده، باید نسبت به این موضوع شک کرد.

افشار با اشاره به همکاری قوه قضاییه و وزارت اقتصاد، ادامه داد: این دو نهاد در حال کار کردن روی این زمینه هستند. مواردی از قاچاقچیان کلان پیدا شده است که بخش عمده‌ای از دارایی‌هایشان به نام دیگران ثبت شده بود. با کارهای اطلاعاتی و کمک بانک مرکزی برای دریافت گردش مالی حساب این اشخاص اموال آنها ضبط شده و در راه مبارزه با مواد مخدر مورد استفاده قرار گرفته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید