بازار بورس؛ شانس با تازه‌وارد‌هاست!

    کد خبر :433926

چه کسی می‌تواند مقابل وسوسه سود زیاد و تمیز مقاومت کند؟ بد است سرمایه‌تان در عرض چند ماه دو یا سه برابر شود؟ از ابتدای امسال دست کم ۱۲ شرکت برای اولین بار قدم به تالار بورس گذاشته‌اند و همه آن‌ها در مدتی کوتاه یک سرمایه‌گذاری پرسود را برای سهامدارانشان رقم زده‌اند.

شرکت‌ها در ایران به دو دسته سهامی عام و سهامی خاص تقسیم می‌شوند؛ سهامی عام شرکت‌های هستند که وارد بورس شده و عموم مردم می‌توانند با خرید سهام این شرکت‌ها از طریق بورس، در سود آن‌ها شریک شوند. حالا چرا یک شرکت باید وارد بورس شود؟ مهمترین دلیل ورود هر شرکت به بورس جذب سرمایه بیشتر است. این کار تقریبا مثل چاپ کردن پول است و شرکت با فروش درصدی از سهام خود در بورس، کلی سرمایه به دست می‌آورد. همین سرمایه هنگفتی که به صورت یکجا وارد بورس می‌شود، باعث رشد شرکت شده و در اغلب موارد سود زیادی را به سهامداران آن می‌دهد. همین موضوع است که به گواه کارشناسان بورس باعث می‌شود شرکت‌ها حداقل تا چهار یا پنج روز بعد از عرضه اولیه بدون وقفه رشد داشته باشند. برای همین خیلی‌ها توصیه می‌کنند برای سود‌های کوتاه‌مدت خیلی زود سهام خریداری شده در عرضه اولیه را بفروشیم.

دلیل شرکت‌ها برای ورود به بورس
ورود به بورس به همین سادگی‌ها نیست و دردسر‌های مربوط به خودش را دارد. خیلی از شرکت‌ها هم اصلا تمایلی برای ورود به بازار بورس ندارند. چرا؟ فرض کنید شما کار و کاسبی خودتان را دارید و سود کافی از این کاسبی نصبیتان می‌شود. آیا حاضر هستید کاسبی خود را با یک نفر دیگر شریک شوید و در ازای سرمایه‌ای که وارد کار می‌کند او را در کل سود کسب‌و‌کار خود شریک کنید؟ شرکت‌ها با ورود به بورس مجبور می‌شوند هر سال سودشان را با دیگر سهامدار‌ها تقسیم کنند، هر سال به آن‌ها گزارش کار بدهند و آن‌ها را در جریان روند فعالیتشان بگذارند. دلیل خیلی از شرکت‌ها برای وارد نشدن به بورس همین است که نمی‌خواهند اطلاعات شرکت در اختیار عموم قرار بگیرد.

۱۲ شرکتی که از اول سال تا حالا وارد بورس شده‌اند
بورس تهران از آغاز سال ۹۷ تا به اینجای کار ۱۲ عرضه اولیه را تجربه کرده است که همه آن‌ها تا به امروز سودآور بوده‌اند. بیشترین رشد در بین این ۱۲ شرکت به نماد «شغدیر» تعلق دارد که از زمان عرضه اولیه تا حالا ۱۹۰ درصد رشد داشته است. بیایید با هم نگاهی به جزئیات هرکدام از این ۱۲ عرضه اولیه بیاندازیم.

شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش اولین شرکتی بود که در سال ۹۷ با نماد «سپ» پا به بورس گذاشت تا به اشتراک گذاشتن ۱۰ درصد از سهام شرکت خود، سرمایه بخش خصوصی را جذب کند و شرکت را توسعه دهد. این عرضه اولیه که حجمی معادل ۱۸۰ میلیون سهم به ارزش ۶۵۰ تومان بود، در تاریخ ۱۳ خرداد انجام شد. از آن روز تا به حال سهام این شرکت ۱۳۸ درصد سود کرده و هر کدام از آن‌ها به ارزش هزار و ۵۴۵ تومان رسیده است.

شرکت پتروشیمی غدیر دقیقا یک ماه بعد با نماد معاملاتی «شغدیر» وارد بورس شد. این شرکت حدود ۱۰ درصد سرمایه خود را در قالب ۱۳۰ میلیون سهم به تالار بورس آورد. ۱۳ تیر که عرضه اولیه این شرکت در بورس انجام شد، ارزش هر سهم ۱۷۰ تومان بود و در این چند ماه با افزایش ۱۹۰ درصدی در پایان هفته گذشته به ۴۹۴ تومان رسید. بعبارتی کسانی که در این شرکت سرمایه‌گذاری کردند حالا سرمایه‌شان تقریبا سه برابر شده است. تا به اینجای کار این شرکت موفق‌ترین عرضه اولیه را داشته و بیشترین سود را برای سهامدارانش به ارمغان آورده.

عرضه اولیه بعدی با فاصله تقریبا یک هفته‌ای انجام شد. شرکت کشاورزی و دامپروری بینالود نیشابور با نماد معاملاتی «زبینا» به تالار بورس آمد و ۱۰ درصد از سهام خود را در قالب ۴۰ میلیون سهم به فروش گذاشت. قیمت هر سهم در ۱۹ تیر همزمان با عرضه اولیه حدود ۱۵۲ تومان بود و حالا با رشد ۷۷ درصدی به ۲۷۰ تومان رسیده است.

نماد معاملاتی «پارس» متعلق به شرکت پتروشیمی پارس است که از ۲۰ تیر وارد بورس شده. این شرکت بر خلاف دیگر نماد‌های معاملاتی، عرضه اولیه خود را با پنج درصد ارزش کل انجام داد و آن را در قالب ۴۰ میلیون سهم به بازار آورد. ارزش هر کدام از سهم‌های این نماد در روز عرضه اولیه دو هزار و ۴۰۰ تومان بود و در پایان هفته گذشته قیمت هر کدام از آن‌ها به سه هزار و ۳۲۹ تومان رسید؛ یعنی افزایش ۳۸ درصدی. سود ۱۶۰ درصدی، سودی است که شرکت کشت و دام قیام اصفهان نصیب سهامدارانش کرده است. این شرکت با نماد «زقیام» ۱۰ درصد ارزش خود را در قالب ۳۵ میلیون سهم روز ۲۶ تیرماه به تالار بورس آورد. آن زمان قمیت هر سهم این شرکت ۱۷۰ تومان بود و حالا با افزایش حدود دو و نیم برابری به ۴۴۳ تومان رسیده است.

«نطرین» نماد معاملاتی شرکت عطرین نخ قم است که در تاریخ ۲۰ شهریور، ۱۰ درصد سهام خود را در در قالب ۱۵ میلیون سهم وارد بورس کرد. ارزش هر سهم این شرکت در عرضه اولیه ۴۹۱ تومان بود و حالا با افزایش ۷۸ درصدی به ۸۷۸ تومان رسیده است. با توجه به اینکه حدود دو ماه از آخرین عرضه اولیه در بورس می‌گذشت، این شرکت توانست عرضه اولیه مناسبی را پشت سر بگذارد.

شانس با تازه‌وارد‌هاست

تجارت الکترونیک پارسیان کیش نماد معاملاتی را با مخفف‌سازی اسم شرکت بدست آورد و با نماد «تاپکیش» در آخرین روز تابستان یعنی ۳۱ شهریور وارد بورس شد. ۴۰ میلیون سهم این شرکت که ۱۰ درصد ارزش آن را شامل می‌شد با نرخ ۱۷۰ تومان وارد بورس شد و حالا بعد از گذشت دو ماه با رشد ۱۴۴ درصدی روی رقم ۴۱۶ تومان ایستاده است. تاپکیش از نظر رشد ارزش سهام، سومین شرکت بین ۱۲ شرکتی است که امسال وارد بورس شده است.

نماد «داوه» که به شرکت داروسازی آوه‌سینا تعلق دارد، کمترین موفقیت را در ورود به بورس کسب کرده. بطوری که ارزش سهام این شرکت روز ۲۳ مهر همزمان با عرضه اولیه ۳۵ میلیون سهم که ۱۰ درصد ارزش شرکت را شامل می‌شود، ۳۳۰ تومان بود و حالا با رشد نچندان چشمگیر ۱۵ درصدی به ۳۸۱ تومان رسیده است. البته با این حال باید توجه کرد که سهامداران این شرکت ضرر نکرده‌اند. بلکه نسبت به بقیه عرضه‌های اولیه سود کمتری را تجربه کرده‌اند.

کشت و صنعت و دامپروری پارس در فاصله دو روز از عرضه اولیه قبلی یعنی در تاریخ ۲۵ مهر با نماد معاملاتی «زپارس» پا به بورس گذاشت. ارزش هر کدام از ۳۲ میلیون سهمی که ۱۰ درصد ارزش شرکت را شامل می‌شدند، در زمان عرضه اولیه ۳۵۰ تومان بود و حالا هر کدام از آن‌ها با رشد ۱۲۷ درصدی ۷۹۶ تومان ارزش دارند. به عبارتی این شرکت بیشتر از دو برابر سود برای سهامدارانش به ارمغان آورده است.

تولیدات پتروشیمی قائد بصیر با نماد معاملاتی «شبصیر» روز ۱۵ آبان وارد بورس شد. این شرکت ۱۰ درصد سرمایه خود را در قالب ۳۳ میلیون سهم به بخش خصوصی عرضه کرد. روز عرضه اولیه هر کدام از سهم‌های این شرکت ۸۵۰ تومان ارزش داشت و حالا بعد از گذشت سه هفته هر کدام از آن‌ها با رشد ۴۷ درصدی به هزار و ۲۵۴ تومان رسیده است.

سنگ آهن گهرزمین نماد معاملاتی «کگهر» را برای ورود به بورس انتخاب کرد. عرضه اولیه این نماد در تاریخ ۲۶ آبان انجام شد و پنج درصد سهام این شرکت در قالب ۶۱۵ میلیون سهم به بخش خصوصی واگذار شد. قیمت هر کدام از این سهم‌ها در روز عرضه اولیه ۶۸۰ تومان بود و در این دو هفته با رشد ۲۵ درصدی به ۸۵۱ تومان رسیده است.

چند روز از آخرین عرضه اولیه تالار بورس می‌گذرد. پنجم آذر بود که شرکت صنایع ماشین‌های اداری ایران با نماد «مادیرا» پا به تالار بورس گذاشت و ۱۰ درصد از سهام شرکت را در قالب ۱۲۰ میلیون سهم به بورس آورد. روز عرضه اولیه ارزش هر سهم این شرکت ۳۶۵ تومان بود و در سه روز کاری و تا پایان وقت معاملات شرکت بورس در هفته گذشته به ۴۰۲ تومان رسید. فعلا برای محاسبه میزان رشد این نماد زود است، اما تا اینجای کار این شرکت سود ۱۰ درصدی را برای سهامدارانش به ارمغان آورده.

بررسی وضعیت سهام 12 شرکت تازه‌وارد بورس در یک نگاه

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید