پروشنکو لایحه فوری لغو پیمان دوستی با روسیه را به پارلمان اوکراین فرستاد

    کد خبر :433694

در شرایطی که تنش‌ها میان اوکراین و روسیه بالا گرفته، رئیس‌جمهور این کشور لایحه فوری خروج کی‌یف از پیمان دوستی با مسکو را به پارلمان فرستاده است.

«پترو پروشنکو» رئیس‌جمهور اوکراین امروز (دوشنبه) لایحه فوری در خصوص خروج از پیمان دوستی، همکاری و شراکت میان اوکراین و روسیه را به پارلمان این کشور فرستاد.

بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، هیچ یادداشت توضیحی در خصوص این سند در پایگاه اطلاعاتی پارلمان اوکراین به ثبت نرسیده است.

بر اساس این گزارش، پروشنکو در تاریخ 17 سپتامبر (26 شهریورماه) حکمی را امضا کرد مبنی بر اجرای تصمیم شورای امنیتی و دفاعی اوکراین در خصوص خروج از پیمان دوستی با روسیه. پس از آن، کابینه اوکراین به وزارت خارجه این کشور دستور داد تا روسیه و سازمان های بین‌المللی را از نیت کی‌یف برای لغو این پیمان از تاریخ 27 سپتامبر مطلع کند.

مطابق با قانون اوکراین، حالا این سند باید به تصویب پارلمان این کشور نیز برسد.

پیمان دوستی میان روسیه و اوکراین در ماه می سال 1997 میان دولت‌های دو کشور به امضا رسیده بود و قرار بود از آوریل سال 1999 به مدت ده سال اجرا شود و پس از پایان ده سال نیز به طور خودکار برای دوره‌های ده‌ساله بعدی تمدید شود مگر اینکه یکی از طرفین تصمیم دیگری اتخاذ کند.

در ماه اکتبر سال 2018 میلادی، آخرین دوره ده ساله این پیمان به اتمام می‌رسید و دو کشور باید برنامه خود مبنی بر تمدید یا لغو این پیمان را اعلام می‌کردند.

به گزارش فارس،‌ لایحه فوری دولت اوکراین برای لغو پیمان دوستی با روسیه در شرایطی امروز تسلیم پارلمان این کشور شده که اخیرا تنش‌ها میان کی‌یف و مسکو بر سر تنگه کرچ در دریای آزُف که دریای مشترک میان دو کشور است بالا گرفته است.

تنش‌ها میان دو کشور پس از آن آغاز شد که چند کشتی نیروی دریایی اوکراین که از دریای «آزُف» که دریای مشترک میان روسیه و اوکراین است سفری را به سمت بندر کرچ در کریمه آغاز کردند اما پیش از عبور از تنگه کرچ که جزء آبهای منطقه‌ای روسیه به شمار می‌رود، به گارد ساحلی روسیه اعلام نکردند که قصد عبور از این منطقه را دارند.

همین مسئله باعث شد تا به محض عبور این ناوها از مرز دریایی روسیه، و پس از آنکه این کشتی‌ها هشدارهای نیروهای امنیتی روسیه را نادیده گرفتند، تبادل آتش میان دو طرف آغاز شود و نیروهای امنیتی روسیه نیز در نهایت سه کشتی اوکراین را توقیف کرده و آنها را به همراه خدمه‌شان تا بندر کرچ همراهی کردند.

مسکو این اقدام نیروی دریایی اوکراین را اقدامی تحریک آمیز خوانده و گفته که این توطئه از جانب رئیس‌جمهور اوکراین در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور طراحی شده تا بتواند اندکی بر میزان محبوبیت خود در این شرایط بیفزاید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید