جدیدترین اخبار
۱۲ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۷ اقتصادی کد خبر :433618

علت اصلی زیان خودرو سازان خودشان هستند!/ آزادسازی قیمت خودرو بهانه‌ای برای پوشش هزینه های خاص

یکی از موضوعات داغ این روزها، بحث آزادسازی قیمت خودرو است. در این بین موافقان آزاد سازی بر این اعتقادند که به علت افزایش هزینه های مواد اولیه (ناشی از افزایش نرخ ارز) قیمت تمام شده تولید خودرو بیش از بهای فروش آن است.

ازطرف دیگر مخالفان آزادسازی قیمت موضوع سوء مدیریت را به میان می‌کشند و معتقدند که مشکل اصلی در مدیریت خودروسازان است و لذا خودروسازان با افزایش قیمت به دنبال جبران زیان ها و ضررهای ناشی از سوء مدیریت خود هستند.

اینکه افزایش نرخ ارز سبب افزایش مواد اولیه تولید خودرو شده است، شکی در آن نیست و لذا افزایش قیمت خرید مواد و قطعات باید در دستور کار خودروسازان قرار گیرد ولی اسناد و مدارک نشان می دهد که بخشی از ضررها و زیان ها متوجه عملکرد خودروسازان است.

به طور مثال گزارش مدیریتی شرکت ایران خودرو به سازمان بورس نشان از آن دارد که این شرکت در برخی از خودروهایی که قیمت آن شامل مصوبات شورای رقابت نمی‌شود و خودروساز می‌تواند براساس عرضه و تقاضای بازار (بدون هیچ محدودیت قانونی) این خودروها را به صورت سود ده به فروش برساند، زیان ده عمل کرده است. (این زیان ناخالص است و بدون درنظرگرفتن هزینه های اداری و سایر هزینه ها است)

گروه دانگ فنگ
براساس این سند در سال ۱۳۹۶شرکت ایران خودرو،تعداد ۳۰۸۰۹ خودرو “دانگ فنگ” تولید کرده که از این تعداد ۳۰۸۰۶ دستگاه را فروخته است. طبق جدول ذیل هزینه تمام شده این خودرو بیش از قیمت تمام شده آن است و لذا ایران خودرو ۱٫۲۰۹٫۹۰۲ میلیون ریال از بابت فروش این خودرو در سال ۱۳۹۶ زیان کرده است.

 

سوال اینجا است که با توجه به اینکه این خودرو مشمول قیمت گذاری شورای رقابت نمی‌شود و هنوز کشور دچار نوسانات شدید ارزی نشده بود، علت اصلی این زیان چه بوده است؟ این تعداد خودروها به چه کسانی به صورت زیان ده فروخته شده است؟

در خصوص دانگ فنگ همین وضعیت زیان دهی تا پایان سه ماه اول سال ۱۳۹۷ نیز ادامه یافته است به طوری که ایران خودرو از تولید ۶٫۵۶۵ دانگ فنگ، فقط ۵٫۱۳۵ تعداد خودرو را فروخته و مشمول زیان ۳۶۷٫۱۶۱ میلیون ریالی شده است.

گروه دنا
جالب اینجا است که فروش گروه دنا نیز در نقطه تقریبا سر به سر فروخته شده است در حالی که این خودرو نیز مشمول قیمت گذاری شورای رقابت نمی شود.

سود ناخالص (بدون کسر هزینه های اداری و سایر هزینه ها) حاصل از فروش این خودرو در سال ۱۳۹۶،حدود ۶٫۹۶۰ میلیون ریال بوده است.

مضافا بر اینکه از کل ۴۲٫۸۸۵ دستگاه از گروه دنا تولید شده ۴۲٫۴۷۰ دستگاه فروخته شده است. فروش این خودرو در سه ماهه اول سال ۱۳۹۷، حدود ۳۰۹٫۳۷۶ میلیون ریال برای ایران خودرو زیان به بار آورده است.

فروش صادراتی
موضوع حایز اهمیت دیگر این است که طبق همین سند، ایران خودرو تا پایان سال ۱۳۹۶ در فروش صادراتی خودروهای “گروه تندر”، گروه دنا”، گروه رانا”، گروه وانت”،”هایما”،”گروه دانگ فنگ” نیز زیان ده عمل کرده است. به طوری که به ترتیب این گروه‌ها، ۷۲۶، ۷٫۳۷۸، ۱۵۳، ۳۲۰، ۱۹۶، ۱۴۸ میلیون ریال زیان دیده است. اینکه در بخش فروش صادراتی نیز شرکت ایران خودرو زیان ده شده،خود سوال مهم و اساسی است.

این آمار و ارقام نشان می‌دهد بیش از آنکه صنعت خودروسازی متاثر از قیمت گذاری شورای رقابت باشد، با سوء مدیریت مواجه است و لذا ممکن است آزادسازی قیمت برای خودروساز به منظور پوشش هزینه تحمیلی ناشی از همین سوء مدیریت ها باشد که قرار است از جیب مردم پرداخت شود.

 

Ad

حامد كاظمي

حقوق بالاي مديران و پاداشهاي اعضاي هيئت مديره شركتهاي گروه ايران خودرو (كه علاوه برمبالغ قابل توجه حق حضور در جلسات ميگيرند) از جمله دلايل بالا بودن هزينه هاي بالاسري ايران خودرو است.

Ad
Ad

روی خط خبر

  • خادمی، نماینده اصولگرا: خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام هستیم
  • امارات کاهش تحریم دریایی قطر را تکذیب کرد
  • افشای مذاکرات محرمانه مقامات دولت ترامپ با اروپا برای حفظ برجام
  • تظاهرات الجزایری ها در اعتراض به نامزدی مجدد بوتفلیقه در انتخابات
  • واکنش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به تمدید تعلیق اقدام تقابلی
  • دلایل ناکامی مشتریان خارجی بورس نفت
  • افزایش تولید نفت آمریکا بالا رفتن قیمت‌ها را محدود کرد
  • اکران «متری شیش و نیم» در دانشگاه تهران
  • رشد سهام آسیایی/سهام چین جهش کرد
  • شرایط ثبت‌نام در جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام شد
  • امنیت کامل مرزهای عراق و آمادگی نیروهای عراقی در برابر تروریستها
  • کلی کرافت، سفیر آمریکا در کانادا، بخت اول جانشینی نیکی هیلی؟
  • چالش پلاک سفیدهای غیرمجاز حوالی ترمینال‌ها!
  • پرونده جریمه ریالی مشمولان غایب بسته شد
  • برنامه جدید مهران غفوریان به سبک جیمی فالن
  • تفاهمنامه ۲ میلیون دلاری ایران و هند در حوزه کارآفرینی
  • همکاری اتریش با ایران برای ساخت مرکز انرژی‌های سبز اکولوژیک
  • چرا برنامه «قند پهلو» چهارشنبه پخش نشد؟
  • وزیر علوم: برنامه‌ای برای حذف کنکور دکترا نداریم
  • نماینده عراقی: دولت عراق برای مستثنی شدن شرکت‌های ایرانی از تحریم آمریکا تلاش کند
  • واعظی: به دریافت کارت زرد از پژمانفر، نماینده مشهد و همفکران او افتخار می‌کنم
  • واکنش بانک مرکزی به تصمیم FATF: دو لایحه باقی مانده هر چه زودتر تعیین تکلیف شود
  • ظریف: ترامپ از غافلگیری خوشش می‌آید؛ ما هم با او همین گونه رفتار می‌کنیم
  • پیام محمد مخبر برای درگذشت آیت الله مومن
  • FATF «تعلیق ایران از لیست سیاه» را تا ماه ژوئن (تیر ۹۸) تمدید کرد
  • دنزل واشنگتن با مایکل بی‌جردن همکاری می‌کند
  • تخفیف ۵۰ تا ۷۰ درصدی طرح ترافیک و حلقه دوم برای آژانس ها و وانت‌بارها
  • علم‌الهدی: می‌گویند گوسفند قاچاق می‌شود؛ مگر چشم ندارید که قاچاق می‌شود؟
  • حذف پرچم آمریکا و اسرائیل از کف خیابان در مقابل فرمانداری پاکدشت
  • برگزاری سه نمایشگاه بهاره در تهران
  • Ad