جدیدترین اخبار
۱۲ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۷ اقتصادی کد خبر :433618

علت اصلی زیان خودرو سازان خودشان هستند!/ آزادسازی قیمت خودرو بهانه‌ای برای پوشش هزینه های خاص

یکی از موضوعات داغ این روزها، بحث آزادسازی قیمت خودرو است. در این بین موافقان آزاد سازی بر این اعتقادند که به علت افزایش هزینه های مواد اولیه (ناشی از افزایش نرخ ارز) قیمت تمام شده تولید خودرو بیش از بهای فروش آن است.

ازطرف دیگر مخالفان آزادسازی قیمت موضوع سوء مدیریت را به میان می‌کشند و معتقدند که مشکل اصلی در مدیریت خودروسازان است و لذا خودروسازان با افزایش قیمت به دنبال جبران زیان ها و ضررهای ناشی از سوء مدیریت خود هستند.

اینکه افزایش نرخ ارز سبب افزایش مواد اولیه تولید خودرو شده است، شکی در آن نیست و لذا افزایش قیمت خرید مواد و قطعات باید در دستور کار خودروسازان قرار گیرد ولی اسناد و مدارک نشان می دهد که بخشی از ضررها و زیان ها متوجه عملکرد خودروسازان است.

به طور مثال گزارش مدیریتی شرکت ایران خودرو به سازمان بورس نشان از آن دارد که این شرکت در برخی از خودروهایی که قیمت آن شامل مصوبات شورای رقابت نمی‌شود و خودروساز می‌تواند براساس عرضه و تقاضای بازار (بدون هیچ محدودیت قانونی) این خودروها را به صورت سود ده به فروش برساند، زیان ده عمل کرده است. (این زیان ناخالص است و بدون درنظرگرفتن هزینه های اداری و سایر هزینه ها است)

گروه دانگ فنگ
براساس این سند در سال ۱۳۹۶شرکت ایران خودرو،تعداد ۳۰۸۰۹ خودرو “دانگ فنگ” تولید کرده که از این تعداد ۳۰۸۰۶ دستگاه را فروخته است. طبق جدول ذیل هزینه تمام شده این خودرو بیش از قیمت تمام شده آن است و لذا ایران خودرو ۱٫۲۰۹٫۹۰۲ میلیون ریال از بابت فروش این خودرو در سال ۱۳۹۶ زیان کرده است.

 

سوال اینجا است که با توجه به اینکه این خودرو مشمول قیمت گذاری شورای رقابت نمی‌شود و هنوز کشور دچار نوسانات شدید ارزی نشده بود، علت اصلی این زیان چه بوده است؟ این تعداد خودروها به چه کسانی به صورت زیان ده فروخته شده است؟

در خصوص دانگ فنگ همین وضعیت زیان دهی تا پایان سه ماه اول سال ۱۳۹۷ نیز ادامه یافته است به طوری که ایران خودرو از تولید ۶٫۵۶۵ دانگ فنگ، فقط ۵٫۱۳۵ تعداد خودرو را فروخته و مشمول زیان ۳۶۷٫۱۶۱ میلیون ریالی شده است.

گروه دنا
جالب اینجا است که فروش گروه دنا نیز در نقطه تقریبا سر به سر فروخته شده است در حالی که این خودرو نیز مشمول قیمت گذاری شورای رقابت نمی شود.

سود ناخالص (بدون کسر هزینه های اداری و سایر هزینه ها) حاصل از فروش این خودرو در سال ۱۳۹۶،حدود ۶٫۹۶۰ میلیون ریال بوده است.

مضافا بر اینکه از کل ۴۲٫۸۸۵ دستگاه از گروه دنا تولید شده ۴۲٫۴۷۰ دستگاه فروخته شده است. فروش این خودرو در سه ماهه اول سال ۱۳۹۷، حدود ۳۰۹٫۳۷۶ میلیون ریال برای ایران خودرو زیان به بار آورده است.

فروش صادراتی
موضوع حایز اهمیت دیگر این است که طبق همین سند، ایران خودرو تا پایان سال ۱۳۹۶ در فروش صادراتی خودروهای “گروه تندر”، گروه دنا”، گروه رانا”، گروه وانت”،”هایما”،”گروه دانگ فنگ” نیز زیان ده عمل کرده است. به طوری که به ترتیب این گروه‌ها، ۷۲۶، ۷٫۳۷۸، ۱۵۳، ۳۲۰، ۱۹۶، ۱۴۸ میلیون ریال زیان دیده است. اینکه در بخش فروش صادراتی نیز شرکت ایران خودرو زیان ده شده،خود سوال مهم و اساسی است.

این آمار و ارقام نشان می‌دهد بیش از آنکه صنعت خودروسازی متاثر از قیمت گذاری شورای رقابت باشد، با سوء مدیریت مواجه است و لذا ممکن است آزادسازی قیمت برای خودروساز به منظور پوشش هزینه تحمیلی ناشی از همین سوء مدیریت ها باشد که قرار است از جیب مردم پرداخت شود.

 

Ad

Ad

روی خط خبر

  • چرا ماه های آینده می تواند بی ثباتی روانی ترامپ را به اوج خود برساند؟
  • ماجرا از سدسازی افغانستان در دهه پنجاه میلادی آغاز شد / قطع آب هیرمند، نفس هامون را گرفت
  • سدسازی بدون نظرخواهی از سازمان محیط زیست
  • برگزاری نشست‌های تخصصی همزمان با جشنواره قصه‌گویی
  • اعتراض حزب اسلامی کار به روند خصوصی سازی بنگاه‌های اقتصادی
  • پارلمان کوزوو به تشکیل ارتش در این کشور رای مثبت داد
  • اعتراضات مردمی به طرح برده‌داری در مجارستان
  • مرکز توسعه تجارت الکترونیک تا جای ممکن از مال‌باختگان سکه ثامن حمایت می‌کند
  • احتمال توافق بغداد با آمریکا دربارۀ تحریم‌های ضدایرانی
  • ترامپ به من دستور داد به آن «دو زن» پول بدهم
  • ۵ پرواز فرودگاه اهواز لغو شدند
  • یلدای نجومی؛ وضعیت سفره خانواده‌ها در شب یلدا
  • روسیه آمریکا را تهدید به مقابله به مثل کرد
  • ضرورت افزایش تولید محصولات ارگانیک
  • افزایش غلظت آلاینده‌ها در هوای تهران
  • آمریکا به اتباع خود درباره سفر به شمال فلسطین‌اشغالی هشدار داد
  • انجمن دفاتر خدمات مسافرتی: گرجستان از مردم ایران عذرخواهی کند
  • موضع آلمان درباره پروژه گازی مشترک با روسیه تغییری نکرده است
  • یونکر: مذاکره مجددی درباره «برگزیت» در دستور کار نیست
  • پایان سفارتخانه بدون سفیر در پکن،بازگشت ۲۶۰مهاجر ایرانی از انگلیس
  • «لانتوری» در چین توقیف شد!
  • آموزش و پرورش: ساعت درس قرآن کم نشده
  • سران اروپا از «ترزا می» و توافق کنونی «برگزیت» حمایت کردند
  • چه کنسرت‌هایی در راهند؟
  • بررسی اتفاقات اخیر هلال احمر در جلسه فوق العاده شورای عالی
  • مسکن بازار بکر صنعت بیمه است
  • قطعنامه سنا هشداری به دونالد ترامپ است
  • بانک مرکزی آمادگی خرید ارز صادرکنندگان را دارد
  • تلاش بن‌سلمان برای دیدار با نتانیاهو به میزبانی ترامپ
  • علم الهدی: رهبری فرمودند تلگرام فیلتر و تعطیل شود؛ اما این نرم افزار به صورت اسمی، فیلتر شد / در کنارش، دو نرم‌افزار ایجاد کردند تا تلگرام بر فضای مجازی مسلط باشد
  • Ad