رایزنی تلفنی اسماعیل هنیه با ظریف

  • سیاسی
  • دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ ۱۴:۰۱
    کد خبر :433434

وزیر خارجه در تماس تلفنی رئیس دفتر سیاسی حماس به وی اطمینان داد که ایران در مجمع عمومی تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تصویب قطعنامه محکومیت مقاومت اسلامی به کار خواهد گرفت.

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس طی تماس تلفنی با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص آخرین تحولات فلسطین تبادل نظر کرد.

هنیه با اشاره به تلاش آمریکا برای ارائه پیش نویس قطعنامه‌ای در مجمع عمومی به منظور محکومیت مقاومت اسلامی فلسطین، خواستار مخالفت جمهوری اسلامی ایران با این اقدام آمریکا شد.

ظریف نیز در این گفت‌وگو ضمن تاکید بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از حقوق مردم فلسطین، از اینکه به دلیل برخی سیاست‌های کشورهای منطقه دولت آمریکا این جسارت را پیدا کرده که نه تنها در یک اقدام مغایر حقوق بین‌الملل سفارت خود را به قدس شریف منتقل، بلکه حتی در مجمع عمومی ملل متحد علیه مقاومت مردم فلسطین قطعنامه پیشنهاد کند، اطمینان داد که ایران در مجمع عمومی تمامی تلاش خود را در هماهنگی با سایر کشورهای اسلامی و مترقی برای جلوگیری از تصویب این قطعنامه مخالف منشور ملل متحد به کار خواهد گرفت.

به گزارش فارس، حماس یکشنبه شب (دیشب) اعلام کرد «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی این جنبش تماس‌هایی با مقامات کشورهای منطقه گرفته تا جلوی تلاش آمریکا برای تصویب قطعنامه‌ای علیه این جنبش و مقاومت فلسطین را بگیرد.

بر اساس گزارش وبگاه «الرساله»، هنیه دیروز با «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب تماس و در جریان تلاش‌های عربی و اسلامی برای مقابله با تصویب این قطعنامه در شورای امنیت قرار گرفت و ضمن قدردانی از تحرکات مذکور، خواستار افزایش آنها در سطح بین‌المللی شد.

رئیس دفتر سیاسی حماس با «احمد عبدالخالق» مسئول پرونده فلسطین در سازمان اطلاعات مصر نیز تلفنی صحبت کرد و در جریان تلاش‌های مصر و وزارت خارجه این کشور در همین راستا قرار گرفت.

از دیگر شخصیت‌هایی که هنیه دیروز با آنها تماس تلفنی برقرار کرد «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر بود و در این تماس درباره خطرات قطعنامه مذکور علیه حقوق ملی مردم فلسطین صحبت شد.

در ادامه این گزارش آمده است اسماعیل هنیه نامه‌های مکتوب به تعدادی از سران جهان و منطقه از جمله «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نوشته و بر ضرورت کار در راستای به شکست کشاندن تلاش آمریکا در این زمینه تأکید کرده است.

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» هفته گذشته اعلام کرد نیکی هیلی که فقط تا پایان سال جاری نماینده آمریکا در سازمان ملل است، قصد دارد پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در محکومیت حماس به مجمع عمومی سازمان ملل ببرد.

بر اساس این گزارش، نیکی هیلی می‌خواهد قبل از پایان پستش، قطعنامه مذکور در محکومیت حماس به دلیل شلیک موشک به فلسطین اشغالی (که در پاسخ به تجاوزات تل‌آویو صورت می‌گیرد) و نیز توقف ارسال بالن‌های آتش‌زا از نوار غزه و آنچه که آن را اقدامات خشونت‌آمیز نامیده، صادر شود.

قرار است پیش‌نویس قطعنامه مذکور پنجشنبه هفته جاری در سازمان ملل مورد بررسی قرار گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید