دستیابی به مکانیسم مالی اروپا به دلیل فشارهای آمریکا طولانی شد

  • سیاسی
  • دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ ۱۱:۵۴
    کد خبر :433257

سخنگوی وزارت خارجه گفت:دستیابی به نتیجه لازم در مکانیسم مالی زمان بر است و صرفا به دلیل فشارهای بی حد و اندازه آمریکا علیه اروپایی ها و پیچیدگی مساله این روند طولانی شده است.

به گزارش مهر، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود که صبح امروز (دوشنبه) برگزار شد، در مورد آخرین وضعیت کانال مالی اروپا، اظهار داشت: بحث سازوکار مالی همانطور که از قبل هم در دستور کار ایران و طرف های مرتبط بود در حال پیگیری است و تماس ها همچنان ادامه دارد.

وی گفت: موضوع روشن است و توقعات ایران هم برای طرف های دیگر مشخص است و بنا به دلایلی شکل این مساله در برخی حوزه ها هنوز تکمیل نشده و اصرار داریم با توجه به تعهد طرف های مقابل، این سازوکار دنبال شود و نتیجه کار هر چه زودتر مشخص شود.

قاسمی افزود: این تعهدی برای طرف های مرتبط است که باید آن را انجام دهند و امیدوارم که در کمترین زمان ممکن به این تفاهم دست پیدا کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص شکایت علیه ایران در دادگاه های آمریکا و اتهام زنی به کشورمان گفت: این مسائل اتهامی در ادامه جنگ روانی آمریکا علیه ایران است که به طرق مختلف آن را دنبال می کند و هدف آن هم جز ایجاد مشکل برای ایران چیزی نیست و ادعا پایه و اساسی ندارد.

وی تصریح کرد: ایران نقش سازنده‌ای در مطنقه و به خصوص عراق داشته و دارد و در مبارزه با تروریسم تلاش های گسترده ای داشته‌است. بنابراین موضوع صرفا اتهام پراکنی علیه ایران است.

قاسمی در خصوص روابط میان ایران و اروپا و زمان اعلام برنامه مکانیسم مالی گفت: در خصوص مذاکرات با اروپا همانطور که گفته شد در حال ادامه است و دستیابی به نتیجه لازم در مکانیسم مالی روندی زمان بر است ولی این تعهد را در طرف اروپایی شاهد هستیم و صرفا به دلیل فشارهای بی حد و اندازه آمریکا علیه اروپایی ها و پیچیدگی مساله، این روند طولانی شده‌ است.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: در حوزه سیاست خارجی و مباحث خاص زمان گذاری مشخص را معمولا نداریم و هر گاه نتیجه مطلوب بدست آید آن را رسما اعلام خواهیم کرد.

وی در خصوص آینده روابط میان ایران و عربستان گفت: قطعا با سیاستی که ایران در خصوص کشورهای همسایه دنبال می کند که سیاست هایی واضح، اصولی و مشخص است، هر کشوری که مایل باشد روابط خود را با ایران ارتقا بدهد با استقبال ایران مواجه خواهد شد.

قاسمی ادامه داد: ما خواهان روابط پایدار و مستحکم میان کشورهای منطقه هستیم و هیچ گونه پیشنهادی را در این ارتباط با کشورهای منطقه رد نخواهیم کرد ولی چنین روندی را در سعودی ها نمی بینیم و هنوز آنها درگیر معضلاتی هستند که خودشان برای خود در منطقه درست کردند، هستند و از برخی توهمات رنج می برند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص برخی اظهار نظرات داخلی در مخالفت با برجام و خروج آمریکا از این قرارداد بیان کرد: در اینکه در داخل کشور در خصوص روند مذاکرات هسته ای گروه های سیاسی مشخصی وجود داشتند که با این روند مخالف بودند و اصل مذاکرات را نمی پسندیدند هم تردیدی نیست، ولی اینکه صحبت های آمریکایی ها را با افراد داخلی ارتباط بدهیم کار دقیقی نیست.

وی افزود: آقای ترامپ مخالفت صریحی با برجام داشت و آن را متعدد بیان کرده و در اردیبهشت هم از برجام خارج شد و کماکان رفتار خصومت آمیز ایشان با مردم ایران ادامه دارد.

قاسمی افزود: خروج آمریکا از برجام به دلیل مخالفت های داخلی نبوده بلکه ذات تکبر و زیاده خواهی آمریکا دلیل اصلی این امر بود که در دوران آقای ترامپ هم تشدید شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اظهارات ظریف درباره پولشویی در کشور گفت: آنچه آقای ظریف بیان کرد واقعیت جاری در کشور است ولی کلمه گسترده را یک روزنامه مشخص از قول وزیر خارجه بیان کرده و بدانیم که آقای ظریف در صحبت های خود شخص یا نهاد خاصی را متهم نکردند.

وی گفت: توضیحات روز گذشته آقای ظریف در مجلس به نظر تا حد زیادی سوتفاهمات را از میان برده و البته برخی تلاش کردند این مساله را به صحنه منازعات گروهی و سیاسی بکشانند که می توانست آسیب های خود را داشته باشد.

قاسمی در خصوص اظهارات اخیر آقای هوک افزود: آقای هوک هراز گاهی به یاد دوران کودکی وارد بازی های کودکانه ای می شود و صحبت هایی را مطرح می کند که بسیاری از آنها ارزش پاسخ گویی ندارد.

وی گفت: موضوع موشکی ایران کاملا مشخص است و بخشی از سیاست های دفاعی کشور به حساب می آید و حالتی بازدارنده دارد، بنابراین کسی نمی تواند ایران را از این مساله نهی کند و یا چیزی را بر ما تحمیل کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: آمریکا انواع سلاح ها را به دنیا صادر می کند و آشوب های بسیاری را بوجود آورده و با سیاستی که دارند قطعا در جایگاهی نیست که بخواهد توصیه و پندی را برای ما داشته باشد.

وی افزود: هر کس می تواند این ادعا را مطرح کند که ایران اسلحه به گروه های خاصی انتقال می دهد و این بازی و نمایش را به راه اندازد.

قاسمی بیان کرد: بحث گزینه نظامی هم طی سال های متمادی علیه ایران به کار گرفته شده و علی رغم بی نتیجه بودن این روش، آقای هوک همچنان از این روش استفاده می کند. توصیه می کنم به آقای هوک که در ابتدای کار خود مطالعه بیشتری داشته باشد و از مشورت افراد با تجربه نظامی استفاده کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید