لوازم خانگی قاچاق در بازار

    کد خبر :433164

این روزها بازاری پیدا نمی‌شود که شرایط ایده‌آلی برای خریداران خود فراهم کرده باشد. همه بازارها با‌ وجود کاهش قیمت ارز و سکه در جهت رشد قیمت‌ها حرکت می‌کنند. بازار لوازم خانگی هم از رشد قیمت‌ها غافل نمانده است.

به گزارش بازتاب به نقل از ایران، در حالی که طی هفته‌های اخیر قیمت ارز روند نزولی گرفته، تولید‌کنندگان داخلی از پنجشنبه‌ای که گذشت بین 8 تا 15 درصد قیمت‌های خود را افزایش دادند و به صورت کلی از ابتدای سال‌جاری تولیدکنندگان قیمت یخچال، لباسشویی، جاروبرقی، اجاق گاز و سایر لوازم خانگی را تا 150 درصد افزایش دادند و هنوز هم از این امر گلایه دارند که تولید صرف ندارد و هر روز شرایط را وخیم‌تر توصیف می‌کنند. تا قبل از افزایش قیمت و ارائه لیست‌های جدید قیمتی، تولیدکنندگان، نمایندگی‌های خود را ملزم به افزایش قیمت می‌کردند و خریدها به صورت فاکتورهای صوری بود اما اکنون بدون آنکه مجوزی از سازمان حمایت بگیرند، قیمت‌های جدید را به نمایندگی‌ها می‌دهند و حتی در سایت 124 سازمان حمایت هم نمی‌توان به روز شدن جداول قیمتی را دید.

در مقابل تولیدکنندگان داخلی مونتاژکاران هستند، آنها قیمت‌های خود را افزایش ندادند و اکنون قیمت لوازم خانگی مونتاژ شده ارزان‌تر از تولید داخلی است. اما نکته دیگری که در بازار لوازم خانگی رخ داده، رونق قاچاق لوازم خانگی است. تا چند ماه پیش سهم لوازم خانگی قاچاق در بازار به حداقل رسیده بود ولی چند وقت اخیر لوازم خانگی قاچاق جای خود را در بازار باز کردند و اکنون قیمت‌های آن با تولیدات داخلی برابری می‌کند و حتی در برخی از کالاها قیمت لوازم خانگی داخلی برای مصرف‌کننده گران‌تر تمام می‌شود.

قیمت لوازم خانگی داخلی 150 درصد گران شده است

محمدرضا احمدیان یکی از فروشندگان لوازم خانگی در بازار امین حضور(مرکز خرید و فروش لوازم خانگی) گفت: بازار لوازم خانگی در رکود عمیقی است و در کنار نبود مشتری افزایش قیمت در حال رخ دادن است. تولیدکنندگان داخلی می‌خواهند با سود بالا محصولات خود را به فروش برسانند اما خارجی‌ها در جهت ثبات قیمت‌ها در حال حرکت هستند و حتی در فروش‌های خود تخفیف‌های دوره‌ای گذاشته‌اند.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان داخلی از ابتدای سال‌جاری تاکنون قیمت محصولات خود را 150 درصد گران کردند و هنوز هم به این درصد قانع نیستند و دوباره زمزمه افزایش قمیت‌ها را مطرح کردند. طی هفته گذشته برخی از محصولات داخلی 10 درصد و برخی دیگر 15 درصد گران شد.

یخچال قاچاق یک میلیون تومان ارزان‌تر از تولید داخلی است

احمدیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر یخچال قاچاق در بازار امین حضور 6 میلیون تومان و مشابه ایرانی آن 7 میلیون تومان است. از طرفی ماشین ظرفشویی قاچاق 4میلیون و 400 هزار تومان و مشابه مونتاژ شده آن 6 میلیون تومان است. سؤال این است لوازم خانگی قاچاق چگونه از تولید داخلی ارزان‌تر تمام می‌شود. واردکنندگان این کالاها با ارز آزاد اقدام به واردات می‌کنند و تولیدکنندگان داخلی از ارز نیما بهره می‌برند.

قاچاق لوازم خانگی رو به افزایش است

علی محمودزاده از فروشندگان بانه درباره قیمت لوازم خانگی که در این منطقه از کردستان به فروش می‌رسد، گفت: در مرز غربی ایران قیمت لوازم خانگی از 2 تا 5 میلیون تومان نسبت به تهران ارزان‌تر است. خیلی از مردم این روزها برای خرید لوازم خانگی به بانه می‌آیند. وی ادامه داد: قاچاق لوازم خانگی نسبت به ماه‌های گذشته افزایش یافته است و مردم ترجیح می‌دهند که لوازم خانگی بخرند که قیمت ارزان تری دارد و دیگر برای آنها گارانتی مهم نیست.

قیمت‌ها رها شده است

محمد طحان‌پور رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت:​ کالاهایی که مصرف ارز کمتری دارند افزایش صد درصد داشتند و این امر معلوم نیست بر اساس چه موضوعی اتفاق افتاده است. وی با بیان اینکه قیمت کالاها رها شده است و هیچ کس به آن توجهی ندارد، افزود: سازمان حمایت بایستی قیمت‌ها را کنترل کند و این امر در مورد لوازم خانگی وارداتی، مونتاژ و داخلی باید صدق کند. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به اینکه هزار و 600 واحد صنفی لوازم خانگی می‌فروشند و نمی‌توان بر فعالیت همه آنها نظارت کرد، اذعان داشت: قیمت لوازم خانگی برای تولید‌کنندگان داخلی آزاد شده است ولی رقیبی برای آنها در بازار وجود ندارد و این امر در نهایت به ضرر خریداران لوازم خانگی است.

وی تأکید کرد: طبق اعلام وزارت صمت، هر تولید‌کننده‌ای که در سامانه 124 فهرست قیمت خود را اعلام نکند سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولید‌کننده برای آن واحد تولیدی پرونده تشکیل می‌دهد.

طبق اعلام سازمان تعزیــــــــــــــرات حکومتی از ابتدای سال‌جاری تاکنون از ۳هزار و ۲۵۳ پرونده مربوط به کالا‌ها و خدمات، ۲هزار و ۱۶۳ پرونده مربوط به بخش لوازم خانگی بوده است. بخش لوازم خانگی در هشت‌ماهه نخست امسال به پرداخت جریمه نقدی 74 میلیارد ریالی محکوم شده که درصد ناچیزی از تخلفات در بازار لوازم خانگی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید