جنجال سخنان پروانه سلحشور؛ “چادرت را کنار بگذار!”

    کد خبر :432786

پروانه سلحشوری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی جنجالی تازه به پا کرده و اظهارات متفاوتش درباره حجاب واکنش‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی در پی داشته است. او سوال‌های مهمی را درباره اجبار به حجاب در کشور مطرح کرده است که تاکنون از سوی یک نماینده مجلس بی سابقه بوده است.

به گزارش فرارو، روز شنبه مناظره از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد و در ان پروانه سلحشوری نماینده مجلس و فرشته روح افزا از فعالان اصولگرا در این مناظره حضور داشتند.

موضوع مناظره نیز «پوشش بانوان ایرانی پس از انقلاب» بود. این مناظره جزو معدود مناظره‌هایی است که تاکنون درباره حجاب برگزار شده است. در همین راستا سخنان مطرح شده از سوی پروانه سلحشوری نماینده اصلاح طلب مجلس درباره حجاب اجباری سروصدای زیادی به پا کرده است.

سلحشوری در این مناظره گفته است: “با پوشش ولنگاری کاملا مخالفم، اما معتقدم اگر بر محتوای دین کار شود و سیاست‌گذاری‌ها بر اساس آن صورت گیرد، اصلا نیازی به اجبار نیست. ”

او در ادامه از عملکرد نهاد‌های فرهنگی در جا انداختن حجاب انتقاد کرد و گفت: «سوال این است آیا ما پس از ۴۰ سال از انقلاب توانسته‌ایم دختران و زنان‌مان را باورمند به حجاب کنیم؟ قطعا نهاد‌های سیاستگذار و مجری اشتباهاتی داشته‌اند که نه تنها نتوانسته‌ایم حجاب را برای اقشار جامعه نهادینه کنیم بلکه گاهی آموزه‌های ما اثر عکس داشته است.»

سلحشوری خاطرنشان کرد: “من معتقدم که الزاما پوشیدن چادر به معنای حجاب کامل نیست. گاهی برخی با همین پوشش چنان آرایشی دارند که خود حجاب را زیر سوال می‌برد. باید بگویم ما نه تنها باعث اعتقاد جوانان‌مان به حجاب نشده‌ایم بلکه باعث گریزان شدن آن‌ها از خیلی از آموزه‌ها شدیم.”

او همچنین یادآور شد: سوال این است چرا کشورهای خاورمیانه و خصوصا ایران بیشترین آمار مصرف لوازم آرایش را دارند؟ حتی زنان ایرانی ما در خارج از کشور هم به این نوع آرایش عادت کرده‌اند. ما یکی از مظاهر جامعه اسلامی را حجاب تعریف کردیم ولی نتوانستیم آن را به نسل بعد از خودمان منتقل کنیم. ما شاهد این هستیم در ترکیه با وجود فیلم‌هایی که فرهنگ منحطی را نشان می‌دهند زنان با حجاب هر سال افزایش پیدا می‌کنند و این تغییر در ترکیه بسیار ملموس است، اما ما نتوانسته‌ایم کاری کنیم که جوان حجاب را با دلش بپذیرد. زیرا ظاهر را ترویج کرده‌ایم. مگر اخلاق دروغ نگفتن، ریا نکردن و ده‌ها صفت دیگر جزو صفات اسلامی نیست؟ پس چرا دروغگویی در کشور ما بیداد می‌کند؟

سلحشوری با اشاره به سابقه تحصیل و زندگی خود در هند گفت: “من ۱۰ سال در هند زندگی کردم. در آنجا چادر و مقنعه چانه‌دار به سر می‌کردم، اما به نظرم واقعا نیاز است نگرش جدیدی را حاکم کنیم. این نحوه پوشش برای خود من آسیب‌زا بود.”

این بخش از اظهارات سلحشوری جنجال زیادی به پا کرده است. رسانه‌های اصولگرا گزارش دادند که او گفته است: «همین که من گردنم را عمل کردم و دستم سال‌هاست درد می‌کند ثمره سال‌ها پوشیدن چادر بود.»

این اظهار نظر کافی بود که موجی از انتقاد نسبت به این نماینده مجلس در شبکه‌های اجتماعی به راه افتد و دیگر سخنان او درباره حجاب اجباری نادیده گرفته شود.

وحید یامین پور فعال سیاسی اصولگرا در توئیتی در این باره نوشت: «چرا خانم نماینده چادرش رو کنار نمیگذاره؟ از طرف همسر یا پدر یا کسی دیگه مجبور به پوشیدن چادر شده؟ یا در پوشیدن چادر منافعی می‌بینه؟ یا بالکل منکر وجوب شرعی حجابه و چادر رو بهونه کرده؟ واقعا برام سواله؟ هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس دقیقا چیکار میکنه؟»

صادق نیکو نیز از پروانه سلحشوری خواسته است چادرش را کنار بگذارد.

برخی نیز از این زاویه به موضوع نگاه کرده اند که آیا خانم نماینده تاکنون مرتکب “ریاکاری” شده و چادر سر کرده است؟ کاربری در این باره نوشته است: «چادری که نباشی و برای ریا چادر سر کنی گردنتو میشکنه. اصلا خصوصیت چادر همینه.»

یا کاربر دیگری سخنان سلحشوری را با اقدامات مسیح علینژاد مقایسه کرده و نوشته است: «اینقدری که امثال پروانه سلحشوری قداست چادر رو زیر سوال بردن مسیح علینژاد با اون همه بودجه و هزینه نتونست.»

عده‌ای نیز پروانه سلحشور را متهم به نفاق و فتنه انگیزی کرده اند. کاربری نوشته است: «هر جا سخن از فتنه زرد است نام پروانه سلحشوری می‌درخشد. بزرگوار پشت پرده چه خبره که باز داری حاشیه می‌سازی؟ خواهشا شما فقط یه لطف کن کمر مردم رو نشکن.»

توئیت‌های طنز و انتقادی فراوانی نیز در این رابطه منتشر شده است. ” فک کنم خانم پروانه سلحشوری از چادرش مث لباس بتمن استفاده میکنه، میپوشه میره جنگ با اشرار. وگرنه این همه آسیب بخاطر چادر طبیعی نیست… ”

اکثر منتقدان سلحشوری از طیف اصولگرا هستند، برخلاف دیگر جنجال‌ها در فضای مجازی در این مورد کمتر کسی به دفاع از این نماینده مجلس پرداخته است.

با این حال محمد جواد خیراندیش دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی در انتقاد از حملات به سلحشوری نوشته است: “مناظره سرکارخانم‌ها پروانه سلحشوری و فرشته روح افزا در دانشگاه ما برگزار شد و بنده خودم داخل سالن بودم، خانم سلحشوری گفتند چه خوبه که حجاب‌های اسلامی متنوع داشته باشیم که جوان‌ها بتونند راحت استفاده کنند که اذیت نشن بعد از خودشون مثال زدند، اما رسانه چی پخش میکنه نمی‌دونم؟ ”

این دومین بار است که پروانه سلحشوری در کانون حمله اصولگرایان قرار می‌گیرد. پیشتر نطق سالیانه او در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ حواشی را برایش به همراه داشت.

او در آن نطق گفت: «تنها راه برون‌رفت از ابرچالش‌های فعلی، ورود رهبری برای نجات کشور است. در مواردی، چون سیاست خارجی، نحوه اداره صدا و سیما، نظارت استصوابی شورای نگهبان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان، که بُعد جمهوریت نظام را به شدت تضعیف کرده است، نیاز به همه‌پُرسی، رای و نظر مردم است.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید