تمایل بازار LNG به شرق آسیا

    کد خبر :43234

در میان بحران دیپلماتیکی که قطر را در خود فرو برده است، تمرکز بازار کشتیرانی LNG می تواند بیشتر به سوی اقیانوس آسیا متمایل شود.

به گزارش  بازتاب، سایت تحلیلی خبری Fairplay نوشت: در شرایطی که بحران دیپلماتیکی قطر را در خود فرو برده است، بازار کشتیرانی LNG بیشتر می تواند به سمت اقیانوس آسیا متمایل شود، چنانچه رشد عرضه LNG در استرالیا بیش از حد انتظار بوده و انتظار می رود تقاضا در کره جنوبی، چین وهند افزایش یابد.

این گزارش ادامه داد: قطر ۲۶۵ میلیون تن LNG را در سال ۲۰۱۶ صادر کرد، رقمی که ۳۰ درصد از کل صادرات جهانی این سوخت را تشکیل می دهد.

عربستان سعودی و کشورهای خلیج فارس با متهم کردن قطر به حمایت از تروریست، روابط دیپلماتیکی خود با این کشور را قطع کردند، اقدامی که اختلالاتی را برای شناورهای تحت پرچم قطر به وجود آورده و نگرانی هایی پیرامون تحت شعاع قرار گرفتن عرضه های LNG را به همراه داشته است.

کارگزار ایتالیایی در این باره گفت: بخش امیدوار کننده ماجرا این است استرالیا و آمریکا بتوانند شکاف عرضه LNG را پر کنند.

بر اساس داده های شرکت خدمات مالی IHS Markit مستقر در لندن، استرالیا در نظر دارد صادرات LNG را به طور چشم گیری افزایش دهد.

افزون بر این، در سال گذشته، صادرات LNG از سوی استرالیا با رسیدن به ۴۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تن رشد ۵۴.۴ درصدی را تجربه کرد، به طوری که سهم این کشور در بخش صادرات LNG از ۱۰ درصد در سال ۲۰۱۴ به ۱۷ درصد در سال گذشته ارتقا یافت.

از سوی دیگر، در حالی که اقتصاد ژاپن و از سرگیری تولید انرژی هسته ای دلالت بر کاهش رشد تقاضای LNG دارد، انتخابات اخیر رئیس جمهور جدید کره جنوبی Moon Jae-in کسی که علاقه مند به ارتقای انرژی پاک تر است، به مفهموم افزایش تقاضا برای گاز طبیعی در این کشور خواهد بود.

این گزارش در ادامه با اشاره به اینکه کره جنوبی پس از ژاپن دومین وارد کننده بزرگ LNG است، نوشت: براساس داده های منتشر شده، واردات LNG در سال ۲۰۱۶ با رسیدن به ۸۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن افت دو درصدی را به نمایش گذاشته، این افت را می توان ادامه روند کاهش واردات LNG دانست که از سال ۲۰۱۵ آغاز شد.

دولت استرالیا پیش بینی کرده است، ژاپن واردات LNG را به ۸۰ میلیون تن در سال ۲۰۱۸ کاهش خواهد داد.

بر اساس سیاست مطرح شده انرژی از سوی رئیس جمهور کره جنوبی، می توان انتظار داشت، سهم گاز از ۱۷ درصد به ۲۷ درصد افزایش یابد، در مقایسه، سهم زغال سنگ از ۴۰ به ۲۱.۸ درصد و انرژی هسته ای از ۳۰ به ۲۱.۶ درصد کاهش خواهد یافت.

به طور کلی، بر اساس سیاست جدید انرژی دولت کره جنوبی، انتظار می رود واردات LNG به این کشور در سال ۲۰۳۰، رشد بیش از ۵۰ درصدی را شاهد باشد.

درحالی که نبرد چین علیه آلودگی ادامه دارد، این کشور در نظر دارد سهم گاز از پنج به ۱۰ درصد تا سال ۲۰۲۰ افزایش دهد، علاوه بر این، چین ۲۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تن LNG را در سال ۲۰۱۶ وارد کرد، رقمی که رشد ۳۲.۶ درصد را به نمایش می گذارد.

پس از اینکه چین و آمریکا توافق نامه ای را در ماه می سال جاری میلادی امضا کردند، می توان انتظار داشت صادرات LNG آمریکا به چین نیز روند رو به رشدی را در سالهای آینده طی کند.

این گزارش در پایان با اشاره به اینکه بازار هند نیز در این زمینه نیاز به رصد دارد، نوشت: واردات هند در سال ۲۰۱۶ با رسیدن به ۱۹ میلیون تن، ۳۰.۱ درصد افزایش را تجربه کرد

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید