تشکیل دبیر خانه دائمی تاب‌آوری در برابر حوادث در مجمع شهرداران آسیایی

    کد خبر :432314

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از پیشنهاد تشکیل دبیر خانه کمیته‌های دائمی تاب آوری در برابر حوادث در مجمع شهرهای آسیایی خبر داد.

احمد صادقی در پنجمین اجلاس مجمع شهرداران آسیایی با حضور شهرهای آسیایی که در غازیانتپ ترکیه برگزار شد، ضمن سخنرانی به عنوان رئیس پنل تاب آوری شهری، با بیان این که در واقع هدف از تاسیس این مجمع ایجاد شبکه ارتباطی میان شهرهای آسیایی است، گفت : طی سال های گذشته شاهد همکاری شهرهای آسیایی در جهت رفع مشکلات موجود در منطقه بوده‌ایم و امیدوارم این مجمع در آینده قدرتمندتر و کاربردی‌تر به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اعلام این که تهران به عنوان شهر بنیان‌گذار و مقر دبیرخانه دائمی مجمع شهرداران آسیایی انتخاب شده، افزود: در بخش‌های مختلف فعالیت های مجمع شهرداران آسیایی شامل توسعه روابط و همکاری‌های فنی با اعضا و همکاری های شهر با شهر؛ ایجاد شبکه همکاری میان سازمان‌ها و نهادهای تخصصی منطقه‌ای و بین‌المللی و مراحل مربوط به آماده سازی اجلاس و کنوانسیون‌های بین المللی و تشکیل کمیته ها و کارگروه‌های مختلف، مورد تاکید قرار گرفته است.

رئیس پنل تاب آوری شهری در پنجمین مجمع شهرداران آسیایی با بیان این که شعار این مجمع در سال جاری هوشمند سازی، تاب آوری و زیست پذیری است گفت: شهری که هوشمند و تاب آور است قطعا می‌تواند زیست پذیر نیز باشد، اگر بخواهیم نقش خود را در قرن ۲۱ به خوبی ایفا کنیم، باید شهرهای خود را تاب آور بسازیم و فناوری‌های روز را کاربردی به کارگیریم تا شهری با حمل و نقل و انرژی‌های هوشمند در جهت آسایش و خدمت به شهروندان داشته باشیم.

صادقی در ادامه با بیان این که ما باید خود را در برابر حوادث طبیعی و انسان‌ساز تاب آور کنیم، تصریح کرد: در واقع باید بتوانیم در زمان حوادث پاسخگوی شرایط از طریق آمادگی در زمینه‌های مختلف باشیم و همچنین و در کنار این آمادگی، بتوانیم پس از حادثه شهروندان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به چرخه ی زندگی عادی بازگردانیم.

وی با بیان این که قرن ۲۱، قرن آسیا است تصریح کرد :اگر جهان میخواهد در آرامش باشد باید آسیا با توجه به ظرفیت‌های بسیاری که دارد در آرامش قرار گیرد که باید این ظرفیت ها در قرن حاضر برای دست یابی به صلح پایدار توسعه پیدا کرده و شهرهای آسیایی را زیست پذیر کند.

رئیس پنل تاب آوری شهری، در پنجمین مجمع شهرداران آسیایی، با اعلام این که مقدمه زیست پذیر کردن، استفاده از تکنولوژی های نوینی است که تاب‌آور کردن شهرها را به دنبال خواهد داشت، اذعان کرد: متاسفانه در شهر های آسیایی به ویژه کشورهای واقع در آسیای میانه، با توجه به فقر شهر ها، شاهد توسعه کمتری هستیم، از همین رو مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان آن‌ها است.

وی ادامه داد: متاسفانه از حوادث طبیعی گرفته تا حوادث انسان ساز، جنگ و خونریزی، عدم ثبات منطقه و تغیرات اقلیمی در چند سال گذشته دست به دست هم داده تا علاوه بر این که توسعه این شهرها امکان پذیر نباشد، شاهد مرگ و میرهای بسیاری هم در آن باشیم .

جانشین شهردار در سازمان پیشگیری و مدیریت شهر تهران مهاجرت از کشور های جنگ زده و غیر امن به کشور های دیگر را یکی از مشکلات شهر ها بر شمرد و افزود: موضوع آب‌های آلوده، خشکسالی، سیل زلزله و حوادث ترافیکی از دیگر مشکلات این شهرها است.

وی در ادامه، با بیان این که دولت ها توان حمایت از توسعه شهرها را ندارند، گفت: لازم است دولت های محلی یا همان شهرداری ها پا به میدان بگذارند. این مجمع با گذشت ده سال از شکل گیری آن یک پتانسیل بسیار بالایی است که شهرداران می توانند تجارب خود را در اختیار یک دیگر قرار داده و ضمن گزارش فعالیت‌های خود از اقدامات موفق یک دیگر استفاده کنند .
صادقی خاطر نشان کرد: در تلاش هستیم تا در بیانیه پایانی این دوره از مجمع بتوانیم دبیر خانه کمیته‌های دائمی را در حوزه تاب آوری در برابر حوادث پایدار کرده، همچنین موضوعات مربوطه را به صورت دائمی پیگیری کنیم.

وی اقدامات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران را که مورد توجه حاضرین در مجعع قرار گرفته بود از جمله، ارزیابی ریسک و برنامه ریزی برای کاهش خطر پذیری محلات شهر تهران، تشکیل گروه‌های دوام در محلات و مدرسه آماده برشمرد و از سامانه هشدار سریع زلزله و سیستم پایش تاب آوری شهر تهران به عنوان یکی از پیشرفته ترین برنامه های این حوزه یاد کرد که برای ارتقای امنیت این شهر در مقابل حادثه، اجرایی شده است.

صادقی در ادامه افزود: در برنامه سوم توسعه شهر تهران به موضوع تاب آوری و ارتقای شیوه‌های حفاظت از شهروندان در مقابل حوادث تاکید شده است.
وی موضوع استفاده از پتانسیل محلات را یکی از موضوعات اصلی برنامه ریزی های شهرداری تهران معرفی و عنوان کرد: میزان ریسک زندگی در محلات باید مشخص شود و با هدف گذاری محله، مسجد و مدرسه باید آموزش به شهروندان در راس امور قرار بگیرد.

به گزارش ایسنا،رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اجرای طرح مدرسه آماده، تهیه سند کاهش خطرپذیری، راه اندازی سامانه هشدار سریع و سامانه پایش تاب آوری تهران را از برنامه هایی دانست که وی در پایان برگزاری نشست تخصصی تاب آوری شهرها را مفید ارزیابی کرد و گفت که این برنامه می تواند الگوی مناسبی را در رابطه با یکپارچه کردن مدیریت شهری در حوزه بحران ارائه دهد.

لازم به ذکر است پنجمین مجمع شهرداران آسیایی با مجموعه نشست های تخصصی در حوزه های مختلفی چون تاب آوری شهری، هوشمند سازی، زیست پذیر کردن شهرها، حمل و نقل شهرهای آسیایی، با حضور مدیران و کارشناسان شهری از ایران و نیز سایر شهرهای آسیایی در تاریخ ۸ الی ۱۱آذرماه سال جاری در شهر غازیانتپ برگزار شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید