آشنایی با تهرانپارس، جایی که زرتشتیان آباد کردند

    کد خبر :43222

تهرانپارس از محله‌های معروف شرق تهران است. محله‌ای با تاریخی جذاب. تهرانپارس قبل از آغاز شهرسازی در آن نواحی، تشکیل شده بود از چند روستای کوچک، که میان آنها محمد آباد و مجید آباد از همه معروف‌تر بودند.

حدود هشتاد و پنج سال پیش، یعنی سال ۱۳۱۰، فردی به نام هرمز آرش که زرتشتیان به نام بود، زمین‌های تهرانپارس را خرید و اینگونه شهرسازی در تهرانپارس آرام آرام آغاز شد. با حضور هرمز آرش در آن ناحیه، بسیاری از هموطنان زرتشتی به تهرانپارس کوچ کردند. با شروعِ زندگی شهری در آنجا ناحیه، امارت معروف و زیبای «رستم باغ» حوالی سال ۱۳۳۶ ساخته شد که هنوز در فلکه‌ی دوم تهرانپارس (چهارراه اشراق) پا بر جاست و محل اقامت ۹۳ خانوار از هموطنان زرتشتی است. این اثر معماری زیبا در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده است.

از لحاظ خیابان‌کشی، تهرانپارس بنا بر اصول مدرن طراحی شد: با نظم هندسی و دسترسی‌های آسان. کوچه‌های تهرانپارس همگی بر خیابان‌های اصلی عمودند و برای همین نقشه‌ی تهرانپارس شکل مشبک دارد. تهرانپارس برای خیلی‌ از تهرانی‌ها (به خصوص قدیمی‌ها)، یادآور جاده‌های شمال است. آن زمان‌ها که بزرگراه بابایی ساخته نشده بود برای دسترسی به دو جاده‌ی هراز و فیروزکوه باید از تهرانپارس می‌گذشتید. ترمینال شرق هم که بخش بزرگی از سرویس حمل و نقلش به سمت مازندران و گرگان می‌روند، در همین محله قرار دارد.

خیابان اصلی و قدیمی تهرانپارس، خیابانی شمالی-جنوبی است که روی نقشه «حجر بن عدی» نام دارد، اما مردم عامه بیشتر «تیراَنداز» صدایش می‌کنند. خیابان تیرانداز، تهرانپارس را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می‌کند. بنا بر همین تقسیم بسیاری از نیازمندی‌های مهم کشور مثل «دیوار»، در بخش خرید و فروش و اجاره املاک خود از اصطلاح «تهرانپارس شرقی» و «تهرانپارس غربی» استفاده می‌کنند. به طور کلی میانگین قیمت رهن و اجاره ملک در تهرانپارس غربی از تهرانپارس شرقی بالاتر است.

تهرانپارس محله‌ای بسیار بزرگ با امکانات متنوع است. این محله‌ی قدیمی پر است از کاسبی‌های متفاوت و اغذیه‌فروشی‌ها. دسترسی تهرانپارس به مناطق سبز هم از ویژگی‌های جذاب آن است. پارک جنگلی سرخه حصار در جنوب و بوستان بزرگ پلیس در شمال تهرانپارس واقع شده‌اند. . اهالی تهرانپارس در همه‌جای تهران معروف‌اند به اینکه عاشق محله‌شان هستند. خیلی از تهرانپارسی‌ها به شوخی به محله‌شان تهران‌پاریس می‌گویند. اگر تا به حال به محله تهرانپارس نرفته‌اید، حتماً سری به این محله‌ی جذاب بزنید. به خصوص برای شکموها تهرانپارس پر است از رستوران‌ها و ساندویچی‌های متفاوت. قدم زدن در پیاده‌روهای سرزنده و چراغان خیابان تیرانداز هم گزینه‌ی جذابی‌ است.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید