بلومبرگ: تغییرات اخیر در خاندان آل سعود خطرناک است/ محمد بن سلمان در تلاش است با حمایت ترامپ به مقابله با ایران بپردازد

    کد خبر :43150

بلومبرگ در مطلبی به تغییرات در دستگاه حکومتی عربستان سعودی پرداخت و ولیعهد جدید این کشور را فردی بی‌تجربه و تندخو دانست.

پایگاه اینترنتی بلومبرگ شاهزاده محمد بن سلمان را بی‌تجربه‌تر و تندخو‌تر از آن دانست که بتواند در اوضاع بحرانی غرب آسیا عربستان سعودی را هدایت کند.

این پایگاه اینترنتی آمریکایی در یادداشتی نوشت: تغییر ناگهانی در مسیر جانشینی سلطنت عربستان سعودی احتمالا به حفظ سلطه خاندان سعود بر ۳۱ میلیون جمعیت این کشور که ۷۰ درصد آن‌ها زیر ۳۰ سال دارند، کمک خواهد کرد؛ اما به هر حال در اوضاع بحرانی کنونی خاورمیانه که آمریکا و روسیه و همچنین بازیگران محلی را شامل می‌شود، این اقدامی خطرناک است.

ملک سلمان، محمد بن سلمان -پسر ۳۱ ساله خود- را به عنوان جانشین جدیدش معرفی کرد. این دومین تغییر در جانشینی بود که بر اساس آن نفوذ شاهزاده جوان و فرزند محبوب پادشاه افزایش یافت. در ۲ سال اخیر محمد بن سلمان عهده‌دار دو مورد از مهم‌ترین امور عربستان سعودی در زمینه دفاعی و صنعت نفت بود. وی ماه گذشته در واشنگتن با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، و در مسکو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، دیدار کرد.

ملک سلمان ۸۱ ساله آشکارا به دنبال تغییر نسل در رهبری کشور بود. محمد بن سلمان به عنوان فردی که در ریاض در رشته حقوق تحصیل کرده است و نه در یک پایتخت غربی، هر چند محدود، در این زمینه فعالیت‌هایی داشته است. به عنوان مثال وی اختیارات پلیس مذهبی را در زمینه دستگیری افراد لغو کرد. علاوه بر این وی یک اداره تفریحات ایجاد کرد که عهده‌دار برگزاری کنسرت‌های موسیقی و گفتگو برای بازکردن سالن‌های سینما در عربستان است. روحانیان ارشد به شدت با وی مخالفند، اما از قرار معلوم جوانان حامی او هستند.

محمد بن سلمان همچنین برای اصلاح اقتصاد و جامعه سعودی برنامه‌هایی دارد که سند چشم‌انداز ۲۰۳۰ نامیده می‌شود و اهداف خاصی را مشخص می‌کند. اینکه این برنامه بتواند در کشوری که دوسوم نیروی کار آن در استخدام دولتند، اجرا شود، هنوز مشخص نیست، اما این‌ها اصلاحاتی هستند که به نظر می‌رسد در صورت اجرا، پادشاهی قرون وسطایی را به جهان مدرن نزدیک کند و قدرت خاندان سلطنتی را افزایش دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید