80درصد دانش آموزان کشور کم تحرک هستند/انتظار افزایش سفیران سلامت به 20 میلیون

وزیر بهداشت,درمان و آموزش پزشکی گفت: 80 درصد دانش آموزان کشور کم تحرک هستند و 89 درصد بیش از حد، نمک مصرف می کنند.

سید حسن هاشمی روز یکشنبه در مراسم سفیران سلامت در مجتمع ورزشی آریو مصلی نژاد شهر ری افزود: مطالعات وزارت بهداشت در بین دانش آموزان نیز نشان می دهد که 27 درصد آنان چربی خون و کلسترول بالا دارند و حداقل 10درصد دانش آموزان چاق هستند. علت اصلی این مشکلات نیز مصرف تنقلات، فست فود و غذاهای ناسالم است.
وی ادامه داد: ازهر 10 دانش آموز یکی، هر روز سوسیس یا کالباس می خورد.
وزیر بهداشت اظهار کرد: 50 درصد ایرانیان یا چاق هستند یا اضافه وزن دارند، 20 درصد قطعا چاق و بقیه نیز دچار اضافه وزن یا چاقی شکمی هستند.
وی ادامه داد: 27درصد ایرانیان فشار خون بالا دارند و این مساله خطر سکته مغزی و قلبی را در بین ایرانیان افزایش داده است.
وزیر بهداشت گفت: در مقابل، مصرف شیر در بین دانش آموزان کم است. فقط60 درصد دانش آموزان ایرانی شیر می خورند و مصرف میوه و سبزی نیز در بین آنان بسیار کمتر از حد نیاز است.

** از هر چهار ایرانی ، یکی فشار خون بالا دارد
وی ادامه داد: اکنون مهم ترین عامل مرگ و ناتوانی ایرانیان بیماری های غیر واگیر مانند بیماری های قلبی، ریوی، سکته ها و بیماری های اعصاب و روان است.
وی گفت: ازهر چهار ایرانی یکی فشار خون بالا دارد و89 درصد مردم بیش از حد نمک می خورند و فقط11درصد مردم در حد استاندارد، نمک می خورند.
هاشمی اضافه کرد: یکی از علل مصرف بالای نمک در بین ایرانیان نمک بالا در نان است. نانوایان می گویند کیفیت پایین، آرد آنان را مجبور می کند که زیاد به آرد نمک بزنند تا خمیر نریزد بنابراین از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی می خواهم برای بهبود کیفیت نان تلاش کنند.

** انتظار وزیر از سفیران سلامت
وزیر بهداشت گفت: سفیران سلامت باید خودشان با تغذیه سالم و تحرک کافی الگوی دوستان و خانواده خود باشند نمی شود مردم را به رفتار صحیح بهداشتی تشویق کنیم اما خودمان عمل نکنیم.
وی گفت: تعداد سفیران سلامت در کشور در بین تمام گروه های سنی اعم از دانش آموزان و سایر گروه ها اکنون به 5 / 2 میلیون تن رسیده است که امیدوارم به روزی برسیم که تعداد سفیران سلامت در کشور به 20 میلیون تن برسد.
هاشمی اضافه کرد: وزارت بهداشت در قالب طرح تحول سلامت تاکنون 35 میلیون نفر خدمت به دانش آموزان ارائه کرده است که شامل هفت میلیون خدمت دندانی ، خدمات سلامت روان و یک میلیون و 250 هزار معاینه است و این خدمات همچنان ادامه دارد.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: اینکه امروز شاخص های سلامت و عوامل خطر بیماری ها مانند فشار خون و چربی خون در بین ایرانیان بالاست و وضعیت تغذیه و تحرک مناسب نیست ناشی از بی توجهی های 20 ، 30 سال پیش است باید از امروز نسلی سالم تربیت کنیم که مراقب سلامت خود و اطرافیانش باشد تا نتیجه آن را 20 و 30 سال آینده در کشور ببینیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید