ترامپ به دنبال حل بحران قطر به روش «کمپ دیوید»

    کد خبر :43143

در حالی که اخیرا کشورهای عربی عضو ائتلاف عربستان سعودی درخواست های خود را از قطر فهرست کرده اند و به این کشور 10 روز فرصت داده تا این درخواست ها را عملیاتی کند، برخی از گزارشها حاکی از آن است که ایالات متحده و دونالد ترامپ به دنبال روشی دیگر برای حل و رفع بحران قطر میگردد. ترامپ خواهان رفع این مناقشه به روشی شبیه به روش کمپ دیوید است.

به گزارش بازتاب خبرگزاری فاکس نیوز گزارش داده است که دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده خواهان آن شده است که بحران به وجود آمده میان قطر و کشورهای عربی را به روشی همانند روش کمپ دیوید و با برگزاری یک نشست چند جانبه حل و رفع کند.

بر اساس این گزارش این نشست شامل عربستان، مصر و پنج کشور دیگری است که اقدام به قطع روابط تجاری و دیپلماتیک خود با قطر کرده اند. این شبکه خبری مدعی شده است که طی هفته های اخیر واشنگتن چندی و چند گزینه متفاوت را برای حل این مناقشه مد نظر قرار داده بوده که یکی از آنها دست یازیدن به روش و الگوی سال 1978 در کمپ دیوید است که منجر به صلح میان رژیم اسرائیل و مصر شد.

یکی از مقامات ارشد کاخ سفید در همین رابطه به این خبرگزاری گفته است: اکنون زمان کمپ دیوید است. ما در طی 40 سال گذشته هیچ مشکل و بحرانی شبیه به این را ندیده بودیم و اکنون رئیس جمهور میخواهد تا از همین الگو برای این مساله استفاده کند.

این مقام ارشد در سخنانی که شبیه به هشدار برای کل منطقه است بیان کرده که رئیس جمهور آمریکا خواهان اصلاح رفتار در قطر است و البته این موضوع تنها منوط و مربوط به قطر نمیشود بلکه سایر کشورهای منطقه را نیز شامل میشود.

وی گفته: رئیس جمهور میخواهد تا همه بازیگران کلیدی را به واشنگتن دعوت کند. این بازیگران باید گروه هایی افراطی شبیه به اخوان المسلمین را در راستای ثبات در خاورمیانه در سطحی وسیع نفی و ترد کنند. این موضوع تنها مربوط به حمایت قطر از اخوان المسلیمن نیست بلکه موضوع حمایت از همه گروه های افراطی به شکل کلی است.

این مقام دولتی در کاخ سفید در خصوص زمان برگزاری این اجلاس و نشست جزئیاتی را عنوان نکرده است و تنها گفته که هنوز این آهن داغ است.

در همین حال یکی از متخصصان خاورمیانه و از نزدیکان کاخ سفید که ظاهرا در جریان این نشست قرار داشته است به خبرگزاری فاکس نیوز گفته است که هدف از برگزاری این نشست تقویت مجدد ائتلاف آمریکا در خلیج فارس میباشد که در طی دوران اوباما به شدت تضعیف شده.

ولید فارس در این رابطه بیان کرده: چهار متحد اصلی آمریکا در خاورمیانه یعنی عربستان، مصر، امارات متحده عربی و بحرین والبته سایر شرکای آمریکا از جمله بازیگرانی هستند که برای سالها از واشنگتن در رابطه با حمایت های سیاسی و مالی قطر از اخوان المسلمین شکایت کرده اند.

به گفته وی سخنرانی ترامپ در ریاض منجر به آن شده است که این کشورها اکنون رویکرد خود را در رابطه با این موضوع تغییر داده و عملا وارد فاز جدیدی برای تقابل با حمایت های قطر از این گروه شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید