«دیوان غربی- شرقی» و تاثیرپذیری گوته از حافظ

    کد خبر :430853

بخش فرهنگی شبکه رادیویی شمال آلمان قصد دارد از دوم دسامبر سال جاری و در پنج برنامه نیم ساعته به بررسی دیوان غربی-شرقی گوته و تاثیرپذیری او از حافظ بپردازد.

به گزارش مهر، رایزنی فرهنگی ایران در آلمان در خبری اعلام کرد که بخش فرهنگی شبکه رادیویی شمال آلمان قصد دارد از دوم دسامبر سال جاری و در پنج برنامه نیم ساعته به بررسی دیوان غربی-شرقی گوته و تاثیرپذیری او از حافظ بپردازد.

«دیوان غربی-شرقی» از مهم‌ترین اشعار گوته، شاعر آلمانی است که باوجود ادبیات غنی، هنوز نتوانسته محبوبیت زیادی در بین عموم مردم کسب کند. این مجموعه که جزو آخرین آثار گوته به شمار می‌رود، بخشی از حافظه جهانی یونسکو است.

اندیشه‌ها، شخصیت و نام حافظ در سراسر این دیوان مشاهده می‌ شود؛ گویی، گوته برای سرودن بیشتر شعرهای دیوان غربی-شرقی از حافظ یاری جسته است. البته علاوه بر اندیشه حافظ و دیوان او که منبع الهام گوته برای خلق این شاهکار ادبیات بوده‌اند، آشنایی گوته با ماریانه فون ویلمر و بالطبع تاثیرپذیری او از این عشق نیز در آفرینش دیوان غربی- شرقی نقش داشته است.

در سال‌های اخیر ارکستر دیوان غربی-شرقی به رهبری دانیل بارنبویم نیز براساس این اثر خارق‌العاده گوته شکل گرفته است و در آن، جوانانی از شرق و غرب، در کنار یکدیگر کار می‌کنند

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید