وزیر کشور فرانسه: کارت شناسائی و کیف معترضان بررسی خواهد شد

    کد خبر :430808

در پی فراخوان دومین تجمع گسترده در فرانسه برای فردا شنبه، وزیر کشور فرانسه اعلام کرد که کارت شناسائی و کیف‌های معترضان برای ورود به خیابان شانزه‌لیزه بررسی خواهند شد.

به گزارش  بازتاب به نقل از یورونیوز، در حالی‌ که معترضان به افزایش قیمت سوخت در فرانسه موسوم به «جلیقه‌ زردها» برای دومین تجمع گسترده در خیابان شانزه‌لیزه در روز شنبه هفته آینده فراخوان داده‌اند، مقامات این کشور اعلام کردند که از بیم بروز مجدد خشونت‌ها حالت فوق‌العاده برقرار خواهند کرد.

«کریستوف کاستانر» (Cristophe Castaner) وزیر کشور فرانسه نیز در این خصوص اعلام کرد: خیابان شانزه‌لیزه به روی عابران باز خواهد بود و مردم می‌توانند وارد شوند، اما کارت‌های شناسایی افراد چک خواهد شد و کیف‌ ها نیز بازرسی می‌ شوند.

وزیر کشور فرانسه در ادامه مدعی شد: همانطور که هفته پیش مشاهده شد، راست و چپ افراطی بار دیگر آماده شده‌اند تا همه چیز را به هم بریزند!

این در حالیست که در جریان تجمع شنبه گذشته در خیابان شانزه‌لیزه و در جریان درگیری‌ های متعاقب آن، بنا به آمار پلیس ۲۴ نفر شامل ۵ مامور پلیس زخمی و ۶۹ نفر هم بازداشت شدند.

تظاهرات هفته گذشته سبب شد تا ۶۵ هزار نیروی پلیس، ژاندارمری و آتش‌ نشانی در فرانسه به حالت آماده‌ باش درآیند.

اما ابعاد تظاهرات شنبه هفته جاری در مقایسه با تظاهرات شنبه هفته گذشته، کوچک بود. در تظاهرات قبلی، شمار تظاهرات‌کنندگان ۲۸۲ هزار نفر بود، زخمی‌ها ۶۰۰ و ۲ نفر نیز کشته شدند.

رئیس جمهور فرانسه افزایش سه چهارمی قیمت نفت را دلیل اصلی افزایش هزینه سوخت اعلام کرده و افزایش مالیات سوخت‌های فسیلی را فشاری برای سرمایه‌گذاری جهت رسیدن به سوخت‌های جدید و سالم‌تر اعلام کرده است.

رسانه‌های فرانسوی نارضایتی عمومی ازعدم رعایت عدالت اجتماعی را از دلایل کلی این اعتراضات و حمایت از آن برمی‌شمرند.

افزایش مالیات سوخت از جمله برنامه‌های دولت امانوئل مکرون بود که در اواخر ۲۰۱۷ به تصویب رسید. نتایج این سیاست با افزایش قیمت نفت در اکتبر سال ۲۰۱۸ بیشتر به چشم آمد.

هرچند اعتراضات جلیقه زردها به سرعت رنگ و بوی سیاسی‌تری پیدا کرد و معترضان اکنون استعفای امانوئل ماکرون رئیس جمهوری را از جمله خواست‌های خود برمی‌شمرند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید