مخاطب با رنگ از موضوع عکس دور می‌شود/ تجربه نوشتن با نور

    کد خبر :430792

آلن سکارولی معتقد است مخاطب به‌واسطه رنگ در عکس، از موضوع اصلی دور می‌شود و به همین دلیل در نمایشگاه «میان سرگردانی و جاودانگی» عکاسی سیاه و سفید را تجربه کرده است.

آلن سکارولی، عکاس فرانسوی که نمایشگاه عکس‌هایش با عنوان «میان سرگردانی و جاودانگی» تا امروز جمعه ۹ آذرماه در گالری تابستان خانه هنرمندان ایران برپاست، درباره علت سیاه و سفید بودن عکس‌های این نمایشگاه به خبرنگار مهر گفت: علت سیاه و سفید بودن این عکس‌ها بسیار پیچیده است؛ خیلی وقت پیش عکاسی را شروع کردم و آن زمان عکس رنگی کار کردن سخت بود. قصدم این بود که مثل یک هنرمند صنایع دستی، عکس بگیرم و ‌نمی‌خواستم از مواد شیمیایی برای چاپ عکس استفاده کنم به همین دلیل از دوربین آنالوگ استفاده کردم و تمامی مراحل چاپ را خودم انجام دادم.

وی با بیان اینکه تمام عکس‌های من در مجموعه «میان سرگردانی و جاودانگی» با دوربین دیجیتال ثبت شده است، تاکید کرد: چون احساس می‌کنم رنگ مزاحمتی برای مخاطب ایجاد می‌کند، هدفم از عکاسی سیاه و سفید این است که مخاطب به واسطه رنگ از موضوع اصلی یعنی درختان و کوه‌ها دور نشود.

این عکاس فرانسوی با اشاره به اینکه ۲۵ سال از وقت خود را صرف عکاسی در شب کرده‌است، گفت: موضوع مدنظر در ذهنم با چند فریم تمام نمی‌شود و به همین دلیل ۲۵ سال از وقتم را روی عکاسی در شب گذاشتم. همچنین در مقطعی نیز وقتم را روی عکاسی از شهرها در گذر زمان گذاشتم تا بتوانم تغییر و تحول شهرها را نشان بدهم.

سکارولی، نور را موضوع اصلی نمایشگاه عکس «میان سرگردانی و جاودانگی» دانست و توضیح داد: اصطلاح نوشتن با نور در عکاسی، در این مجموعه به خوبی قابل مشاهده است؛ در این نمایشگاه سه تابلوی عکس از درخت در شب دارم که برای ثبت آنها دیافراگم دوربین را باز و با پروژکتور مدت ۸ دقیقه نورپرازی کردم تا بتوانم عکس خوبی را ثبت کنم.

آلن سکارولی در سال ۱۹۴۵ در مراکش به دنیا آمد، او همواره در کنار مدیترانه زندگی کرده و به کار مشغول بوده است. آلن سکارولی تاکنون نمایشگاه‌های بسیاری در شهرهای مختلف فرانسه و هم‌چنین سوئیس، بلژیک، یونان و.. برگزار کرده است.

نمایشگاه «میان سرگردانی و جاودانگی» که در فاصله سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵ عکاسی شده، از سوی سفارت فرانسه با همکاری خانه هنرمندان ایران برپا شده است و تا ۹ آذر در گالری تابستان خانه هنرمندان ایران میزبان علاقه‌مندان است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید