هفتادمین شماره «سینما و ادبیات» با پرونده سینمای فرانسه چاپ شد

    کد خبر :430778

شماره جدید مجله «سینما و ادبیات» با پرونده‌ای درباره سینمای فرانسه و یکی از کارگردانان مهم آن یعنی روبر برسون منتشر شده و روی پیشخوان آمد.

به گزارش مهر، هفتادمین شماره ماهنامه «سینما و ادبیات» ویژه آبان و آذر 97 به تازگی منتشر شده و روی پیشخوان مطبوعات آمده است.

سینمای جهان، سینمای ایران، شعر و داستان، نقد و بررسی و نقد کتاب فصل‌های تشکیل‌دهنده این مجله هستند که به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم می‌شوند.

یکی از پرونده‌های اصلی این شماره، روبر برسون و سینمای اوست. جهان شخصی این فیلمساز و سبک درونی‌اش که باعث الهام‌گیری بسیاری از کارگردانان پس از او بوده، از جمله مسائلی است که در مطلب مورد نظر به آن پرداخته شده است.

مساله چالشی «مدیریت سینمایی» هم موضوعی است که در بخش «سینمای ایران» این شماره از مجله مذکور، مورد بررسی قرار گرفته است. در این زمینه گفت و شنودهای علیرضا رئیسیان، بهروز افخمی، علیرضا رضاداد و جواد طوسی در قالب یک میزگرد، منتشر شده است. این افراد در مطالب خود درباره مسائلی که باعث عدم شکل‌گیری مدیریت قدرتمند سینمایی می‌شود، پرداخته‌اند. دهه شصت و رقابتی که در آن برهه در سینمای ایران وجود داشت، از جمله فرازهایی است که این کارشناسان به آن پرداخته‌اند.

در بخش ادبی این شماره از مجله «سینما و ادبیات» موضوع «نانوشتن و نانوشته‌ها» مورد بررسی قرار گرفته است. این پرونده هم با میزگردی که با حضور محمدرضا گودرزی، لیلا صادقی، پیمان هوشمندزاده و منیرالدین بیروتی برگزار شده، همراه است و پس از آن هم آثار احمد اخوت، شاپور بهیان، ابوتراب خسروی، ابراهیم دمشناس، فرشته مولوی، حافظ خیاوی و … از منظر نوشته‌ها و نانوشته‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

ترومن کاپوتی نویسنده شناخته‌شده آمریکایی هم موضوع بخش فیوژن شماره هفتادم مجله مورد اشاره است که در آن درباره کاپوتی و اقتباس سینمایی ریچارد بروکس از داستان «در کمال خونسری»اش مطالبی آورده شده و همچنین درام زندگی‌نامه‌ای این شخصیت که بنت میلر آن را نوشته مورد بررسی قرار گرفته شده است. هارولد پینتر هم دیگر شخصیت آمریکایی است که در این شماره از مجله «سینما و ادبیات» مورد بررسی قرار گرفته است. بررسی این شخصیت و آثارش در بخش «هنر و سیاست» این مجله چاپ شده است.

بررسی شعر و نثر نیما یوشیج مساله‌ای است که در گفتگو با شاپور جورکش به آن پرداخته و در بخش نقد هنر این مجله چاپ شده است. این شماره پرونده کوچکی درباره نیما یوشیج و خوانش آثارش دارد که در این گفتگو و یادداشتی از محسن نوری‌چپی خلاصه می‌شود.

پرونده بعدی این مجله درباره داستایوفسکی و داستان‌نویسی‌اش است. در بخش هیروگلیف هم، نظریه آشوب در ادبیات خلاقه بررسی شده است. همچنین در بخش فیلم‌ها و احساس‌ها، سینمای نوین ترکیه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. در این بخش گفتگو با زکی دمیر کوبوز سینماگر این کشور چاپ شده است.

علاوه بر این مطالب، اشعار و داستان‌های کوتاه مختلفی چاپ شده که بین پرونده‌ها و بخش‌های مختلف به چاپ رسیده‌اند.

این مجله با 240 صفحه و قیمت 12 هزار تومان منتشر شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید