هشدار آمریکا به ترکیه: اگر از روسیه اس-۴۰۰ بخرید، به شما F-۳۵ نمی‌فروشیم

    کد خبر :430763

وزارت دفاع آمریکا طی گزارشی به کنگره این کشور هشدار داد اگر ترکیه از قرارداد خرید سامانه‌های پدافند موشکی روسی دست نکشد، از برنامه فروش جنگنده‌های F-۳۵ به این کشور کنار گذاشته می‌شود.

به گزارش فارس، وزارت دفاع آمریکا به ترکیه هشدار داد که اگر قرارداد خرید سامانه‌های پدافند موشکی S-۴۰۰ از روسیه را ادامه دهد، از برنامه مشترک جنگنده‌های F-۳۵ کنار گذاشته می‌شود.

پنتاگون طی گزارش ۱۲ صفحه‌ای به کنگره آمریکا برای ارزیابی تداوم فروش جنگنده‌های F-۳۵ به این کشور، خطرات تصمیم ترکیه برای خرید سامانه‌های پدافندی روسی و همچنین تداوم حضور این کشور در برنامه مشترک این جنگنده‌های پیشرفته را ارزیابی کرده است.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» که به نسخه‌ای از این گزارش دست پیدا کرده، وزارت دفاع آمریکا با اشاره به «موقعیت ژئواستراتژیک منحصر به فرد» ترکیه در منطقه غرب آسیا و اروپا، آنکارا را شریک نظامی پربار برای واشنگتن دانسته است.

پنتاگون با اذعان به نقش مؤثر ترکیه در شکست گروه تروریستی داعش در شمال سوریه، می‌گوید: «ترکیه یک متحد حیاتی در ناتو است که دومین ارتش بزرگ در این سازمان را دارد و همچنین تمایل دارد از قوی نظامی خود برای پیشبرد منافع ناتو استفاده کند».

این گزارش تاکید می‌کند که ترکیه متعهد است تا همانطور که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا خواسته، ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی را تا سال ۲۰۲۴ برای امور نظامی و دفاعی ناتو هزینه کند.

وزارت دفاع آمریکا، اما معتقد است: «اگر آن‌ها (ترکیه) به خرید سامانه‌های S-۴۰۰ ادامه دهند، تداوم مشارکت ترکیه به عنوان یکی از هشت کشور عضو برنامه مشترک F-۳۵ مورد بازنگری قرار می‌گیرد».

در ادامه این گزارش آمده است: «دولت آمریکا این موضوع را برای دولت ترکیه شفاف‌سازی کرده که خرید سامانه‌های S-۴۰۰، عواقب منفی غیرقابل اجتنابی برای روابط دوجانبه ترکیه-آمریکا و همچنین نقش ترکیه در ناتو دارد».

یکی از عواقب احتمالی که پنتاگون درباره آن هشدار داده، تحریم‌هایی است که قرارداد‌های تسلیحاتی آتی ترکیه با آمریکا را نیز در خطر قرار می‌دهد.

کنگره آمریکا در تاریخ دوم مرداد و در ادامه بررسی‌های دقیقه نودی خود درباره بودجه دفاعی سال ۲۰۱۹ فروش اف-۳۵ به ترکیه را متوقف و آن را به ارائه گزارش پنتاگون درباره روابط دو کشور منوط کرد.

تحلیلگران می‌گویند یکی از دلایل تصمیم کنگره آمریکا برای ملزم کردن پنتاگون به تدوین این گزارش، نگرانی فزاینده مقامات نظامی و دفاعی واشنگتن از نهایی شدن قرارداد فروش سامانه‌های پدافند روسی به ترکیه بود و اینکه مسکو می‌تواند با استفاده از S-۴۰۰ نقاط ضعف جنگنده نسل جدید آمریکایی‌ها را بیابد.

«اِلن لورد» مسئول خرید تسلیحاتی وزارت دفاع آمریکا پیشتر در مصاحبه‌ای به رویترز گفت: «تصمیم ترکیه برای خرید سامانه‌های اس-۴۰۰ شدیدا مشکل‌زا بوده و مقامات آمریکایی متعدد درباره این مسئله با آنکارا صحبت کرده بودند، اما هیچ نشانه‌ای از تغییر نظر ترکیه برای نخریدن سامانه‌های روسی دیده نشد».

ترکیه طی قراردادی به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار، ۱۰۰ فروند جنگنده F-۳۵ از شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین» خریداری کرده است. این کشور هم‌اکنون مبلغ ۹۰۰ میلیون دلار را به آمریکا پیش پرداخت کرده است و در تاریخ ۱ تیر، دو فروند از این جنگنده‌ها را طی مراسمی نمادین در پایگاه هوایی «فورت وورث» در تگزاس تحویل گرفت.

حدود دو ماه قبل، یک هیأت از کنگره آمریکا با سفر به آنکارا، به ترکیه پیشنهاد داد که اگر سامانه‌های S-۴۰۰ را از روسیه خریداری نکند، آنگاه می‌تواند جنگنده‌های F-۳۵ که پول آن‌ها را نیز پرداخت کرده، تحویل بگیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید