سعد حریری درباره تشکیل دولت لبنان: موضع من تغییرناپذیر است

    کد خبر :430731

«سعد الحریری» نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه لبنان ضمن مخالفت دوباره با مطالبه شش نماینده سنی مستقل خارج از چارچوب حزبی او در داشتن یک وزیر در کابینه گفت: موضعم هرگز تغییر نمی‌کند و فریاد‌های سیاسی به هیچ جا نخواهد رسید.

به گزارش ایرنا، الحریری این سخنان را در نشستی با اعضای فراکسیون «المستقبل» در پارلمان لبنان و نمایندگان و فعالان حزبش عنوان و تاکید کرد که همچنان بر موضع سیاسی خود درباره مساله تشکیل دولت در لبنان باقی است.
نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه لبنان خاطرنشان کرد: همه ما در کشور به عنوان شهروندان لبنان زندگی می‌کنیم، کشورمان به همه فرزندان خود نیاز دارد تا بتواند به سمت فردایی بهتر حرکت و پیشرفت کند، اما آنچه که اکنون مطرح می‌شود، نه به نفع کشور است و نه به نفع لبنانی هاست.
بعد از آنکه سعد الحریری سوم خردادماه امسال با کسب حمایت اکثریت پارلمان از سوی رئیس جمهوری لبنان به عنوان نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه معرفی شد، وی به دلیل اختلاف گروه‌های لبنانی به ویژه سهم خواهی دو متحد مسیحی و دروزی خود بر سر سهمیه‌ها و ترکیب کابینه، هنوز نتوانسته این ماموریت را به سرانجام برساند.
آخرین اختلاف در مسیر تشکیل دولت، درباره سهمیه وزیران سنی در کابینه است. ۶ نماینده سنی که خود را «سنی‌های مستقل» می‌خوانند و از منتقدان سیاسی الحریری محسوب می‌شوند خواهان اعطای یک کرسی وزارتی به خود هستند؛ خواسته‌ای که الحریری با آن مخالفت کرده است.
از آنجایی که جریان المستقبل به رهبری الحریری بر خلاف دوره‌های گذشته پارلمان، نتوانسته اکثریت ۲۷ کرسی نمایندگان سنی در پارلمان لبنان را کسب کند، برخی معتقدند نباید سهمیه همه وزیران سنی به طور کامل به این جریان اختصاص یابد و بنابر نتایج انتخابات، آن ده نماینده‌ای که خارج از چارچوب حزبی المستقبل به مجلس رسیده اند هم حق دارند تا در کابینه وزیر داشته باشند.

**نمایندگان سنی مستقل: همچنان بر حق خود تاکید داریم
از سوی دیگر، ۶ نماینده سنی که در رسانه‌های لبنانی از آن‌ها به عنوان سنی‌های ۸ مارسی یاد می‌شود، با حضور در خانه «عمر کرامی» نخست وزیر فقید لبنان و پدر «فیصل کرامی» یکی از اعضای فراکسیون سنی‌های مستقل، بار دیگر بر مطالبه خود تاکید کردند.
«عبدالرحیم مراد»، «جهاد الصمد»، «الولید سکریه»، «عدنان طرابلسی»، «قاسم هاشم» و فیصل کرامی یادآور شدند که اختلاف ما با سعد الحریری رئیس جریان المستقبل نیست بلکه با الحریری نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه است.
در بیانیه پایانی این دیدار آمده است: ما از نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه یک مطالبه داریم و در رسانه‌ها اعلام کردیم، ولی الحریری حتی حاضر نیست که یک دیدار با ما داشته باشد و توپ را به زمین رئیس جمهوری انداخت که «میشل عون» رئیس جمهوری هم با تفویض اختیار به «جبران باسیل» وزیر خارجه و رئیس حزب «جریان ملی آزاد» (حزب نزدیک به او) به دنبال راه حلی است و سهم یک وزیر سنی را که از الحریری گرفته بود به او بازگرداند تا مشکل حل شود، اما نخست وزیر اقدامی نمی‌کند.
نمایندگان سنی ضمن تاکید بر مطالبه خود و تاکید بر عدم کوتاه آمدن از حق مردمی که به آن‌ها رای داده اند، نیت صادق خود را خطاب به مردم لبنان ابراز کردند و درباره خطرات به تاخیر انداختن تشکیل دولت توسط الحریری به دلیل نادیده گرفتن مطالبه آن‌ها و حتی پذیرفتن دیدار با نمایندگان بخشی از جامعه، هشدار دادند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید