استیضاح برای ظریف فرصت است یا تهدید؟

  • سیاسی
  • جمعه ۹ آذر ۱۳۹۷ ۱۲:۰۳
    کد خبر :430539

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی درباره جو مجلس در برابر استیضاح ظریف گفت: آنچه درباره این استیضاح مطرح می‌شود جوی‌ است که مربوط به تعداد محدودی از نمایندگان می‌شود و از سوی یک طیف سیاسی مطرح شده است. باید منتظر باشیم بینیم با ارجاع به کمیسیون مباحث چگونه پیش می‌رود.

«بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند. من نمی‌خواهم این پولشویی را به جایی نسبت دهم؛ اما جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها و صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند.» همین چند جمله ظریف کافی بود تا توپخانه مخالفان علیه او به راه بیفتد.

هرچند آنچه از زبان ظریف بیان شد چیزی نبود که برای اولین بار گفته شده باشد اما گویا شمشیر مخالفان تنها برای ظریف است که از غلاف بیرون می‌آید آن هم برای آنکه دیگر وزیر نباشد. همین یک هدف برای کلید زدن طرح استیضاح کفایت می‌کند. استیضاحی که حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر می‌گوید تقدیم به هیات رئیسه شده است و باید در کمیسیون مورد بحث قرار گیرد.

استیضاح ریشه در اختلافات سیاسی

علی نجفی خشرودی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم درباره علت طرح این استیضاح به خبرآنلاین گفت: هرچند فکر می کنم این استیضاح شتاب‌زده و با اهداف سیاسی مطرح شده است اما به هر صورت این حق نمایندگان است که سوال بپرسند و تذکر بدهند و یا وزیری را استیضاح کنند.

او ادامه داد: همانطور که پیش از این گفته‌ام اظهارات ظریف را باید یک فرصت در جهت مبارزه با فساد تلقی کرد و نه یک تهدید. وقتی چنین مباحثی مطرح می‌شود باید اطلاعات تکمیلی گرفته شود تا ابعاد ماجرا مشخص و زمینه‌ای برای مقابل چنین موضوعاتی فراهم شود.

نجفی درباره جو مجلس در برابر این استیضاح گفت: آنچه درباره این استیضاح مطرح می‌شود جوی‌ است که مربوط به تعداد محدودی از نمایندگان می‌شود و از سوی یک طیف سیاسی مطرح شده است. باید منتظر باشیم بینیم با ارجاع به کمیسیون مباحث چگونه پیش می‌رود.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا این استیضاح را نتیجه اختلافات سیاسی می‌داند گفت: همانطور که گفتم این استیضاح ناشی از اختلافات سیاسی است اما به عنوان یک دیپلمات باید بگویم عرصه سیاست خارجی عرصه اختلافات جناحی نیست بلکه یک عرصه ملی است و باید یک وحدت ملی در پس آن وجود داشته باشد تا تیم وزارت خارجه با استحکام بیشتری به کار خود ادامه بدهند.

او در پاسخ به این سوال که منتقدان می‌گفتند چرا ظریف اینچنین درباره پولشویی صحبت کرد درصورت استیضاح این مباحث باید با جزئیات بیشتر از تریبون مجلس مطرح شود گفت: دقیقا این همان موضوعی است که من می‌گویم برای آقای ظریف یک فرصت است نه تهدید. وزیر امورخارجه می‌تواند مواضع خود را به صورت شفاف به مردم بگوید.

ظریف اسم بگوید ما صرف نظر می‌کنیم

هیاهوی زیادی به دنبال طرح استیضاح ظریف به پا شد اما واقعیت آن است که با وجود همه تلاش‌هایی که طیف منتقد دولت برای به نتیجه رساندن اهداف خود دارند اما نمی‌توان افق روشنی برای این استیضاح تصور کرد؛ حتی نمایندگانی که آتش تندی در این ماجرا دارند، خودشان هم می‌دانند که بعید است این طرح بتواند مانع از ادامه کار ظریف شود.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی که متولی جمع‌آوری امضا برای استیضاح ظریف است در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید این استیضاح به سرانجام برسد گفت: اولا ما سوالمان از ظریف این نیست که چرا بحث پول‌شویی را مطرح کردید. اتفاقا می‌گوییم کار خوبی کردید که گفتید اما می‌گوییم شما که گفتید مخالفان در مخالفتشان با لایحه پولشویی منفعت دارند، اسم ببرید و بگویید منظورتان کدام مخالفان هستند. به هر حال من هم عضوی از مخالفان هستم و معتقدم این بحث یک تهمت است. همین امروز هم آقای ظریف اسامی را بگوید، ما از استیضاح صرف نظر می‌کنیم. بنابراین ما هم وجدان داریم و فقط به دنبال شفافیت هستیم.

او ادامه درباره نگاه مجلس به این استیضاح گفت: من توجهی به نظر مجلس ندارم همینکه بتوانم تعدادی امضا جمع کنم که کار را ادامه دهم کفایت می‌کند.

ظریف برای توضیح به مجلس می رود

حشمت الله فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی در حاشیه جلسه علنی روز چهارشنبه به میان خبرنگاران آمد و درباره استیضاح وزیر امورخارجه گفت: کمیسیون امنیت ملی بررسی استیضاح آقای ظریف را در دستور جلسه یکشنبه آینده قرار داده است اعتقاد داریم استیضاح به معنای روشن شدن مطالب است لذا این جلسه، جلسه‌ای کارشناسی محسوب می‌شود.

او ادامه داد: تلاش بر این است که این موضوع به گونه‌ای مورد پیگیری قرار بگیرد که نتیجه آن بر اساس منافع ملی و شفاف‌سازی و رفع مشکل باشد. تلاش کمیسیون بر آن است که بی‌طرفانه موضوع را پیگیری کنند.

فلاحت‌پیشه در توضیح روند بررسی استیضاح وزیر امور خارجه تصریح کرد: طبق آیین‌نامه کمیسیون امنیت ملی یک هفته زمان برای دعوت از وزیر دارد به همین دلیل ما بلافاصله برای هماهنگی با آقای ظریف یکشنبه را برای بررسی استیضاح در کمیسیون امنیت تعیین کردیم که آقایان متقاضی استیضاح هم هستند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: البته برخی از سوال‌های مرتبط مثل موضوع پولشویی را هم در دستور گذاشتیم. بعد از آن کمیسیون نظرش را به صحن علنی ارائه می‌دهد.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: بنده مخالف استیضاح هستم اما با این وجود جلسه کمیسیون را بی‌طرفانه مدیریت می‌کنیم و نظرات را خواهیم شنید.

فلاحت پیشه گفت: سعی خواهیم کرد که نه تنها توان چانه‌زنی و سیاست خارجی کشور تضعیف نشود که شفاف‌سازی در امور مختلف کشور نیز صورت گیرد. انتظارمان این است که به این موضوع به عنوان نوسانی در سیاست خارجه کشور نگاه نشود.

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: خیلی از وزرای دیگر هم در مرحله‌ی استیضاح در کمیسیون‌های دیگر پیش رفته‌اند که حتی نتایج خوبی هم گرفته‌اند. آقای ظریف هم پذیرفتند که برای یکبار موضوع را توضیح دهند از این رو نتیجه در راستای منافع ملی کشور است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید