اطمینان می‌دهم تعداد فیلم‌های قابل اکران بیشتر باشد

    کد خبر :43040

دبیر جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان از برگزاری یک مراسم بزرگداشت و نکوداشت برای چند هنرمند این حوزه و همچنین عباس کیارستمی همزمان با نخستین سالگرد درگذشت این‌ فیلمساز خبر داد و اطمینان داد که فیلم‌های قابل اکران حوزه‌ی سینمای کودک و نوجوان در این دوره بیشتر باشد.

به گزارش ایسنا، علیرضا رضاداد 3 تیرماه در نشست رسانه‌ای سی‌امین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان که‌ در موزه سینما برگزار شد، بیان‌ کرد: همان‌طور که می‌دانید، جشنواره سی‌ام با وقفه‌ای برگزار خواهد شد چون انعقاد موافقت فی مابین فارابی و شهرداری اصفهان کمی طولانی شد و فرصت کافی برای برگزاری جشنواره نبود. البته بهمن ماه قصد داشتیم این کار را انجام دهیم که به زمان نمایش برگزیده آثار فجر رسیدیم و امکانش میسر نشد.

او افزود: ضمن اینکه براساس موافقت‌نامه پنج ساله برای جشنواره متوجه شدیم به دلیل همزمانی با محرم و صفر در مهر ماه نمی‌شود جشنواره را برگزار کرد چون این جشنواره با ایام عزا تناسب ندارد، به همین دلیل زمان دیگری را در نظر گرفتیم و فکرکردیم اگر این جشنواره بتواند به رونق اکران تابستان هم‌کمک کند اتفاق خوبی رخ خواهد داد.

رضاداد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از معضلات سینمای کودک و نوحوان‌ کم‌رونقی این فیلمهاست ولی امیدواریم این تغییر زمان به نتیجه خوبی برسد.

وی اضافه کرد: مطلب دیگری که در بررسی‌ها به آن رسیدیم تفکیک یا عدم تفکیک جشنواره بود و پیش‌بینی شده بود این دوره با تمرکز کودک برگزار شود. این موضوع را در جلسات شورای سیاستگذاری بررسی کردیم و تجربه برگزاری مستقل همدان هم بررسی شد. در نهایت جمع بندی به این رسید که باکس فیلم‌های کودک و نوجوان و نیز داوری آنها تفکیک شود تا به رویکرد اصلی برسیم. در این راستا نمایش‌های کودکان را در سانس مستقلی پیش بینی کردیم.

به گفته دبیر این جشنواره نکته دیگر جمع‌بندی شده درباره استقلال بخش انیمیشن بود که رضاداد در این‌ باره گفت: اگر بتوانیم این بخش را تقویت کنیم اتفاق خوبی در این حوزه و نیز سینمای کودک رخ می‌دهد. ظرفیت انیمیشن ما برای دستیابی به بازار جهانی بیشتر از سینمای زنده است و یکی از رویکردها این بود که این استقلال اتفاق بیفتد.

او همچنین بیان کرد: سالهای گذشته در جشنواره طرحهایی ارائه می‌شد که امسال این بخش را متکی کردیم به فیلمنامه‌های کامل و الان حجم قابل توجهی فیلمنامه نوشته شده است در حالی که قبلاً در حد همان طرح باقی می‌ماند و به فیلمنامه تبدیل نمی‌شد. به همین دلیل خوشحالیم که این بخش امسال جدی‌تر مورد توجه قرار گرفته است.

این مدیر فرهنگی در ادامه توجه به رویکرد سینمای کودک و نوجوان برای کودکان و نوجوانان نه درباره آن‌ها را نکته مهم دیگر جشنواره امسال دانست و گفت: تلاش کردیم‌ لزوم توجه به این سینما بیشتر یادآوری شود و این‌ مسئله در هیات انتخاب هم به دقت دنبال شد.

رضاداد همچنین در بخش دیگری از این نشست به ارائه‌ی آماری از تعداد آثار متقاضی و پذیرفته شده پرداخت و اظهار کرد: در حوزه نمایش خانگی و تلویزیون محدودیت برای نمایش کارهای داستانی‌ نداریم ‌و به نظرم این حوزه قدری نیازمند تقویت است. چون به نظر می‌رسد وضعیت سینمای داستانی در این‌ حوزه کودک کمی نگران کننده باشد.

وی‌ با اشاره به تقاضای حدود ۳۲۷ اثر در بخش بین الملل و انتخاب ۱۲ فیلم غیرایرانی بلند گفت: مجموعه ۳۳۲ فیلمنامه کامل ارائه شد که ۱۳ تا اقتباسی بود و در این بخش ضعف داریم‌ چون ظرفیت بالایی وجود دارد.

رضاداد ادامه‌داد: امسال دو آیین بزرگداشت و نکوداشت داریم که در کاتالوگ جشنواره برای دنیا فنی زاده و توران میرهادی یادداشت‌هایی منتشر می‌شود و در حوزه سینمای نوجوان از رسول صدرعاملی تقدیر می‌شود. فیلم مربوط به این بخش را آقای توکلی می‌سازد و مرضیه محبوب هم یکی دیگر از هنرمندانی است که مورد تقدیر قرار می‌گیرد و فیلم مربوط به ایشان را هم خانم مرضیه برومند آماده می‌کند.
او افزود: همزمان با ۱۴ تیرماه‌ نکوداشتی برای عباس کیارستمی برگزار می‌کنیم و همچنین برای حقی که علی معلم بر سینمای کودک دارد و جزو برگزار کنندگان اصلی این جشنواره بودند هم نکوداشت برگزار خواهد شد.

دبیر جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان همچنین گفت: در سالهای آتی رفتار سازمان دهی شده دانش آموزان را برای آمدن و دیدن فیلمها نخواهیم‌ داشت تا الگوی تماشا با خانواده و هر نفر سه بلیت را برقرار کنیم. در این راستا باشگاه مخاطبان با هشت هزار نفر عضو شروع به کار کرد که پس از غربالگری چهار هزار نفر الان عضویت دارند. با این روند هم هزینه تبلیغات کاهش می‌یابد و هم فرآیند اطلاع رسانی بهتر به نتیجه می‌رسد.
او با اشاره به حضور ۳۰ داور در بخش کودک و ۳۶ داور ‌در بخش نوجوان فیلمهای ایرانی از برگزاری دو کارگاه فیلمنامه نویسی، دو کارگاه فیلمسازی و ۶ کارگاه انیمیشن هم خبر داد.

دبیر جشنواره سی‌ام فیلم‌های کودکان و نوجوانان در پاسخ به سوالی درباره اکران فیلم‌های این حوزه و اختصاص یک گروه سینمایی به آن هم توضیح داد: این مسئله باید در شورای صنفی دنبال شود ولی آنجا هنوز به نتیجه نرسیده به همین دلیل دنبال راهکارهای دیگری هم باید باشیم که به عنوان مثال مذاکراتی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام شده است. ضمن اینکه رییس سازمان سینمایی هم در این باره نکاتی را مدنظر دارد.

رضاداد افزود: البته تعداد فیلم‌هایی که قابل قبول باشند معمولا برای اکران عمومی کافی نبوده ولی امسال اطمینان می‌دهم که تعداد این فیلم‌ها برای اکران عمومی بیشتر است و اگر آن‌ نهاد اکران برقرار شود توفیقی به دست می‌آید. الیته سهم‌ جشنواره در حل این مسئله این است که روی فیلم هایی برای مخاطب و نیز آثار پرمخاطب تمرکز کند.

او درباره درباره تمدید پنج‌ساله جشنواره و اختلاف نظرهایی که به نظر رسید در اصفهان وجود دارد نیز گفت: ما اگر بتوانیم جشنواره را در مصوبات هیات دولت قرار دهیم این مسائل برطرف می‌شود. هر استانی ملاحظاتی دارد و در واقع گاهی با ملاحظات مالی یا شهری ممکن است روبرو باشند. اگر رویدادها برای برگزاری در یک استان در مراجع بالاتر تثبیت نشوند ممکن است با این مسائل مواجه شویم.

دبیر جشنواره‌ی فیلم کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: البته طی کردن مسیر بالادستی کمی سخت است به همین دلیل خیلی وقت‌ها مسئولان تلاش می‌کنند با توافق‌نامه‌هایی ماجرا را حل کنند. بنابراین به نظر می‌رسد یک ‌سند بالادستی باید برای این کار تنظیم شود و من در سال‌هایی که درگیر این جشنواره بوده‌ام، شاهد بوده‌ام که هیچ گاه اصفهان نخواسته جشنواره را برگزار نکند چون به هرحال تصمیمات در ارشاد گرفته می‌شود ولی میزان حمایت و تامین منابع مالی‌اش متفاوت بوده است به همین دلیل گاهی تصمیم گرفته شده به جای بد برگزار شدن در اصفهان به شهری دیگر ‌منتقل شود.

در نشست جشنواره‌ی فیلم کودک و نوجوان، سید احد میکاییل‌زاده مدیر روابط عمومی جشنواره‌ی فیلم کودک نیز رضاداد را همراهی می‌کرد.

جشنواره‌ی کودک و نوجوان اصفهان از 9 تا 16 تیر ماه در اصفهان برگزار می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید