۲۰۰ هزار تومان یارانه جبرانی به چه کار آید؟

    کد خبر :430326

رشد ۲ تا ۳ برابری قیمت اقلام ضروری مردم از مواد غذایی گرفته تا مایحتاج روزمره زندگی، قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داده که قطعاً با ۲۰۰ هزار تومان یارانه جبران نخواهد شد.

به گزارش تسنیم، سقوط ارزش ریال و به‌دنبال آن سقوط قدرت خرید دستمزد، هنگامی کلید خورد که قیمت ارز بی‌محابا افزایش یافت. در این معادله نابرابر، مزدبگیران بیش از دیگران متضرر شدند. آنها نه دلار و طلا داشتند که قیمتش بالا برود و نه صاحب ملک و املاک و مغازه بودند که بتوانند نرخ اجاره‌بها را بالا ببرند؛ فقط یک دستمزد ثابت داشتند که قدرت خریدِ آن روز به روز آب رفت و آنچه اتفاق افتاد، این بود که سفره‌های خالی خالی‌تر شدند.

روند 10ماهه افزایش هزینه سبد خوراکی خانوار کارگری نشان می‌دهد که فاصله مجموع حداقل دستمزد تا هزینه ماهیانه معیشت خانوار به 3.5 میلیون تومان رسیده است.

میزان سرانه مصرف 14 قلم ماده غذایی و ضروری خانوار کارگری که مبنای محاسبات مزدی قرار دارد، حاکی از آن است که هزینه سرانه مصرف روزانه سبد غذایی از حدود 6870 تومان در دی‌ماه سال گذشته با گذشت حدود 10 ماه در آبان ماه سال جاری به 11 هزار و 885 تومان رسیده است.

بر اساس این گزارش، هزینه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های یک روز خانوار در آبان ماه امسال نسبت به دی ماه سال گذشته 73.01 درصد رشد داشته است؛ با توجه به اینکه بر اساس محاسبات مزدی سال گذشته هزینه ماهیانه سبد معیشت خانوار کارگری در سال 96 معادل 2 میلیون و 650 هزار تومان بود، اکنون طبق محاسبات صورت‌گرفته، صرفاً با شرط رساندن سطح معیشت خانوار به سال 96، هزینه معیشت خانوار 2 میلیون و 311هزار و 600 تومان افزایش پیدا کرده است.

به این ترتیب هزینه سبد معیشت خانوار که در سال گذشته 2 میلیون و 650 هزار تومان بوده است، بر اساس محاسبات منتهی به اواسط آبان‌ماه سال جاری، به 4 میلیون و 961 هزار و 602 تومان افزایش پیدا کرده است.

موضوع گرانی‌ها را بهانه‌ای برای نشستن پای درددل مردم قرار دادیم. عقب‌ماندگی مزد از خرج و مخارج حرف مشترک تمام مردم جامعه بود. گزارش از میان کارگران، خانواده کارگران، کارمندان، مشاغل آزاد و دولتی و سایر مشاغل تهیه شد.

یکی از شهروندان که مرد مسنی بود و در حال خرید میوه از بازار میوه و تره‌بار شهرداری بود در واکنش به سؤال ما درباره گرانی و تأمین مخارج گفت: گرانی چند وقت اخیر آسایش و آرامش را از مردم گرفته. تمام حرف‌های مسئولان قبل از انتخابات شعار بود. مردم از عملکرد دولت نارضایتی دارند. چرا همه چیز به گرانی دلار گره خورده است؟ مگر میوه و برنج و حبوبات هم ربطی به دلار دارد؟

وی ادامه داد: اگر در سال گذشته با 50 هزار تومان می‌توانستیم چند قلم کالا خریداری کنیم و به خانه ببریم، امسال با 50 هزار تومان کمترین خوراکی را می‌توانیم تهیه کنیم. قیمت مواد بهداشتی مانند دستمال کاغذی و شوینده‌ها به‌قدری افزایش پیدا کرد که در برخی از خانه‌ها حذف شده است و یا به‌سختی تهیه می‌شود.

این مرد مسن که خود را بازنشسته یک شرکت خصوصی معرفی کرد گفت: جوانان که از ازدواج فراری بودند، در حال حاضر با مشاهده چنین شرایطی دیگر حاضر به ازدواج نیستند. آن دسته از جوانانی هم که ازدواج کرده‌اند، رغبتی به بچه‌دار شدن ندارند. یک جوان با حقوق 1.5میلیون تومانی نهایت 2میلیون تومانی چگونه می‌تواند از پس هزینه‌های یک خانواده با داشتن بچه بربیاید به همین دلیل از فرزندآوری امتناع می‌کنند.

خانم دیگری که در تره‌بار مشغول مشاهده اجناس و خواندن قیمت‌ها بود در واکنش به این سؤال درباره افزایش قیمت‌ها گفت: تنها خرید امروز من 3عدد نارنگی و 4عدد لیموشیرین و 4 عدد گوجه‌فرنگی بود. حقوقم کفاف این را نمی‌دهد که مانند گذشته با فراغ‌بال خرید کنم. قیمت‌ها به‌قدری بالا رفته است که وقتی می‌خواهم خرید بروم استرس می‌گیرم. دولت فکر نکند که با پرداخت 200 هزار تومان دیگر مدیون مردم نیست. 200 هزار تومان پول 2کیلو گوشت و چند قلم میوه است، هرچند که این 200 هزار تومان هم به همه مردم داده نشده است، به کارمندان دولت دادند که نسبت به سایر اقشار شرایط بهتری دارند. این گلایه ما را به گوش دولت برسانید. همسر من بازنشسته تأمین اجتماعی است و شغلش آزاد بوده است که با بیمه خویش‌فرمایی بازنشسته شده است. اما برای ما حمایتی از سوی دولت در قالب 200 هزار تومان واریز نشده است.

وی ادامه می‌دهد: همسرم کارگر ساختمانی است، با توجه به اینکه در اکثر سال بیکار هست و درآمدی نداریم، مدت زیادی است که خرید گوشت مرغ و گوشت گوسفند از لیست غذایی ما حذف شده است. توان خرید گوشت را ندارم. در بهترین شرایط؛ ماهیانه نزدیک به 1میلیون تومان درآمد داریم، حدود 500 هزار تومان از این مبلغ را باید هزینه اجاره‌بها کنیم، تنها 500 هزار تومان برایمان باقی می‌ماند که با این مبلغ نمی‌توانیم تمام مواد مورد نیاز زندگی را تهیه کنیم، به همین دلیل مجبور هستیم تعدادی از مواد غذایی را حذف کنیم.

این خانم جوان ادامه می‌دهد: کارگران ساختمانی بخش زیادی از سال بیکار هستند، اما دولت هیچ برنامه‌ای برای آنها ندارد. اکثر روزهای سال همسرم در خیابان‌های شهر به‌دنبال کار است اما…

این خانم می‌گوید: یک فرزند بیشتر ندارم، کلاس سوم ابتدایی است در یک مدرسه دولتی بسیار معمولی درس می‌خواند، اما اسم آن مدرسه دولتی است، هر روز به‌بهانه مختلف تقاضای پول دارند. هرروز اجناس گران می‌شود و حقوق هیچ فرقی نمی‌کند. در صورتی که یک روز همسرم کار هم داشته باشد، دستمزد روزانه‌اش بسیار کم است، در بهترین حالت درآمدش حدود 50 هزار تومان در یک روز است که دیگر 50 هزار تومان ارزش سال گذشته را ندارد و به‌قدری اجناس گران شده است که با خرید چند قلم کالا تمام می‌شود.

آقای دیگری که با ماشین مدل‌بالای خود کنار خیابان مشغول تماس با تلفن گران‌قیمت همراه خود است در پاسخ به سؤال درباره گرانی‌ها می‌گوید: اجناس چند برابر شده است. خداراشکر که ما توانایی تأمین امرار معاش خود را داریم، اما فشار اصلی برای قشر ضعیف جامعه است.

وی می‌گوید: استاد دانشگاه هستم. طبق گزارش مرکز آمار ایران بیش از 13میلیون جوان مجرد ایرانی، از سن مناسب ازدواج عبور کرده‌اند. یکی از دلایل اصلی این موضوع مسائل و مشکلات اقتصادی است. جوانان با توجه به حقوق پایینی که دارند حاضر به پذیرفتن مسئولیت نیستند، چرا که توانایی تأمین معاش و هزینه‌های زندگی را ندارند.

وی ادامه داد: متأسفانه نوسانات ارزی باعث گرانی تمام اجناس شده است. انگار که تمام زندگی و معیشت مردم به دلار ختم می‌شود. هر روزی که دلار افزایش می‌یابد، تمام اجناس مرتبط و غیرمرتبط گران می‌شوند. وظیفه دولت است که رفاه را فراهم کند. اختلاف طبقاتی در جامعه بسیار زیاد شده است و این موضوع آسیب‌های فراوانی را به‌دنبال دارد اما دولت بی‌تفاوت به این موضوع با تصمیمات غیرمنطقی باعث فقیرتر شدن قشر ضعیف می‌شود.

یک فروشنده عینک در پاسخ به این سؤال که چرا در شرایط کنونی بازار دلار و ارز برخی فروشندگان حتی اجناس داخلی را با قیمت چند برابر عرضه می‌کنند، گفت: در حقیقت نباید این‌گونه باشد اما در حوزه کاری ما تمامی قطعات عینک‌ از خارج کشور وارد می‌شود، به‌عنوان مثال بیشتر قطعات از کشور چین وارد می‌شود و نوسان قیمت ارز و دلار تأثیر به‌سزایی در بالا رفتن قیمت‌ها دارد.

وی ادامه می‌‌دهد: جنس‌ها بسیار گران شده است، شرمنده مشتری هستیم، اما واقعیت این است که خودمان هم بسیاری از اجناس را با قیمت بالاتر از قبل خریداری کرده‌ایم، اگر بخواهیم با قیمت قبلی بفروشیم خودمان ضرر می‌کنیم. دولت باید با برنامه‌ریزی به‌دنبال تقویت قدرت خرید مردم باشد.

شهروند دیگری اظهار داشت: اقتصاد کشور با اقتصاد مردم تضاد بسیاری دارد، 10درصد مردم قشر طبقه‌های 1 و 2 و 3 هستند، ولی 90 درصد مردم قشر طبقه‌های 7 و 8 و 9 هستند، باید گفت این 90 درصد پاسوز 10 درصد قشر مرفه شده‌اند. باید حداقل در زمان حال این اختلاف طبقاتی را از بین ببریم تا پیشرفت در اقتصاد به‌وجود آوریم.

وی اضافه کرد: در زمان حال که هر قیمتی با بهانه دلار افزایش یافته است حقوق بنده فقط برای یک عصرانه ساده کافیست. برخی از اجناس مانند گوجه‌فرنگی و زعفران ربطی به دلار خارجی ندارد.

*افزایش 87درصدی هزینه سبد خانوار

علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: به‌رغم تأکید و درخواست‌های متعدد مبنی بر تشکیل نشست‌های فوق‌العاده شورای عالی کار به‌منظور نتیجه‌گیری هرچه زودتر در خصوص کاهش فاصله دستمزد کارگران تا معیشت، اما هنوز خبری از برگزاری جلسه بعدی شورای عالی کار نیست؛ البته احتمال دارد طی دو هفته آینده این نشست برگزار شود.

عضو کارگری شورای عالی کار ادامه داد: با توجه به وقت‌کشی دولت عملاً کاهش فاصله دستمزد تا معیشت و جبران این عقب‌ماندگی در فاصله چندماهه تا پایان سال نیازمند چانه‌زنی‌های بیشتری است و این، آزمون سختی برای دولت به‌شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه «ناتوانی کارفرمایان در افزایش دستمزد نیروی کار»، استراتژی همیشگی دولت و کارفرمایان است، افزود: این بهانه به یک حربه تکراری تبدیل شده است؛ در حالی که سایر هزینه‌های کارفرمایی چندین برابر افزایش پیدا کرده است اما در برابر افزایش دستمزد که حق قانونی کارگران به‌ویژه در شرایط فعلی اقتصادی است، مقاومت می‌شود.

خدایی تأکید کرد: کارفرمایان متأسفانه به‌دلیل اینکه نمی‌توانند مطالبات خود را در بخش‌های مختلف از دولت دریافت کنند، در برابر افزایش دستمزد کارگران و جبران عقب‌ماندگی دستمزد تا معیشت، مقاومت می‌کنند که این موضوع مورد انتقاد شدید نمایندگان کارگری است.

وی با تأکید بر اینکه شعاری تحت عنوان این‌که کارفرمایان توان افزایش دستمزد کارگران و جبران معیشت این قشر از جامعه را ندارند، برای نمایندگان کارگری قابل قبول نیست، تصریح کرد: نباید فراموش کنیم که دستمزد یکی از مؤلفه‌های کلیدی تولید است و چه از بعد انسانی و چه از بعد صنعتی باید به این مؤلفه توجه ویژه صورت گیرد.

*رسوخ تورم 40 تا 100 درصد بر سر سفره‌های مردم

مرکز آمار ایران در حالی تورم نقطه‌ای آبان ماه سال جاری در مقایسه با آبان سال گذشته را 34.9 درصد اعلام کرد که متوسط تورم در اقلام خوراکی و آشامیدنی در آبان ماه امسال به 48 درصد افزایش یافته است. بررسی جدول تورم نقطه‌ای اقلام خوراکی و آشامیدنی در گزارش مرکز آمار ایران حاکی است، افزایش قیمت انواع گوشت بالای 50 درصد، ماهی‌ها بالای 60 درصد و میوه و خشکبار بالای 70 درصد بوده است. بر اساس این گزارش، نرخ تورم نقطه‌ای محصولات خوراکی طبقه‌بندی‌نشده هم به مرز 100 درصد رسیده است.

بنابراین، می‌توان این گونه نتیجه‌گیری کرد که با توجه به افزایش 20درصدی حداقل حقوق در ابتدای سال 96، این افزایش با افزایش قیمت کالاها در سال جاری همخوانی نداشته و قدرت خرید بسیاری از خانوارهای کارگری در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است. دولت باید هرچه زودتر فکری به حال رشد قیمت‌ها بکند، وگرنه با ادامه این روند و ثابت بودن درآمد خانوارهای کارگری، زندگی برای خانوارهای این قشر زحمت‌کش جامعه سخت‌تر از گذشته خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید