گذر از نظام آمار سنتی به ثبتی مبنا ضروری است

    کد خبر :430140

رئیس مرکز آمار ایران گفت: گرایش حاکم بر کل نظام های آماری دنیا و ایران نشان از ضرورت گذر از نظام آمار سنتی به سمت آمارهای ثبتی دارد.

به گزارش بازتاب به نقل از صدا و سیما، امیدعلی پارسا، با اشاره به اینکه گذار از سیستم سنتی به نوین در آمار، مستلزم تغییر نوع نگاه به این ریزداده هایی است که در کشور تولید می شود، گفت: این تغییر دیدگاه موجب می شود که دیگر نیاز به مراجعه مستقیم به درب منزل مردم نداشته باشیم.

وی ادامه داد: وزارت امور اقتصادی و دارایی در این زمینه حتی از مرکز آمار نیز جلوتر بوده و در این حوزه کاری عملکرد بسیار خوبی دارد. از آنجا که آمار یک کالا است باید مهر کیفیت داشته باشد که این موضوع را از مرکز آمار شروع کردیم و امیدواریم از سال آینده کل آمارهای تولیدی دستگاه های اجرایی با کیفیت باشد.

این مقام مسوول با اعلام اینکه دستگاه های اجرایی مثل وزارت نیرو، کار و امور اجتماعی، راه و شهرسازی و نفت در تولید ریزداده ها بسیار خوب عمل کردند، افزود: دو وزارتخانه بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و همچنین آموزش و پرورش نیز قدم های خوبی را برداشتند، اما چند دستگاه نیز هنوز در شک و تردید هستند که به نظر می رسد شاید دانش و آگاهی کامل نسبت به این ضرورت را هنوز ندارند.

به گفته پارسا حدود صد دستگاه اجرایی شامل وزارت خانه ها و سازمان های دولتی برای اجرای نظام ثبتی مبنا باید همکاری لازم را با ثبت احوال داشته باشند.

وی درباره زیرساخت های لازم برای گذر از نظام آمار سنتی به ثبتی مبنا افزود: زیرساخت اصلی این کار سه کد یکتا در کشور است تا مشخصات اشخاص، محل زندگی و نوع کسب و کار آنها مشخص شود. بر این اساس همه مردم باید آخرین آدرس و جابجایی خود را به ثبت احوال اطلاع دهند و ثبت احوال نیز این بستر لازم را دارد، اما هنوز عزم و اراده ای در کشور برای اجرای این طرح فراهم نشده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید