حاجی دلیگانی: با حرف ظریف، تمام نمایندگانی که با CFT مخالفت کردند، زیر سوال هستند

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۸ آذر ۱۳۹۷ ۱۴:۴۹
    کد خبر :430134

نمایندگان جبهه پایداری در مجلس سرانجام پس از دو هفته هجمه بی وقفه به وزیر امور خارجه، طرح استیضاح ظریف را تحویل هیئت رئیسه دادند.

به گزارش انتخاب، این استیضاح ۲۴ امضا ۱۱ محور دارد و قرار است برای بررسی به کمیسیون امنیت ملی ‏ارجاع شود. ماجرای استیضاح به اظهارات محمدجواد ظریف در ۲۰ آبان ۹۷ بازمی‌گردد. او گفته بود: پولشویی در کشور یک واقعیت است و ‏هشدار داده بود که دلیل فضاسازی‌هایی که علیه مصوبه‌های ضدپولشویی می‌شود «منافع اقتصادی» افراد است‎. ‎‏ ظریف تصریح ‏کرد: «بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند. من نمی‌خواهم این پولشویی را به جایی ‏نسبت دهم؛ اما جا‌هایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها و صد‌ها میلیارد هزینه تبلیغات و ‏فضاسازی کنند… با این وضعیت ما نمی‌توانیم با فضاسازی‌ها مقابله کنیم. کسانی که یک قلم معامله‌شان ممکن است ۳۰ هزار ‏میلیارد باشد فضاسازی کرده‌اند. آن‌ها می‌توانند بودجه وزارت خارجه را هزینه یک قلم فضاسازی‌شان کنند.» ‏

این اظهارات با حملات تند و کم سابقه اصولگرایان تندرو مواجه شد. دامنه این حملات، از کیهان و رسانه‌های اصولگرا تا جبهه ‏پایداری و نمایندگان تندروتر در مجلس را در بر می‌گرفت. ‏

ظریف روز ۲۸ آبان در گفت و گویی دیگر در واکنش به اظهارات منتقدان و درخواست مستندات از وی گفت: کسانی که به من ‏ایراد گرفتند، به نظام اتهام زدند و مستندات سخنانم در دسترس عموم است‎. ‎‏ او گفت: من کاملا مشخص صحبت کردم، اما برخی ‏دوستان برای اهداف سیاسی خود همه چیز را فدا می‌کنند‎. ‎‏ وی تصریح کرد: نوار اظهاراتم در این خصوص وجود دارد؛ درخواست ‏می‌کنم افرادی که نسبت به اظهارات بنده اعلام نظر کردند در مورد محتوا صحبت کنند نه محتوایی که خودشان ساخته اند‎. ‎

با دو تن از نمایندگان اصولگرای مجلس که از موافقان جدی استیصاح ظریف هستند گفت و گو کرده ایم تا دلایل آنها را جویا شویم.

حاجی دلیگانی: آخرین فرصت ظریف برای جلوگیری از استیضاح، یکشنبه است

حسینعلی حاجی دلیگانی که اصلی ترین طراح استیضاح ظریف بوده، در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب» او در خصوص بندهای استیضاح ظریف و ادله نمایندگان امضا کننده گفت: در خصوص صحبت های ظریف در مورد پولشویی ما هم بر این باور هستیم که پولشویی وجود دارد. او مدعی شد: مشکل ما با صحبت‌های ظریف عدم وجود پولشویی نیست بلکه مشکل ما با صحبت های او بخشی است که به برخی افراد تهمت زده است.

وی افزود ظریف در بخشی از صحبت‌های خود گفت افرادی که پولشویی می‌کنند بخشی از این پول را برای تبلیغ علیه اف ای تی اف و سی اف تی هزینه می‌کنند و به افرادی پول می دهند که بر علیه این دو مقوله تبلیغ کنند.

نماینده شاهین‌شهر خاطرنشان کرد: ما بارها به ظریف تأکید کردیم و به او مهلت دادیم که اسامی این افرادی که از آنها حرف زده است را اعلام کند اما او نه تنها پاسخ قانع کننده ای نداد بلکه در این باره صحبتی هم نکرد. ما حتی به وزیر امور خارجه گفتیم که برای صحبت هایش سند ارائه کند در واقع تنها توقع ما از ظریف این بود که اسامی این افراد را اعلام کند بقیه ماجرا را به مجلس بسپارد اما او از این کار هم امتناع ورزید.

وی تاکید کرد اگر ظریف اسامی را اعلام می‌کردم او را استیضاح نمی‌کردیم.

حاجی‌دلیگانی تصریح کرد مشکل ما دقیقا از همین نقطه با ظریف شروع شد که او اسامی را اعلام نکرد اما تمام خواسته ما از او این بود که اولا اسامی افرادی که پولشویی می‌کنند را به عنوان مجرم به دستگاه قضایی اعلام کند و در وهله دوم هم افرادی که بودجه ای را برای تبلیغ علیه سی اف تی تخصیص می‌دهند را به مجلس معرفی کند. چرا که در غیر اینصورت با حرفی که ظریف مطرح کرده است تمام نمایندگان و افرادی که با سی اف تی مخالفت کردند زیر سوال هستند.

وی افزود: در واقع با صحبت‌های ظریف در خصوص پولشویی و تخصیص بودجه این افراد برای تبلیغ علیه اف ای تی اف تمام کسانی که با این موضوع مخالفت کردند زیر سوال هستند و استیضاح نیز بر همین مبنا شکل گرفته است.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه صحبت‌های ظریف علیه نظام مورد استفاده قرار گرفته است اظهار داشت: مطالبی که ظریف مطرح کرد به عمد به شکلی مورد استفاده قرار گرفت که همه افراد زیر سوال رفتند و علاوه بر این ظریف صحبت های خود را به شکلی مطرح کرد که سریعا توسط رسانه های مختلف منتشر شد در این شرایط ما نمی‌توانستیم سکوت کنیم.

او خاطرنشان کرد ما یک هفته به ظریف فرصت دادیم تا در خصوص صحبت‌های خود مدارک اعلام کند یعنی اسامی افرادی که از آنها صحبت کرده بود را به مجلس ارائه دهد اما او این کار را نکرد و ما هم کارهای استیضاح را شروع کردیم.

نماینده شاهین‌شهر تاکید کرد: آخرین فرصت ظریف برای جلوگیری از استیضاح روز یکشنبه است چرا که در روز یکشنبه موضوع استیضاح در دستور کار نمایندگان است و او فرصت دارد با اعلام اسامی افرادی که از آنها صحبت کرده به این موضوع پایان دهد.

وی در مخالفت با اظهارات یکی از ائمه جمعه در خصوص لزوم عدم بازگو کردن موضوعاتی مثل پولشویی در جامعه گفت: من با بازگو نکردن موضوعاتی مثل پولشویی برای مردم مخالفم چرا که همیشه شفافیت بهترین راه بوده است و ما با مردم هیچ گونه موضوع پنهانی نداریم و آنها باید در جریان همه امور قرار بگیرند. ما همیشه پیگیر بحث شفافیت در مجلس بوده و هستیم.

حاجی دلیگانی با پیش بینی جلسه استیضاح ظریف در مجلس گفت تا آنجایی که در جریان هستم برخی نمایندگان مدارکی دال بر مدیریت ضعیف در برخی مسائل در وزارت امورخارجه دارند که به اندازه خود ثابت می‌کند استیضاح ظریف به جا بوده است. در واقع نمایندگانی که مدارک مذکور را در دست دارند در جلسه استیضاح با ارائه آنها می‌توانند بیش از پیش همه را قانع کنند که دلایل این استیضاح کاملا منطقی بوده است.

وی در پایان گفت من در پیرامون و حاشیه این موضوع از برخی نزدیکان ظریف شنیده‌ام که او نسبت به صحبت هایی که در موضوع پولشویی کرده است اذعان دارد که برخی زیر پایش خربزه سرانده اند. یعنی واکنش های ظریف نسبت به این موضوع به شکلی بوده است که برخی با رفتارها و حرفهای خود او را برای سخن گفتن در این موضوع تحریک کرده اند.

قاضی پور: دفاع لیبرال های کثیف از ظریف موضوع را حساس تر کرده / آیه قرآن نیامده که ظریف باید وزیر خارجه باشد

همچنین نادر قاضی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار «انتخاب» در خصوص بندهایی که برای استیضاح محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه مطرح شده بود ابراز داشت به نظر من مهمترین علل استیضاح ظریف عدم وجود سفرای ایران در کشورهای دوست و همسایه است. وی توضیح داد متاسفانه در بسیاری از کشورهای مهم که همواره روابط حسنه ای با ایران داشته‌اند مانند هندوستان و چین ایران سفیر ندارد.

نماینده ارومیه خاطرنشان کرد: در اوضاع فعلی و وجود تحریم هایی که جنگ اقتصادی را در ایران برپا کرده‌اند یکی از سربازان خط مقدم که نقش مهمی در روابط ایران با کشورهای دیگر ایفا می‌کنند سفرا هستند تا بتوانند بخشی از این کمبودها را جبران کنند.

قاضی پور یادآور شد: متاسفانه تمام انرژی و وقت افراد در وزارت خارجه صرف برجام شد و تمام تمرکز ها نیز بر روی برجام معطوف شد و ۶ سال متوالی کشور معطل این موضوع ماند.

وی با این ادعا که وزارت امور خارجه و شخص ظریف پیش‌بینی برای انصراف کشورهای حاضر در برجام نداشت؛ گفت: با به گل نشستن پروژه ی برجام تمام هزینه‌هایی که صرف برجام شده بود به هدر رفت.

قاضی پور با بیان اینکه ظریف و برخی افراد در وزارت خارجه لابی‌های انجام می دهند که به نفع کشور نیست گفت: تاکید من به استیضاح و سوال از ظریف در مسائل اقتصادی رونق اقتصادی مسائل مربوط به تحریم ها و عدم وجود سفیر مناسب در برخی کشورها است.

قاضی‌پور با اشاره به اینکه ظریف در خصوص پولشویی نکاتی را مطرح کرده بود که برخی استنباط می‌کنند علت استیضاح او نیز همین نکات است گفت: بحث صحبت هایی که ظریف در خصوص پولشویی مطرح کرده بود در مقابل دلایلی که من مطرح کردم مبحث پیش پا افتاده‌ای است ضمن اینکه ظریف در خصوص پولشویی مطلبی را مطرح کرد که در حال حاضر در اثبات آن مانده است.

وی با تاکید بر اینکه ظریف می‌توانست با عذرخواهی یا پس گرفتن حرف خود این موضوع را تمام کنند اظهار داشت: برخی آقایان به طور نابجایی از ظریف دفاع می‌کنند در صورتی که او باید با پس گرفتن حرف خود یا توضیح آن به شکلی که همه متوجه شوند منظور او چیز دیگری بوده است می توانست این قائله را ختم کند.

نماینده مردم ارومیه خاطرنشان کرد دفاع برخی دولتمردان و لیبرال های کثیف از ظریف موضوع را حساس تر کرده است.

وی تأکید کرد: ظریف باید بداند زیر ذره‌بین مجلس است اروپا هم باید بداند همه ما به طور منسجم در مقابل شیطان بزرگ ایستاده ایم ضمن اینکه اروپایی ها بدانند تنها با ظریف طرف نیستند و اگر محمدجواد ظریف کار خود را درست انجام ندهد مورد سوال و استیضاح مجلس قرار می گیرد.

قاضی‌پور در پایان گفت اگر ظریف بگوید اشتباه کردم آسمان به زمین نمی آید ضمن اینکه آیه قرآن نیامده است که ظریف باید وزیر امور خارجه باشد در کشور ما انسان‌های لایق برای پستهای دولتی زیاد هستند. علاوه بر این پافشاری روی مسائلی که از نظر نمایندگان ضعف و نقطه ضعف ظریف است حق مجلس است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید