پاسخ ترکی الفیصل به توهین ترامپ: بقای ما به حمایت واشنگتن وابسته نیست

    کد خبر :430131

«ترکی الفیصل» رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان سعودی در یک مصاحبه درباره توهین «دونالد ترامپ» مبنی بر دوام دوهفته‌ای عربستان سعودی بدون حمایت آمریکا گفت که ریاض سه قرن بدون حمایت واشنگتن دوام آورده است.

«ترکی الفیصل» رئیس پیشین سازمان اطلاعاتی عربستان سعودی و سفیر اسبق ریاض در واشنگتن در پاسخ به سوال مجری شبکه «سی‌ان‌ان» درباره توهین «دونالد ترامپ» به ریاض درباره نابودی عربستان سعودی بدون حمایت واشنگتن، ابتدا از «سه قرن» دوام آوردن عربستان سعودی بدون حمایت آمریکا سخن گفت و سپس از کمک‌های واشنگتن به ریاض تشکر کرد.

مجری این شبکه آمریکایی از «ترکی فیصل» سوال کرد: «دونالد ترامپ گفته که عربستان سعودی بدون حمایت آمریکا بیشتر از دو هفته دوام نمی‌آورد. پاسخ شما به این حرف به عنوان سفیر پیشین عربستان سعودی در آمریکا چیست؟ سوال دیگر آن است که آیا ریاض اعتقاد دارد که وقتی موضوع سیاست اول آمریکا و بهای جهانی نفت مطرح می‌شود، می‌تواند واشنگتن و دونالد ترامپ را در وضعیت بسیار دشواری قرار بدهد که هیچ گزینه‌ انتخابی نداشته باشند؟»

رئیس پیشین سازمان اطلاعاتی عربستان سعودی در حین طرح این سوال مجری آمریکایی، به نشانه تمسخر اظهارات ترامپ درباره «دوام آوردن دو هفته‌ای» این کشور، ابتدا قهقهه زد.

او سپس در جواب به سوال سی‌ان‌ان گفت: «اول اینکه، عربستان سعودی هیچ وقت در هیچ موضوعی خودش را در موقعیتی قرار نمی‌دهد که بخواهد کسی را در وضعیت بسیار دشواری قرار دهد که در آن (طرف مقابل) هیچ گزینه‌ انتخابی نداشته باشد، ما از طریق مشورت کار می‌کنیم، خواه این موضوع با آمریکا باشد یا با دیگر کشورها و امیدوار هستیم که از طریق توسل به منافع دوجانبه به یک اجماع برسیم».

این عضو ارشد خاندان پادشاهی عربستان سعودی با اشاره تلویحی به توهین ترامپ درباره دوام آوردن دو هفته‌ای این کشور تصریح کرد: «ایده سعودی بیش از سه قرن دوام آورده است. وقتی مساله بقا مطرح شود، من فکر نمی‌کنم که ما در این قرن‌ها به حسن نیت آمریکا اتکا کرده باشیم. ما البته فراموش نمی‌کنیم که وقتی صدام حسین به کویت حمله کرد، آمریکا در کنار ما ایستاد و آمریکایی‌ها در حمایت از عربستان سعودی جان دادند و ما در قبال این اقدامات سپاسگزار هستیم و اینها را به خاطر داریم و این موضوع همچنان هم یک فاکتور تاریخی (در روابط ریاض و واشنگتن) خواهد بود. البته ما هم زمانی که در دهه ۵۰، ۶۰ و ۷۰ میلادی آمریکا در خاورمیانه بسیار مورد انتقادات سخت قرار داشت، ما در کنار آمریکا ایستادیم و با این وجود ما در کنار آمریکا ماندیم و هزینه دوستی‌مان با آمریکا را با دریافت حملات نیروهای ضد آمریکایی در خاورمیانه دادیم، روابط ما مبتنی بر تاریخی از منافع متقابل و احترام متقابل بوده است».

اظهارات تازه این شاهزاده ارشد سعودی در حالی مطرح شده که در روزهای اخیر او چندین بار از مواضع آمریکایی‌ها علیه ریاض در پرونده قتل «جمال خاشقچی» موضعگیری کرده است.

رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان سعودی اوایل آبان ضمن انتقاد از مواضع آمریکا در خصوص پرونده قتل روزنامه‌نگار سعودی در استانبول ترکیه خطاب به آمریکا گفته بود: «خجالت بکشید».

ترکی فیصل تصریح کرده بود: «کشوری که بر اساس اطلاعات اشتباه، هزاران نفر از مردم (عراق) را می‌کُشد، نباید از دیگران انتقاد کند.»

او سوم آذر ماه هم در ابوظبی گزارش منتشر شده درباره ارزیابی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) درباره نقش داشتن ولی‌عهد سعودی در مرگ خاشقچی را زیر سوال برده بود.

او به خبرنگاران گفت: «سازمان سیا لزوما بالاترین استانداردهای دقت و صداقت را برای ارزیابی موقعیت‌ها ندارد. در این زمینه چندین نمونه وجود دارد. مثلا ارزیابی نادرست و اشتباه سیا از تسلیحات شیمیایی صدام در سال 2003 منجر به جنگی خانمان‌سوز شد که در آن هزاران نفر کشته شدند».

اظهارات فیصل در بحبوحه تشدید فشارهای افکار عمومی علیه ریاض درباره قتل خاشقچی و همچنین جنگ ائتلاف سعودی در یمن مطرح شده است. این فشارها سبب شده که حتی اعضای ارشد کنگره به منظور کاستن از انتقادهای بین‌المللی درباره همراهی واشنگتن با ریاض دست به تحرکاتی بزنند.

در همین ارتباط، مجلس سنای آمریکا بامداد امروز با پیشبرد قطعنامه‌‌ای که خواستار پایان دادن به حمایت آمریکا از ائتلاف سعودی در جنگ یمن است، موافقت کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید