“کجی” نهبندان؛ تشنه مدیریت زیست محیطی

    کد خبر :430035

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: مدیریت صحیح پناه گاه حیات وحش و تالاب کجی نمکزار نهبندان با استفاده از کنترل چرای دام، تعیین حقآبه تالاب، آموزش جوامع محلی در راستای هدایت به سوی مشاغلی که کمترین آسیب را به طبیعت بزند، به حفاظت این تالاب و جلوگیری از بحران‌های متاثر از خشک شدن این تالاب کمک شایانی خواهد کرد.

حسن اکبری، در دومین جلسه کارگروه تخصصی مخاطرات زیست محیطی استان در سال جاری، اظهار کرد: کارگروه مخاطرات زیست محیطی ذیل شورای هماهنگی مدیریت بحران در استان برگزار می‌شود.

وی افزود: خراسان جنوبی، استانی در حال توسعه است و در صورت رعایت نکردن الزامات، قوانین و مقررات زیست محیطی در مسیر توسعه، این استان می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور دچار مشکلات زیست محیطی شود.

رئیس کارگروه مخاطرات زیست محیطی خراسان جنوبی گفت: این کارگروه با توجه به حساسیت‌های موجود پیرامون زیست بوم تالاب کجی نمکزار نهبندان و به منظور پیشگیری از آسیب بیشتر این اکوسیستم ارزشمند تشکیل شد.

اکبری ارائه راهکار و پیشنهاد از سوی دستگاه‌های عضو در این کارگروه در خصوص تالاب کجی نمکزار نهبندان را هدف اصلی تشکیل این کارگروه عنوان کرد و ادامه داد: پناه گاه حیات وحش و تالاب کجی نمکزار نهبندان یکی از کانون‌های مهم فرسایش بادی در استان است.

وی اظهار کرد: مدیریت صحیح پناه گاه حیات وحش و تالاب کجی نمکزار نهبندان با استفاده از کنترل چرای دام، تعیین حقآبه تالاب، آموزش جوامع محلی در راستای هدایت به سوی مشاغلی که کمترین آسیب را به طبیعت بزند، به حفاظت این تالاب و جلوگیری از بحران‌های متاثر از خشک شدن این تالاب کمک شایانی خواهد کرد.

‌به گزارش ایسنا‌،مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به مشکلات حال حاضر تالاب از قبیل چرای بی رویه دام، تخریب پوشش گیاهی، حفر چاه‌های متعدد، افت سفره آب زیرزمینی، شکار غیر مجاز و درگیر شدن آن با پدیده گرد و غبار در سال‌های اخیر، خواستار اجرای مدیریت زیست بومی این تالاب با رویکرد فراگیر و در مقیاس‌ حوضه‌ای شد.

اکبری خواستار همکاری و هماهنگی همه جانبه دستگاه‌های اجرایی ذیربط به منظور انجام اقدامات پیشگیرانه در حوضه آبریز تالاب و جلوگیری از تبدیل آن به کانون گرد و غبار شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید