کاهش تولید نفت روسیه در آستانه مذاکره با عربستان

    کد خبر :429965

در آستانه دیدار میان ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در نشست گروه جی ۲۰، مقامات انرژی روسیه از کاهش تولید نفت این کشور در ماه نوامبر خبر دادند.

الکساندر نواک – وزیر انرژی روسیه به بلومبرگ گفت: شرکت‌های نفت روسی در ماه نوامبر، ۴۰ هزار بشکه در روز کمتر نسبت به ماه اکتبر تولید کردند. تولید نفت روسیه در اکتبر به بیش از ۱۱.۴ میلیون بشکه در روز رسیده بود که بالاترین رکورد از زمان فروپاشی جماهیر شوروی بود. به نظر می‌رسد روسیه تمایلی ندارد تولیدش را کاهش بیش‌تری دهد و هفته آینده درباره این موضوع با متحدان اوپک خود گفت و گو خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، با کاهش بیش از ۳۰ درصدی بهای نفت برنت از اوایل اکتبر تاکنون، عربستان سعودی کاهش تولید هماهنگ تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک را پیشنهاد کرده است. اکثر تحلیلگران و معامله‌گران انتظار دارند این موضوع در نشست آینده اوپک تصویب شود اما مشارکت روسیه قطعی نیست. مذاکرات میان پوتین و بن سلمان در حاشیه دیدار سران گروه جی ۲۰ در آرژانتین ممکن است این دو قدرت نفتی را به هم نزدیک‌تر کند.

اگر شرکت‌های نفت روسیه به همین روند تا پایان نوامبر به تولید ادامه دهند، تولید نفت این کشور برای نخستین بار از ژانویه، کاهش ماهانه خواهد داشت. با این حال لزوما به معنای این نخواهد بود که روسیه آماده بازگشت به کاهش تولید است.

به گفته تحلیلگران، به نظر می‌رسد این کاهش تولید به دلیل عوامل فصلی بوده و ارتباطی به اقدامات اولیه برای کاهش تولید پیش از مذاکرات گروه اوپک پلاس نداشته است.

درخواست‌های مکرر دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا برای پایین نگه داشتن قیمت نفت پس از حمایت کاخ سفید از بن سلمان در رسوایی قتل جمال خاشقجی، خبرنگار منتقد ریاض، اوضاع را برای عربستان سعودی پیچیده کرده است. هفته جاری اعلام شد این کشور بالای ۱۱ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید