سونامی علیه وزیر امور خارجه کلید خورد

    کد خبر :429673

“استیضاح ظریف”، این ماجرایی است که فضای خبر هفته گذشته را کاملا تحت تاثیر قرار داد و رسانه ها و مردم با شگفتی به این سوژه پرداختند.

به گزارش برنا؛ کمتر از دو هفته قبل «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه، در گفت و گویی اعلام کرد که پولشویی در کشور وجود دارد و جایی که چنین حجم مبادله پولی را زیر سایه پولشویی دارد، به طور قطع امکان مالی صرف هزینه برای تبلیغات علیه تصویب CFT در مجلس را نیز دارد.

ظریف صراحتا در این باره گفت: «بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند. من نمی‌خواهم این پولشویی را به جایی نسبت دهم؛ اما جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها و صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند… با این وضعیت ما نمی‌توانیم با فضاسازی‌ها مقابله کنیم. کسانی که یک قلم معامله‌شان ممکن است ۳۰ هزار میلیارد باشد فضاسازی کرده‌اند. آنها می‌توانند بودجه وزارت خارجه را هزینه یک قلم فضاسازی‌شان کنند.»

بیان این اظهارات آغاز سونامی علیه وزیر امور خارجه شد. برخی چهره ها در مجلس که از اعضای فراکسیون ولایی بودند خبر از جمع آوری امضا برای استیضاح ظریف دادند و مطرح کردند و مدعی شدند: ظریف با بیان این اظهارات کشور را در موضع ضعف قرار داده است.

علاوه بر این دادستان کل کشور در نامه‌ای از ظریف خواست که مستندات خود در مورد موضوع پولشویی در اختیار قوه قضائیه قرار دهد. نامه ای که با پاسخ 12 صفحه ای وزیر خارجه روبه رو شد. (اینجا خوانید)

دکتر «حسن روحانی»، رئیس جمهور، در جلسه هیات دولت از وزیر خارجه حمایت و اعلام کرد که به جای رفتارهای غلط باید کمک کنیم تا این موضوع در کشور حل شود تا شاهد پولشویی در کشور نباشیم.

اما اصولگرایان به شدت به مقابله با این اظهارات پرداختند، هرچند علم الهدی در نماز جمعه مشهد گفت: “همه می دانیم این موضوع در کشور وجود دارد” و عملا صحبت های ظریف را تایید کرد اما معتقد بود: “آیا باید این موضوع را گفت و یا هرچیزی که هست را بر زبان آورد؟”

علاوه بر علم الهدی در ابتدای امر «حشمت الله فلاحت پیشه»، رییس کمیسیون امنیت ملی، درباره این اظهارات گفت که مستنداتی در خصوص این مساله وجود ندارد و وزیر خارجه پیش از این هرگز در جلسات کمیسیون از این باب به بیان مطالبی نپرداخته است.

موضوع استیضاح که مطرح شد اما فلاحت پیشه آن را تایید نکرد و گفت: «می‌توان در جلسات دوره‌ای وزارت خارجه و کمیسیون در این خصوص صحبت کرد و نیازی به استیضاح و طی این مسیر نیست.»

فراکسیون ولایی و کسانی که درخواست استیضاح ظریف را ارائه کردند، می گویند وی با بیان این مطالب کشور را در شرایط فعلی در موضع ضعف قرار داده و در شرایطی که مهلت ایران برای پیوستن به FATF و نرفتن به لیست سیاه این نهاد تنها چند ماه تمدید شده است این پالس را به غربی ها داده که بله، در ایران پولشویی وجود دارد.

در این راستا بد نیست که فراکسیون ولایی به سه سوال نیز پاسخ دهد. نخست آن که اگر از اساس هیچ شک و شبهه ای درباره مبادلات مالی در کشور وجود نداشت چرا این فراکسیون سرسخت ترین مخالف پیوستن ایران به FATF و تصویب CFT در مجلس بود تا جایی که در کف صحن علنی طومار پهن شد؟

این فراکسیون که امروز تا این اندازه به وزیر امور خارجه خرده گرفته است، چرا با طرح چنین ادعایی، تصور نمی کند با پافشاری های عجیب خود این پالس را به غرب می دهند که حتما اتفاقی در کشور می افتد؟

«جلیل رحیمی جهان آبادی»، رییس کمیته حقوق بین‌الملل کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، در این خصوص به برنا می گوید: «موضوع پولشویی و بودن آن در کشور امری نیست که محل اختلاف باشد چرا که دستگاه های امنیتی در گزارش هایی که پیش از این به کمیسیون قضایی ارائه می کردند، این نکته را مطرح کرده اند.»

وی با بیان این که ظریف هیچ پالسی به غربی ها نداده و بدون شک اکثریت نمایندگان در مجلس از او حمایت می کنند، تصریح کرد: نه نهادهای حاکمیتی و نه هیچ شخص حقیقی و حقوقی در اظهارات دکتر ظریف محکوم نشده است. این موضع‌گیری تند علیه اظهارات وی، وجهه خوبی در عرصه بین‌المللی ندارد.

نکته دوم که در رویکرد فراکسیون ولایی علیه ظریف مطرح است مساله تشریح وضعیت داخلی و بیان ضعف در مقابل دشمن است. چهره هایی که خواهان استیضاح ظریف هستند و همچنین امام جمعه مشهد می گویند اظهارات وی نشان از ضعف داشت و موضع داخلی کشور را در مقابل نهاد FATF ضعیف نشان می داد. در سوالی بسیار ساده از آنها باید پرسید که آیا مصاحبه ها و گفت و گوهای هر روزه فراکسیون ولایی مبنی بر این که شرایط اقتصادی کشور حاد است و مردم در مشکلات اقتصادی غوطه ور هستند نوعی اذعان به شرایط سخت داخلی نیست؟!

فراکسیون نمایندگان ولایی به عنوان فراکسیون منتقد دولت در مجلس با تاکید بر وضعیت اقتصادی نامساعد این روزهای جامعه مکرر در جهت نقد و بعضا تخریب درباره شرایط اقتصادی سخت و فشارهای معیشتی مردم سخن می گویند؛ آیا در هنگام این موضع گیری نگران چهره بروز داده شده از جامعه ای که درگیر مشکلات اقتصادی است در زمانی که ترامپ هر روز بر طبل تحریم می کوبد، نیستند؟

سوم آن که موضع گیری مخالفان علیه ظریف بیش از ان که رنگ مخالفت با اظهارات وی درباره پولشویی را داشته باشد نشان از انتقاد کلی آن ها از موضوع CFT دارد. به نظر می رسد فراکسیون ولایی تصور می کند با استیضاح ظریف یکبار برای همیشه داستان FATF و CFT تمام می شود.

در کنار این نکته فراکسیون ولایی خود را نگران حفظ وحدت داخلی می داند و مکررا در این خصوص هشدار می دهد .

«محمود صادقی»، عضو فراکسیون امید مجلس، در این خصوص به برنا می‌گوید که باید با یک وحدت ملی به مقابل پولشویی برویم.

وی ادامه می دهد: دکتر ظریف نه اسم نهاد و نه نام جناح خاصی را نیاورده است که بخواهیم علیه این اظهارات موضع گیری کنیم، بلکه تنها مطرح کرد این مشکل در کشور وجود دارد و باید برطرف شود.

رییس فراکسیون شفافیت مجلس شورای اسلامی گفت: از کسانی که ادعای دلسوزی برای منافع ملی و امنیت ملی دارند، تعجب می کنم به کسی که مسئول سیاست خارجی این کشور و نماد برای جمهوری اسلامی به شمار می رود، این گونه واکنش نشان می دهند. از منتقدان سوال می کنم این هجمه و تلاش برای استیضاح سکاندار وزارت خارجه خلاف امنیت ملی نیست؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید