تاکید استاندار جدید آذربایجان شرقی بر پیگیری تخصیص بودجه احیای دریاچه ارومیه

    کد خبر :429663

استاندار آذربایجان شرقی پیگیری تخصیص بودجه احیای دریاچه ارومیه را یکی از مهمترین برنامه‌هایش برای استان عنوان کرد.

محمدرضا پورمحمدی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، با اشاره به ظرفیت‌های خاص آذربایجان شرقی اظهار کرد: خوشبختانه استان ما به لحاظ تاریخی، سیاسی و فرهنگی جزو استان‌های مهم کشور بوده، همچنین وضعیت جغرافیایی، آذربایجان شرقی را به پل ارتباطی بین ایران و اروپا و دروازه مشرق زمین تبدیل کرده است.

وی اضافه کرد: از نظر اقتصادی نیز توانمندی‌های قابل توجهی در استان ما وجود دارد که وجود پنج هزار واحد تولیدی، منطقه آزاد ارس و ۵۰ شهرک، ناحیه و منطقه ویژه صنعتی از آن جمله هستند.

وی با بیان این که ۴۰۰ هزار هکتار اراضی آبی و ۸۰۰ هزار هکتار اراضی دیمی در سطح استان وجود دارد، اظهار کرد: زیرساخت‌های کشاورزی در استان نیز از وضعیت خوبی برخودار هستند.

استاندار آذربایجان شرقی، وجود یک هزار و ۲۰۰ آثار باستانی ثبت شده در سطح ملی و جهانی را از دیگر ظرفیت‌های این استان برشمرد و ادامه داد: جاده‌های مواصلاتی و راه‌های ارتباطی آذربایجان شرقی، استان ما را به مهم‌ترین مرکز صادرات و واردات کالا تبدیل کرده است و این استان، توانایی‌های قابل توجهی در زمینه دانشگاهی، علمی و پژوهشی دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این که چه خلاهایی در استان جود دارد؟ گفت: تقلیل سهم جمعیتی استان، کاهش نقش استان در ارزش افزوده کشور، مشکل بیکاری به ویژه در میان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و مشکلات زیست محیطی از جمله دریاچه ارومیه و کاهش تراز آبی، آلودگی کلانشهرها، حاشیه نشینی و اسکان غیر رسمی از جمله خلأهای موجود در استان بوده و در کنار آن یک سری چالش‌های جدی وجود دارد که به مرور زمان و با مدیریت درست، برطرف می‌شوند.

پورمحمدی تأکید کرد: ضعف‌های موجود با تدبیر و عزم جدی و مصمم، رویکرد علمی، شایسته‌سالاری و مشارکت گروه‌ها و اقشار مختلف اعم از بخش خصوصی و مردم که اصلی‌ترین بخش توسعه است و با تعامل و هماهنگی با سطوح بالاتر و پایین‌تر، قابل حل شدن هستند.

وی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم زمینه را برای حضور بانوان و جوانان در عرصه مدیریت فراهم کنیم.

پورمحمدی در ادامه با اشاره به برنامه‌ای که برای ارتقاء آذربایجان شرقی در زمینه‌های مختلف دارد، گفت: تلاش خواهیم کرد تا ضمن رفع موانع تولید و حفظ فرصت‌های شغلی موجود، فرصت‌های شغلی جدیدی نیز ایجاد کنیم.

وی در ادامه، پیگیری تخصیص‌ بودجه احیای دریاچه ارومیه را از دیگر اولویت‌های کاری‌اش در حوزه مشکلات زیست محیطی عنوان کرد.

وی با اشاره به برنامه‌هایش در زمینه پروژه‌های زیربنایی، ادامه داد: پروژه‌هایی مثل راه آهن “میانه – تبریز”، بزرگراه “تبریز-مرند”، “مرند – بازرگان” و اتوبان “تبریز-اهر” را به طور جدی پیگیری خواهیم کرد.

پورمحمدی در ادامه تاکید کرد: معتقد هستیم که آموزش، ارتقاء مهارت و تربیت انسان‌های توسعه یافته یا به عبارت دیگر، توسعه انسان محور و عزم عمومی، راه حل مشکلات بوده و این تنها دولت نیست که می‌تواند در حل مشکلات نقش داشته باشد، هر چند که مساعدت دولت در پروژه‌های ملی یک اصل مهم است.

وی افزود: اعتقاد داریم که بخش خصوصی و عموم مردم باید وارد میدان شوند و ساز و کارهایی نیز در این راستا داریم تا شاخص‌های توسعه استان را به طور شایسته‌ای ارتقا دهیم.

وی در واکنش به اینکه «با وجود تلاش نمایندگان آذربایجان شرقی برای انتخاب یک فرد صنعتی به عنوان استاندار، یک فرد دانشگاهی انتخاب شد»، گفت: معتقد هستم دانشگاه یعنی همه چیز، برخی اعتقاد دارند که یک فرد دانشگاهی فقط می‌تواند در حوزه نظری و مدیریت آکادمیک فعالیت کند، مسائلی مثل مسائل اداری، پروژه‌های عمرانی، پشتیبانی فرهنگی، صنعت، خدمات و کشاورزی در دانشگاه هم هستند.

استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: همه چیز را همگان ندانند، هر کسی صاحب یک تخصص بوده و فکر می‌کنم تخصص من که برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای است، از هر تخصص دیگری به مسائل توسعه استان نزدیک‌تر باشد، اما در زمینه‌هایی که خودمان تبحر و تخصص نداریم، چه با حضور مستقیم در امور اجرایی و چه در قالب اتاق فکر، از صاحب نظران استفاده خواهیم کرد.

وی در پایان با اشاره به برنامه‌هایش برای ارتقاء وضعیت فرهنگی آذربایجان شرقی، خاطرنشان کرد: فرهنگ زیربنای هر کاری بوده و کارهایی مثل اجرای پروژه‌های عمرانی، زمانی ماندگار خواهند بود که فرهنگ نیز ارتقاء پیدا کند.

وی متذکر شد: مسائل فرهنگی باید جزو اولویت‌های ما باشند، ولی مسئله فرهنگ به گونه‌ای نیست که امروز برای ارتقاء آن تلاش کرده و فردا نتیجه اش را ببینیم، این پروژه طولانی مدت بوده و در این راستا، آموزش‌های رسمی و غیررسمی مثل آموزش‌های همگانی و حقوق شهروندی را به طور جدی پیگیری خواهیم کرد و از رسانه‌ها نیز برای ارتقاء فرهنگ و دانش مردم، کمک خواهیم گرفت، معتقد هستم اگر این اقدامات را به طور جدی پیگیری و اجرایی کنیم، غنای فرهنگی و ادبیاتی ما به قدری است که به راحتی می‌توانیم با مشکلاتی مانند مشکلات رفتاری، آسیب‌های اجتماعی و گسست نسلی مبارزه کنیم.

گفتنی است؛ با مطرح شدن قانون منع به کارگیری بازنشستگان، مجید خدابخش که بازنشسته بود، جای خود را به محمدرضا پورمحمدی داد.

پورمحمدی، از اساتید دانشگاه تبریز بوده و از سوابق اجرایی او می‎توان به ریاست دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه تبریز، ریاست دانشگاه تبریز و رایزن علمی ایران در ترکیه و اوکراین اشاره کرد. پورمحمدی سابقه همکاری با جهاد دانشگاهی، صدا و سیما و نهضت سوادآموزی را دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید