شهردار منطقه ٤ خبر داد

تلاش برای احیای حیات شبانه در شرق پایتخت

    کد خبر :429431

شهردار منطقه ٤ از تلاش شهرداری برای احیای حیات شبانه در شرق پایتخت خبر داد.

شب گذشته تعدادی از اهالی رسانه به همراه شهردار منطقه 4 بازدیدی از برخی پروژه‌های منطقه و سامانسرای بانوان لویزان و مددسرای آقایان داشتند.

حسینی شهردار منطقه 4 در جریان این بازدید گفت: راه‌اندازی محل‌هایی برای حضور شبانه شهروندان از برنامه‌های شهرداری منطقه است که در این زمینه 12 محل برای این بخش پیش بینی شده است که قرار است این محل‌ها در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

وی به نحوه واگذاری این محل‌ها اشاره کرد و افزود: طی مراحل اداری و برگزاری مناقصه این مکان‌ها واگذار می‌شود که اکثر این محل‌ها در مجاورت بوستان‌ها است ضمن اینکه در مقابل واگذاری این محل‌ها به سرمایه گذاران، آنها نیز متعهد می شوند که نسبت به نگهداشت بوستان همجوار اقدام کنند و در واقع آنها پولی را بابت اجاره پرداخت نمی کنند.

حسینی اظهار امیدواری کرد که سایر محل‌های اشاره شده نیز در ماه‌های آتی به بهره برداری برسد. بازدید از سامانسرای بانوان لویزان دومین مقصد اصحاب رسانه بود، این سامانسرا در شرقی ترین قسمت شهر تهران واقع است، این مرکز تنها مرکز شبانه‌روزی نگهداری زنان است که محلی برای اسکان زنان کارتن خواب، بی‌خانمان و متکدی است.

این مرکز ظرفیت نگهداری 150 نفر را دارد و هم اکنون 120 نفر از زنان کارتن خواب، بی خانمان و… حضور دارند و نحوه پذیرش افراد در این مرکز نیز فقط با حکم است و البته زمان حضور آنها نیز در این مکان بستگی به نظر قاضی دارد.

این مرکز در دوره قبل مدیریت شهری فعالیت خود را آغاز کرد. در این مرکز خدماتی از جمله مددکاری، حقوقی-قضایی و بهداشتی ارائه می‌شود علاوه بر اینکه در هر شیفت روانپزشک و پزشک در مرکز مستقر است. در خصوص کیس‌های این مرکز نیز باید به این موضوع اشاره شود که برخی از آنها دچار اختلالات روانی و همچنین اعتیاد هستند.

شهردار منطقه 4 درباره این سامانسرا گفت: سامانسرای بانوان لویزان به صورت رایگان اقدام به پذیرش زنان آسیب دیده می‌کند ضمن اینکه بر اساس اظهارات شهردار منطقه این مرکز و همچنین مددسرای آقایان هیچ مشکل امنیتی را ندارند.

بازدید از مددسرای آقایان آخرین مقصد بازدیدکنندگان بود و این مددسرا ظرفیت نگهداری 60 نفر را دارد که البته در ایام سرد سال تعداد مراجعه کنندگان در این مرکز به حدود 100 نفر می‌رسد.

به گزارش ایسنا، در حاشیه بازدید خبرنگاران، سنجری مدیرسرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری منطقه4 تهران گفت: با توجه به مصوبه شورای شهر و رویکرد نوین شهرداری تهران به منظور احیای حیات شبانه و استفاده از فضای شهری، شهرداری تهران به ویژه شهرداری منطقه 4 اقدام به تعریف پروژه هایی در حوزه احیای شبانه و در نقاطی که به نقاط بی دفاع شهری معروف هستند، کرد. این کار با هدف ایجاد کافه رستوران انجام شده است و در ابتدا محل هایی که این پتانسیل در آن وجود دارد طی چندین فراخوان سرمایه گذارهای معتبر انتخاب شدند و انعقاد قرارداد انجام شده است و تا الان 15 نقطه انتخاب شده است و 9 مورد در مرحله انعقاد قرار دارد و 6 مورد دیگر نیز در کمیته مربوطه مطرح و در حال بررسی آن هستیم.

وی افزود: با توجه به مشکلات اقتصادی که در تمام کشور وجود دارد به ویژه شهرداری تهران برای اینکه از بودجه‌های شهرداری استفاده مستقیم نشود و با مشارکت مردم شهر اداره شود از هر فضایی که امکان استفاده وجود دارد در بحث مشارکت ها استفاده می شود. در دوره گذشته بحث ساختمان سازی به صورت پروژه های مشارکتی مطرح بود و در این رابطه زمینی از شهرداری انتخاب می شد و عوارض آن نیز دست خودمان بود و در این میان سرمایه گذاری را برای ساخت پیدا می کردیم اما الان پا فراتر گذاشته و سرمایه گذاری در هر حوزه ای از مجموعه های فرهنگی و ورزشی گرفته تا گردشگری و هنری از فضاهایی که در اختیار شهرداری قرار دارد با انتخاب سرمایه گذار و تمایل به مشارکت استفاده می شود.

به گزارش ایسنا،سنجری تاکید کرد: اگر بخواهیم سرمایه گذاری را به صورت جامع بخش بندی کنیم به دو صورت مدنی و همچنین BOT است. در سرمایه گذاری مدنی ما در ابتدا قدر السهم سرمایه گذار را در قرارداد فی مابین به صورت مشخص تعیین می کنیم و برای سرمایه گذار حقی قائل می شویم و شهرداری مکلف است تا به قرارداد متعهد شود و پروژه مربوطه را به سرمایه گذار به طور کامل واگذار کند کما اینکه این روش در بخش ساخت و ساز اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: در این روش مسلما بخشی از موضوع قرارداد مستقیم به سرمایه گذار واگذار و بخشی دیگر در اختیار شهرداری قرار دارد.
در نوع دوم سرمایه گذاری که BOT نام دارد هدف اصلی کسب درآمد پایدار برای شهرداری تهران است.ممکن است ملک‌های زیادی در شهرداری داشته باشیم و حتما قرار نیست این املاک را به سرمایه گذار واگذار کنیم اما می توانیم که سرمایه گذار را دعوت کنیم در این مجموعه کار کند و در واقع از منابع آن در مدت مشخص استفاده کند و بعد مجموعه را به شهرداری واگذار کند. تأمین منابع پایدار در این روش بیشتر تعیین می‌کند. به عنوان مثال زمینی را در اختیار سرمایه گذار قرار می‌دهیم و بعد از مدتی استفاده توسط سرمایه گذار پروژه به شهرداری تهران و یا مناطق برگردانده می‌شود در این شکل از سرمایه گذاری که در آن زمین اجاره و در نهایت انتقال به شهرداری تهران داده می شود BOT می‌گوییم.

وی ادامه داد: موضوع تقسیم بندی به این صورت است که قدرالسهم‌ها توسط کارشناس رسمی دادگستری تعیین می‌شود و در قرارداد منعکس می‌شود. بوستان گلریز یکی از سرمایه گذاری‌ها به روشBOT و یا BOLT بوده است که در حاشیه این بوستان دو هکتاری تعدادی غرفه توسط سرمایه گذار ساخته شده است و به بهره‌برداران داده می‌شود تا بحث حیات شبانه در کنار این بوستان که در خیابان استاد حسن بنا قرار دارد نیز در آن دیده شود.

به گفته سنجری، در بوستان تولد، پروژه مشارکت سرمایه گذار در این طرح سرمایه گذاری با هدف احیای حیات شبانه اجرایی شده است. با درایت شهردار منطقه 4 بحث اجاره فضایی که در اختیار سرمایه گذار قرار داده شده است در قالب نگهداشت فضای سبز بوستان قرار است هزینه شود. در واقع در بوستان گلریز سرمایه گذار پولی را به شهرداری نمی‌دهد؛ بلکه هزینه ای که در این میان بابت اجاره بها در نظر گرفته شده است را صرف نگهداشت فضای سبز از تأمین نور و روشنایی، امنیت، آبیاری و تامین کارگران مورد نیاز در نگهداشت فضای سبز هزینه می کند.

مدیرسرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری منطقه4 گفت: یکی از پروژهای احیای حیات شبانه با سرمایه گذاری بخش خصوصی در حاشیه بوستان گلریز در قالب 6 کانکس اجرا شده است و در حال تکمیل است و از این فضا برای حیات شبانه استفاده می کنیم. با درایت شهردار منطقه 4 نگهداشت بوستان به دست سرمایه گذار واگذار شده است و ضمن استفاده از این فضا نگهداشت فضای سبز را نیز برعهده دارد. بین کانکس ها جای صندلی نیز دیده شده است. بحث پیاده روی را در این پروژه دیده ایم و محله محوری است و این 15 نقطه به صورت محله ای دیده شده است و شهروندان باید پیاده از این فضا استفاده کنند.

وی افزود: مساحتی که برای این پروژه دیده شده 300 متر مربع است. قرارداد این پروژه 3 ساله است. الان اینجا سرمایه گذار بعد از سه سال این فضا را به صورت سالم و کامل به شهرداری منطقه برگرداند. مناقصه برگزار شده است و سرمایه گذار مشخص شده است و 12 روز است که مراحل نصب این کانکس ها شروع شده است.

سنجری ادامه داد: با هماهنگی که با کلانتری محله انجام داده ایم تا ساعت 11.30 باز است و مردم نیز به صورت پیاده باید از این فضا استفاده کنند. 15 نقطه منطقه شناسایی شده تا بحث حیات شبانه در آن اجرا شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید