مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی خبر داد:

افزایش ۴ سانتیمتری ارتفاع آب دریاچه ارومیه

    کد خبر :429304

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی از افزایش ۴ سانتی متری ارتفاع آب دریاچه ارومیه با شروع دور جدید رهاسازی آب سدها خبر داد.

دانشجو در گفتگوی ویژه خبری که از شبکه استانی آذربایجان غربی پخش شد با بیان اینکه با توجه به بارندگی ها ۲۴ درصد حجم مخازن سدهای استان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است گفت: رهاسازی آب از سدهای استان به سمت دریاچه ارومیه آغاز شده و روند رهاسازی ۴۰ میلیون مترمکعبی آب از سدهای استان به سمت پیکره ادامه دارد.

وی با اشاره به اجرای طرح های حوضه ارس، زاب، خوی وچایپاره در راستای احیای دریاچه افزود: با به بهره برداری رسیدن این طرح ها ۴۴ هزار هکتار شبکه آبیاری مدرن به شبکه تحت پوشش استان اضافه می‌شود.

دانشجو با بیان اینکه یکی از منافع اجرای این طرحها، جلوگیری از مهاجرت افراد است تصریح کرد: با اجرای این طرح ها در منطقه علاوه بر افزایش تولید و سرعت یافتن حرکت چرخه اقتصاد، زمینه اشتغال و بهبود معیشت مردم منطقه فراهم شده، همچنین با مهار منابع آبی زمینه سرمایه‌گذاری‌های گسترده صنعتی پیشرفته در منطقه فراهم می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با اشاره به اجرای طرح‌های مصوب کارگروه ملی نجات دریاچه و ستاد احیا به منظور تامین آب و انتقال به پیکره دریاچه که توسط دستگاههای مختلفی اجرا می شود خاطر نشان‌کرد: از جمله برنامه‌های شرکت آب منطقه‌ای استان می‌توان به تسهیل در انتقال آب از طریق لایروبی رودخانه‌های مهم که منبع ورودی دریاچه ارومیه هستند اشاره کرد؛ لایروبی ۸۵ کیلومتر از رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه و لایروبی ۲۹۰ کیلومتر از انهار منتهی به رودخانه های مهم انجام شده است که طی سه سال گذشته بواسطه این اقدامات حجم زیادی از روان آب‌ها به دریاچه منتقل شده و اثر خوبی در افزایش ارتفاع آب دریاچه داشته است.

دانشجو به دو پروژه مهم سد سیلوه و کانی سیب اشاره کرد و افزود: عملیات اجرایی سد سیلوه به پایان رسیده که از سال آینده ۹۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه رهاسازی می‌شود همچنین، با اتمام پروژه کانی سیب پیرانشهر ظرف دو سال آینده نیز ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب از این سد به پیکره رهاسازی می‌شود.

وی به اجرای برنامه های کنترل برداشت منابع آب‌های زیرزمینی و سطحی اشاره کرد و افزود: انسداد چاه های غیرمجاز، کنترل برداشت آب غیرمجاز، توقف دستگاه های حفاری و موتور پمپ سیار غیر مجاز در استان از جمله کارهایی بود که در راستای کنترل برداشت از آب ها توسط آب منطقه استان انجام شده است. همچنین نصب بیش از 8000 کنتور هوشمند که ۳۸۰۰ کنترل در محدوده دریاچه ارومیه بوده و ارسال ۴۰ اکیپ گشت و نصب و تجهیز دستگاه های دبی سنجی در رودخانه‌های مهم برای اندازه گیری میزان آب ورودی به رودخانه‌ها در راستای کمک به احیای دریاچه انجام شده است.

به گزارش ایسنا، دانشجو گفت: اقدامات انجام شده طی سه سال گذشته توسط آب منطقه‌ای و هزینه‌کرد ۱۸۰ میلیارد تومان در این راستا، باعث شده است که تراز دریاچه ارومیه تثبیت شده و در بسیاری از دشتها از افت سطح آبهای زیرزمینی جلوگیری شده و حتی نوسان آب زیرزمینی برخی دشتها روند رو به مثبتی نیز داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید