فرماندار میاندوآب مطرح کرد؛

ازدواج زودهنگام از عوامل ترک تحصیل دختران

    کد خبر :429273

فرماندار میاندوآب گفت: مشکلات دانش آموزان بازمانده از تحصیل شناسایی و حل شود.

ناصر امیری در جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان میاندوآب با بیان اینکه توسعه کمی و کیفی آموزش مخصوصاً در دوره پیش دبستانی یکی از اهداف دولت تدبیر و امید است، گفت: دوره پیش دبستانی باید در میان خانواده ها نهادینه شود و در این دوره باید کودکان با زبان مادری خود آشنا شوند و باید به گونه ای این دوره را مدیریت کنیم که کودکان جذب تحصیل شوند.

امیری، یکی از علت های بازماندن دانش آموزان از تحصیل را فقر مادی و معنوی اقشار حاشیه نشین شهر عنوان کرد و گفت: در بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیده‌ایم که در ادامه تحصیل این کودکان مشکل وجود دارد بنابراین باید تلاش کنیم این مشکلات کمتر شود.

وی با اشاره به آسیب پذیری عمده بازمانده‌گان از تحصیل در میان دانش آموزان دختر گفت: اعمال محدودیت هایی از جانب اولیا برای ادامه تحصیل و ازدواج زود هنگام از عوامل اصلی ترک تحصیل دانش آموزان دختر است که لازم است علمای دینی و مبلغان در این زمینه‌ها تلاش های بیشتری انجام دهند تا خانواده‌ها آگاهی بیشتری در این زمینه کسب کنند و مانع ادامه تحصیل این دانش آموزان نشوند، معمولاً فرهنگ سازی با تعالیم دینی نتیجه های مناسبی در کشور ما داشته است.

فرماندار میاندوآب، فقر ، بدسرپرستی، بچه های طلاق، بی علاقه‌گی و بی انگیزگی را از دیگر عوامل بازماندن از تحصیل دانش آموزان عنوان کرد و گفت: ما به نظام جمهوری اسلامی افتخار می کنیم با ایجاد دانشگاهها و مدارس در مناطق مختلف کشور علاوه بر اینکه زمینه ادامه تحصیل دانش آموزان علاقمند را فراهم کرده است، به دنبال بازماندگان از تحصیل هم رفته و دعوت به تحصیل می‌شوند.

امیری، وجود کودکان بازمانده از تحصیل را مشکل جامعه عنوان کرد و گفت: گزارش های ارائه شده توسط آموزش و پرورش حکایت از پیشرفت در جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل در سطح شهرستان دارد و نمودار جذب طی 5 سال اخیر صعودی بوده است. اگرچه کمبود بودجه داریم اما تلاش می کنیم با رایزنی و انتقال گزارش ها به استانداری جذب بودجه مورد نیاز بیشتر شود تا بتوانیم امکانات مورد نیاز را تامین کنیم.

جلال پور میرزا، رئیس آموزش و پرورش میاندوآب نیز در این جلسه گفت: 99.8 درصد دانش آموزان لازم التعلیم در دوران ابتدایی و 98.4 درصد دانش آموزان در دوره متوسطه اول و 95.6 درصد دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهرستان جذب مدارس شده اند و مشغول ادامه تحصیل هستند.

عیسی محمدی، رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی آذربایجان غربی نیز گفته به دلیل عدم اطلاع خانواده‌های دانش آموزان استثنایی از نحوه آموزش و استفاده از استعدادهای این دانش آموزان مانع از ادامه تحصیل آنها به خصوص دختران می‌شوند که استفاده نکردن از توانایی این دانش‌آموزان و خانه‌نشین شدن آنها باعث افسردگی و دوری این کودکان از مشارکتهای اجتماعی خواهد شد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا افزوده، کمبود نیروی انسانی و نبود فضای آموزشی از مشکلات اصلی مراکز آموزشی استثنایی استان است که باید نسبت به حل این معضل توجه جدی شود.

محمدی با اشاره به اینکه ۳۲ فضای آموزشی و ۱۷ مرکز یادگیری استثنایی در استان فعال است، تصریح کرد: ۲۳۸۲ دانش آموز استثنایی با معلولیت‌های مختلف در آذربایجان غربی مشغول به تحصیل هستند که متاسفانه خانواده بیشتر دانش آموزان استثنایی دختر، در استان مانع از تحصیل این دانش آموزان در مقاطع بالاتر می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه تراکم دانش آموزان در مدارس استثنایی در هر کلاس برحسب معلولیت تعریف می‌شود، اظهار کرد: در سال تحصیلی جدید ۳۵۰ دانش آموز جدید به مدارس استثنایی استان وارد شدند و ارومیه بیشترین تعداد دانش آموز استثنایی را دارد.

به گزارش ایسنا، محمدی خاطرنشان کرد: در سال گذشته از ۲۳۸۲ دانش‌آموز استثنایی و دارای شرایط خاص تعداد ۲۲۶۴ دانش آموز در مدارس عادی مشغول به تحصیل شده‌اند و بقیه دانش آموزان در مراکز استثنایی تحصیل کردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید