گوگل به ردیابی موقعیت مکانی کاربران متهم شد

    کد خبر :429176

گوگل اعلام کرده بود که با غیرفعال کردن موقعیت مکانی، دیگر دسترسی به لوکیشن کاربران ندارد؛ ولی ظاهرا این اتفاق نیفتاده و به ردیابی موقعیت مکانی کاربران متهم شده است.

با توجه به دسترسی گوگل به موقعیت مکانی کاربران، حتی در صورت غیرفعال بودن موقعیت مکانی، این شرکت متهم به نقض قوانین حفاظت از داده‌های اینترنتی شد. ائتلافی متشکل از هفت سازمان مصرف‌کننده، شکایتی با موضوع نقض قوانین حفاظت از داده‌های موقعیت مکانی کاربران، علیه گوگل تنظیم کرده‌اند.

این شکایت، برمبنای تحقیق و بررسی انجام‌شده از سوی یکی از اعضای این ائتلاف تنظیم شده است و ادعا می‌کند گوگل کاربران را مجبور به استفاده از موقعیت مکانی می‌کند. با این وجود، گوگل اعلام کرده که ردیابی موقعیت مکانی به‌صورت پیش‌فرض غیرفعال است و کاربران می‌توانند هر زمان خودشان تمایل داشتند، موقعیت مکانی سیستم را فعال کنند.

در بخشی از بیانیه‌ی اعضای این ائتلاف به این موضوع اشاره شده است که گوگل از شیوه‌های فریب‌دهنده‌ای استفاده می‌کند تا کاربران را مجبور به فعال کردن موقعیت مکانی کند و این ویژگی را از حالت انتخاب آزادانه برای کاربران خارج می‌کند. علاوه‌بر این، در بیانیه‌ی این ائتلاف اشاره شده است که گوگل اطلاعات دقیقی درباره‌ی آنچه که این داده‌ها می‌توانند در اختیار گوگل قرار دهند، ارائه نمی‌دهد. پیشتر گفته شده بود که گوگل جمع‌آوری بدون اجازه اطلاعات موقعیت مکانی را متوقف می‌کند.

داده‌های موقعیت مکانی می‌تواند به اطلاعات عمیقی در مورد سبک زندگی کاربران از جمله باورهای مذهبی، فعالیت سیاسی، سلامت و حتی هویت جنسی آن‌ها دسترسی داشته باشد. سازمان مصرف‌کنندگان اروپا (BEUC) اعلام کرد:

این اقدامات ناعادلانه هستند و کاربران را در وضعیت غیرروشنی قرار می‌دهند تا از اطلاعات شخصی آن‌ها استفاده کنند.

سازمان‌هایی در هلند، لهستان، یونان، نروژ، اسلوونی، سوئد و جمهوری چک، قصد دارند شکایات خود را برمبنای مقررات حفاظت از اطلاعات عمومی اروپا، به نهادهای قانون‌گذار محلی تسلیم کنند. هفت عضو سازمان مصرف‌کنندگان اروپا (BEUC)، از طریق نمایندگان خود، به حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در اروپا و در بروکسل مشغول هستند. گوگل نیز در پاسخ به این اتهامات اعلام کرد:تاریخچه‌ی موقعیت مکانی به‌صورت پیش‌فرض غیرفعال است و کاربران می‌توانند در صورت تمایل این اطلاعات را ویرایش، حذف و در هر زمان به تمایل خودشان، غیرفعال کنند. در صورتی که کاربران موقعیت مکانی را فعال کنند، می‌توانند از برخی سرویس‌ها مثلا وضعیت ترافیک مطلع شوند.

با این وجود، این ادعا مطرح شده است که حتی زمانی که موقعیت مکانی توسط کاربران غیرفعال می‌شود، گوگل هنوز به اطلاعات موقعیت مکانی کاربر دسترسی دارد و براساس تنظیمات گوشی هوشمند و اپلیکیشن‌های نصب‌شده روی گوشی، می‌تواند اطلاعاتی در مورد موقعیت مکانی کاربر جمع‌آوری کند. گوگل اعلام کرد:

ما همواره در تلاش هستیم تا سیستم‌های کنترلی خودمان را بهبود ببخشم و به‌همین منظور گزارش تهیه‌شده را با دقت مطالعه و بررسی می‌کنیم تا بررسی کنیم که آیا مواردی وجود دارد که بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم یا خیر.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید